Lees deze do’s en don’ts

Zit een van je werknemers thuis met een burn-out? De verleiding kan groot zijn om hem dan maar met rust te laten. Toch is dit niet altijd verstandig. Goede communicatie is juist belangrijk. Wat kun je het beste doen als je werknemer een burn-out heeft? En wat kun je juist beter laten? Deze do’s en don’ts kunnen het ziekteverzuim verkorten en de re-integratie versoepelen.

Beperk de impact van verzuim in jouw organisatie met een verzuimverzekering. Krijg ondersteuning bij verzuimbegeleiding en re-integratie. Bereken je premie in 3 simpele stappen

Inhoudsopgave

Wat je wel moet doen

Hulp inschakelen

Een burn-out gaat niet zomaar over. Het is geen kwestie van een weekje bijslapen en dan weer terug naar kantoor. Je werknemer heeft professionele hulp nodig, om te begrijpen waarom het misging en dat in de toekomst te voorkomen. Schakel de begeleiding in van een bedrijfsarts, arbodienst of verzuimverzekeraar. En laat je goed informeren over je rechten en plichten als werkgever. Wist je bijvoorbeeld dat je de ziekmelding in de 42e week moet doorgeven aan het UWV?

Betrokkenheid tonen

Vraag regelmatig hoe het met je werknemer gaat en luister daar ook echt naar. Stel open vragen en geef aan dat je benieuwd bent naar het antwoord. Door zo nu en dan contact te hebben laat je merken dat je werknemer niet vergeten wordt. Houd wel in gedachten dat iedere werknemer anders is. Een persoonlijke aanpak is daarom van belang. Voor het krijgen van hulp bij een persoonlijke ondersteuning kan een verzuimverzekering je helpen. Zodat ze na ziekte weer snel en gemotiveerd aan het werk kunnen.

Je werknemer serieus nemen

Als je tot nu toe weinig met burn-outs te maken hebt gehad, kan het lastig zijn om hiermee om te gaan. Als eerste is het heel belangrijk je werknemer serieus te nemen. Toon begrip voor de situatie en laat zien dat je vertrouwen hebt in je werknemer. Wees je ook bewust van de complexiteit van burn-outklachten. Door zorgvuldig met de situatie om te gaan, laat je je collega’s zien dat je belang hecht aan een veilige werkomgeving.

Kritisch op jezelf zijn

Je werknemer is niet zonder reden uitgevallen. Heeft werkdruk een rol gespeeld of zijn er andere stressfactoren waarop jij invloed zou kunnen hebben? Waar ligt dat aan? Geef jij complimenten en ben je gemakkelijk te benaderen? Ook met het oog op de toekomst is het verstandig je rol als werkgever onder de loep te nemen.

Vergemakkelijk de terugkeer

Gaat je werknemer binnenkort weer aan de slag? Geef hem de vrijheid met een paar uur werk per dag te beginnen. Gaat het goed, breid dan stap voor stap de taken uit.

Wat je juist niet moet doen

Niets van je laten horen

Door te blijven communiceren laat je zien dat je betrokken bent bij je werknemer. Laat hem zelf kiezen hoe hij wil communiceren, bijvoorbeeld per e-mail of WhatsApp in plaats van door te bellen.

Collega’s van de zieke werknemer erbuiten laten

Vertel de rest van het team waarom hun collega een tijdje niet aanwezig is. Zo voorkom je misverstanden. Ook hoeft je werknemer bij terugkeer dan niet steeds over zijn burn-out te vertellen. Respecteer daarbij wel altijd de privacy van je werknemer door niet in detail te treden.

Vragen hoe lang het nog duurt

Een ziekteproces is vaak lastig te voorspellen en elke burn-out is anders. Vragen hoe lang de burn-out nog duurt voert de druk op de werknemer alleen maar meer op. En dat is juist niet de bedoeling.

Ervan uitgaan dat iedereen dezelfde grenzen heeft

Wat voor de een als gezonde adrenaline voelt, beleeft de ander als extreme stress. Misschien zou jij die stapel werk sneller afkrijgen, maar je kunt niet in het hoofd van een ander kijken. Bovendien weet je vaak niet welke invloed het privéleven van je werknemer op het werk heeft.

Verwachten dat je werknemer weer helemaal de oude wordt

Je werknemer is alweer een tijdje aan het werk en het gaat goed. Toch kun je er niet van uitgaan dat hij weer dezelfde persoon is als voor zijn burn-out. Waarschijnlijk heeft hij coaching en therapie gehad, waarin hij heeft geleerd grenzen te stellen en opener te zijn over zijn behoeften, ambities en frustraties. Zie dat als een voordeel. Je bedrijf profiteert van eerlijke werknemers die weten wat ze willen.

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Krijg grip op verzuim met een verzuimverzekering die risico’s beheert en expertondersteuning biedt voor een vlotte re-integratie. Bereken je premie in 3 simpele stappen.

Lees ook…
Wat is mantelzorg verlenen? Mantelzorg is onbetaalde hulp voor zieke familieleden of vrienden. Meestal is dit langdurige zorg die bestaat uit…
i.s.m.
Het kan voorkomen dat wanneer een medewerker langdurig ziek is, hij of zij toch op vakantie wil. Mag dat? En ben je dan als werkgever verplicht om het…
Nederland heeft elk jaar meerdere officiële feestdagen. De meeste mensen zijn dan vrij, maar het is een misverstand dat dat verplicht is. Er is geen…
i.s.m.
Bij kleine werkgevers ligt de loonsom vaak lager dan € 905.000,- per jaar. De MKB verzuim-ontzorgverzekering is speciaal voor de kleinere werkgever….
Een werknemer is een kersverse moeder of trotse papa geworden. Die werknemer wil minder werken om te wennen aan de nieuwe gezinssituatie. Nog even…
Het is een menselijke basisbehoefte om in een gezonde, comfortabele en veilige werkomgeving te verkeren. Mensen brengen een behoorlijk deel van hun…