Zo maak je een killer homepage voor je site

Wanneer je een begin maakt met een website, duurt het niet lang of je vraagt jezelf af of je wel op de goede weg bent. Hoe kan ik mijn homepage het beste indelen? Wat komt waar op de site? En waar zet ik mijn menu? Tips voor de optimale homepage lay-out!
Zo maak je een killer homepage voor je site

Indeling

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: er is geen specifieke lay-out voor een optimale homepage. Dat had je misschien zelf ook al bedacht, want je bezoekt natuurlijk zelf ook de nodige websites, elk met zijn eigen indeling. Maar er zijn wel enkele indelingen die je steeds weer terug ziet komen, en die sterk afhankelijk zijn van het doel van de site. Laten we er eens een paar bekijken.

De lay-out met één kolom

Dit is de meeste eenvoudige indeling. Bovenaan een header en daaronder één grote kolom, met voornamelijk tekst. Links of rechts nog een secundaire kolom met bijvoorbeeld een menu of extra informatie. Vooral geschikt voor echte blogs of eenvoudige nieuwssites.

interieur

 

Het magazine

Foto’s en tekst wisselen elkaar af en de lay-out ziet eruit alsof je een tijdschrift openslaat. Met name geschikt voor online magazines.

 

 

 

Lay-out met uitgelichte foto

Op dit moment is dit misschien wel de meest populaire lay-out. Een grote afbeelding bovenaan bepaalt jouw imago en zet meteen de toon voor de site. Vaak is dit ook een ‘one-pager’, een site met maar één pagina die alle content scrollbaar onder elkaar zet. Prima geschikt voor zzp’ers die kort en bondig willen vertellen wie ze zijn en waar ze voor staan.

 

Het ‘grid’

Met deze lay-out toon je als het ware direct je producten of diensten. Denk aan sites als YouTube of Pinterest. Alles staat overzichtelijk in rijen en kolommen. Geschikt voor vlogs bijvoorbeeld.

 

Navigatie

Wat voor de lay-out geldt, geldt ook voor de navigatie: het menu en links naar andere pagina’s. Vaak bepaalt de lay-out min of meer automatisch waar het menu komt te staan, zeker als je een standaard template gebruikt voor je cms.

Dat neemt niet weg dat je dit soms toch beter anders kunt of wilt doen. Vuistregel daarbij is: wat denkt en doet mijn bezoeker, wanneer hij voor het eerst op mijn site komt? Is het menu makkelijk toegankelijk en is het direct zichtbaar waar dit te vinden is? Wanneer je twijfelt kun je vast een familielid of een bekende vinden die je kan helpen door als argeloze bezoeker te fungeren.

Wat je ook kiest, hou in elk geval rekening met deze tips:

  • Maak duidelijk te begrijpen menu’s – probeer de menu-items zoveel mogelijk van duidelijke tekst te voorzien.
  • Voorkom lange menu’s – zet verwante pagina’s zoveel mogelijk bij elkaar in drop-down menu’s.
  • Gebruik tabs – wanneer je die duidelijk zichtbaar maakt, kan het de navigatie in veel gevallen eenvoudiger maken.
  • Gebruik icoontjes – een plaatje zegt meer etc. Een icoontje kan direct duidelijk maken waar een menu-item voor staat, zeker als je het combineert met een (korte) tekst.

Bedenk wat je met jouw website wilt bereiken en welke lay-out daar het beste bij past. Vervolgens zul je merken dat je kunt kiezen uit honderden templates die voor jouw keuze geschikt zijn.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming