Van de Achterhoek naar Amerika

Over de grens met Tom Liebrand (MagPaint)
Tom Liebrand is internationaal salesmanager bij MagPaint. Een innovatieve verfproducent uit de Achterhoek die goed bezig is de wereld te veroveren.
Van de Achterhoek naar Amerika

In 2018 was MagPaint een van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds, wat nieuwe mogelijkheden biedt om Canada en de Verenigde Staten van kleur te voorzien.

“Als ondernemer moet je overal een uitdaging in zien. We verkopen nu in 58 landen. Dat betekent dat er nog 104 over zijn waar kansen liggen.”

Tom Liebrand spreekt snel en enthousiast. Over het bedrijf, over zijn werk als salesmanager en over de kansen die hij ziet. Om met het bedrijf te beginnen is MagPaint een verfproducent die zich richt op bijzondere verfsoorten. Ze produceren magneetverf en -pleister, schoolbordenverf, GreenScreenPaint, SketchPaint (whiteboardverf), BeamerPaint en verschillende primers.

Sinds 2003 is het bedrijf flink gegroeid, mede door de wijze waarop het steeds nieuwe markten verkent. Tom: “Als wij interesse hebben om in een bepaald land te gaan verkopen, dan kijk ik eerst naar welke regelingen er zijn en hoe het daar zit met patenten en dergelijke. In Amerika zag ik dat dat allemaal niet te ingewikkeld was. Daarna ben ik gaan kijken welke staten en steden er zijn, welke verfwinkels daar zitten en wat de concurrentie doet. Dit doe ik overigens voor elk land waar we naartoe willen, maar deze analyse voor Amerika hebben we voorgelegd aan het Oranje Handelsmissiefonds. Ze waren daar wel van onder de indruk, hebben we gemerkt.”

 

Reuring op de markt

Het Oranje Handelsmissiefonds helpt ieder jaar tien ondernemers met het uitbreiden van hun internationale netwerk en biedt persoonlijk advies van experts om in het buitenland voet aan de grond te krijgen. Maar dat begint met een goed product.

Tom: “Het leuke aan onze verfsoorten is dat iedereen het thuis kan gebruiken. Voor mijn vrouw was het echt een droom om wanden te hebben waarmee ze steeds kan veranderen. Je kunt erop tekenen, dingen aan ophangen, net wat je wil en daarna weer iets anders doen. Als je dat uitlegt aan klanten zijn ze gelijk geïnteresseerd. Wat ook leuk is, is dat de modellen op onze website bijna allemaal leden van onze eigen gezinnen zijn. Dat breekt bij klanten meteen het ijs.”

Die klanten zijn met name distributeurs. “We brengen graag een beetje reuring op de markt. Als we een nieuwe klant hebben kijken we ook welke designers, architecten en schilders daar in de buurt zitten. Wij ondersteunen de nieuwe klant met lijsten om designers, architecten en andere target groups te bereiken.”

“Als je loyaal bent aan je klanten, dan kun je voor altijd samenwerken.

Klanten dichterbij elkaar

Daarmee heeft MagPaint zichzelf tot de magneetverf van de markt gemaakt. Het bedrijf brengt klanten dichterbij hun eigen klanten. “En we brengen klanten onderling bij elkaar”, vertelt Liebrand.

“We organiseren elke twee jaar een MagPaint Day. Onze grootste klanten komen bij ons op het bedrijf om in gesprek te gaan over hun ondernemingen en onze producten. We laten ze de Achterhoek zien – ooit begonnen we in een schuur – en dat is superleuk om te doen. Ze krijgen een goed gevoel bij Nederland. Wij regelen een hotel en geven presentaties over nieuwe marktkansen en nieuwe producten die we gaan introduceren. We laten de klanten presentaties aan elkaar geven en met elkaar sparren. Wat ook gebeurt is dat ze onderling handel gaan drijven.”

Zo’n evenement klinkt als een flinke onderneming. Volgens Liebrand is het meer dan de moeite waard. “Als je loyaal bent aan je klanten, dan kun je voor altijd samenwerken. Onze klanten weten wat ze van ons kunnen verwachten. Het gebeurt wel dat ze bij een concurrent iets nieuws zien of een goedkopere variant van iets wat wij maken. Ze kunnen dan altijd contact opnemen met onze afdeling R&D om te kijken of wij dat ook kunnen bieden of dat er dan bijvoorbeeld wordt ingeboet op de kwaliteit.”

“Mensen noemen dit soort enthousiasme soms kinderlijk. Prima. Want als kind heb je dromen en ben je ongeremd.

Ondernemen als een kind

MagPaint noemt zichzelf wel een familiebedrijf. Niet zozeer vanwege de bloedbanden, maar wel vanwege een gedeeld DNA waarin de loyaliteit onvoorwaardelijk is. “Wij zien onze klanten en de medewerkers als familie. Er werken hier 10 tot 15 mensen en die krijgen de kans om fouten te maken en daarvan te leren. Als ik bijvoorbeeld een goed idee heb, dan geeft mijn werkgever me het vertrouwen om het gewoon te gaan proberen. Daar wordt het werk leuker van.”

Zijn enthousiasme klinkt constant door. “Mensen noemen dit soort enthousiasme soms kinderlijk. Prima. Want als je kind bent heb je dromen en ben je ongeremd. Natuurlijk moet je onderzoeken en risico’s in overweging nemen, maar ondernemen begint wel met dromen en je niet laten remmen.”

 

Tekst: Yanaika Zomer

Foto's: MagPaint

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming