Proosten op duurzaamheid

Interview met Jasper Smit (Halfes)
Halfes importeert kleine flesjes wijn. Want grote gaan lang niet altijd leeg en dat is zonde. Helemaal als je bedenkt dat één fles wijn 3,7 kilo Co2 kost en grofweg 400 liter water. Wijn drinken, maar vooral verspillen is dus hartstikke slecht voor het milieu.
Proosten op duurzaamheid

Jasper Smit kwam twee jaar geleden op het idee die leuke, kleine flessen die hij van vakantie kent naar Nederland te halen. En passant bereikt hij daarmee ook nog eens een doelgroep waar de meeste wijnverkopers geen grip op krijgen. “Millennials willen gewoon een lekker drankje.”

Jasper is 25 en studeert. Na een tentamen mag hij zichzelf graag trakteren op een goed glas wijn. Maar in je eentje een fles leegmaken is ook voor een liefhebber wat veel van het goede.

“Mijn ouders zijn enorme Francofielen en ik heb als kind veel tijd in Frankrijk doorgebracht. Daar kochten ze altijd flesjes van 37,5 centiliter voor bij het eten. Op een avond in 2017 vroeg ik me af of je dat hier in Nederland ook zou kunnen krijgen. Ik stond op het punt een fles open te maken, terwijl ik al wist dat ik hem toch niet op zou krijgen. De volgende dag ben ik gaan Googlen, want behalve een paar supermarktwijnen, hebben we hier weinig in kleine flessen.” Het zou het begin zijn van Halfes.

 

Met millennials aan de wijn

Nederlanders gooien per jaar 30% van hun voedsel weg. Daar zit 46 liter aan drinken bij. Je zou kunnen verwachten dat het dan vooral om frisdrank en sapjes gaat. Een goede wijn spoel je niet zo snel door de gootsteen. Jasper: “Toch wel. De komende jaren komen er zo’n 600.000 eenpersoonshuishoudens bij. In je eentje maak je een fles nou eenmaal minder makkelijk leeg dan samen.”

Smit is millennial. Hij zegt het zonder schroom over de vooroordelen die aan zijn generatie kleven. Sterker nog, hij kent die doelgroep van binnenuit en weet ze aan de wijn te houden, terwijl andere verkopers ze maar niet bereiken. “Er spelen een aantal dingen mee. De smaak verandert bijvoorbeeld. Millennials drinken graag een speciaal biertje of bijvoorbeeld cocktails, maar wijn is minder in trek. Dat komt ook doordat we anders zijn gaan eten. Bij sushi drink je nou eenmaal geen Bordeaux. Verder zie je dat wijnverkopers hun marketing op een andere groep richten en dat er een trend gaande is van minder alcohol drinken. Daar passen die hele flessen niet bij. Zeker niet nu de alcoholpercentages hoger worden onder invloed van de klimaatverandering.”

 

Natte zwembroekjes en potloodslijpsel

Smit maakt gebruik van Instagram om zijn doelgroep te bereiken en speelt in op de behoefte aan consuminderen, duurzaamheid en de voorkeuren van zijn generatie. Over smaak bijvoorbeeld. “Van de wijnliefhebbers zijn er maar weinig daadwerkelijk in staat om ‘natte zwembroekjes’ en ‘potloodslijpsel’ te ruiken. De meeste mensen willen gewoon iets lekkers.

Ik heb sinds mijn eerste inkoop steeds groepen vrienden uitgenodigd om te proeven. Dat begon klein, maar dat werd steeds groter, want wijn proeven is nou eenmaal niet echt een straf. In principe zijn mijn vrienden en ik de doelgroep, dus op basis van wat wij lekker vinden weet ik wat ik in moet kopen.”

Jasper Smit lijkt meer nog dan student, ondernemer te zijn. Sinds zijn eerste rondje Google twee jaar geleden is hij snel gegroeid. “Het zit er een beetje in, denk ik. Als klein jongetje verkocht ik tomatenplantjes en later op de middelbare school chocoladerepen vanuit mijn kluisje. Daar ben ik goed van op vakantie geweest. Met die wijn wist ik meteen: ik heb hier behoefte aan, mijn moeder ook, er zijn vast meer mensen waar dat voor geldt. Toen ben ik gewoon op zoek gegaan naar Franse boeren die dit konden leveren en kocht ik de eerste doosjes.”

 

Don’t speak but knów the language

Al gauw wilde Smit het in Italië gaan proberen. En dus wendde zich voor advies naar de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. “Ik werd op een gegeven moment uitgenodigd om mee te gaan op een inkoopreis naar Bordeaux. Ik dacht eerst ‘Bordeaux… Ik wil juist buiten Frankrijk’, maar ik heb daar zo veel van geleerd. Connecties gemaakt, wijnboeren gesproken, tips gekregen. Echt alles wat je als beginnend droppie nodig hebt. Ik sprak bijvoorbeeld best wel Frans, maar je moet ook weten dat je er met taal alleen niet bent. Don’t speak but knów the language. In Frankrijk begint alles met Bonjour en verloopt verder onder het genot van een hapje en een glas wijn.”

Jasper Smit beschouwt die trip als het echte begin van Halfes. “Ik kreeg er zo veel energie van.” Sindsdien is hij in gaan kopen in Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en zelfs in Nederland. Klanten, zowel particulier als zakelijk, kunnen in de webshop terecht voor dozen van 12 flessen en voor samengestelde (kerst)pakketten.

 

Full time op je bek

Behalve kennis van wijn, deed hij de afgelopen twee jaar kennis op van het inkopen (“Spannend.”), verkopen (“Spannend.”) en alles ertussen in. Hij vogelde dingen uit met dozen, moest op zoek naar opslagruimte en huurde freelancers in om hem bij te staan.

“Ik zeg ook altijd ‘we’, want alleen kan ik dit echt niet. Ik zit nu op het punt dat ik moet gaan nadenken over vast personeel.” Het lijkt hem dus voor de wind te gaan, al geeft hij toe heus niet de wijsheid in pacht te hebben. “Ik heb natuurlijk echt wel dingen verkeerd aangepakt. Maar dat is ondernemen. Full time op je bek gaan en af en toe een fles wijn verkopen. Daarna bedenk je wel weer hoe je het de volgende keer gaat doen.”

 

Tekst: Yanaika Zomer

Foto's: Jasper Smit

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming