Minder is meer!

Autotest: Jaguar F-Type
De Zaak-testrijder en globetrotter Rob van Ginneken startte de nieuwe Jaguar F-Type voor een road trip. Binnendoor van het Portugese Porto, langs de Spaanse grens naar het havenfront van Lissabon.
Minder is meer!
‘Honderdduizend bochten,’ melden de notities tevreden. ‘Tot het laatste stuk snelweg, geen vijf kilometer recht.’
 
Wil je jezelf verwennen, neem dan niet de bulderende 575 pk topper met vierwielaandrijving, maar stap twee stapjes ‘lager’ in. Het recept voor maximaal genieten is de P450. Een nieuwe powerversie in de lijn. Ook een V8-motor, óók berensterk (450 pk en 580 Nm trekkracht), maar vooral in de ‘klassiek’ achterwiel-aangedreven uitvoering een heuse pretletter.
 
De F-Type P450 weegt een slag minder en laat zich, bijna zonder dat je erbij hoeft na te denken, een bocht om smijten. Lichtvoetig bijna, wat op zich niet zo raar is als je weet dat de F-structuur uit aluminium is opgetrokken. Hij rijdt trouwens ook op cruise-tempo fantastisch.
De standaard achtversnellingsautomaat doet daarbij onopvallend zijn werk om er maximale prestaties of comfort uit te persen. Prettig. Je hebt niet alle dagen het mes tussen de tanden, niet? Zelfs ‘Porschisti’ mogen er zeker ook eens naar kijken. En dat wil wat zeggen natuurlijk, tegenover een legende als de 911…
 

Bergpassen en rivier-routes

De F-Type heeft genen die tot zijn recht komt op de Autobahn, maar vooral op slingerende rivierdijken, in de Eiffel, Ardennen en Alpenpassen. En dan vanzelfsprekend ook het verrassingspakket dat zich in Portugal voor de voorwielen ontrolde.
 
Bij Michelin noemen ze het dan ‘de reis waard’. Voor de liefhebber een bestemming om op de kaart in te vullen. Eerst maar even de toeristische info. Landinwaarts vanaf Porto langs de Douro rivier en dan over een van de mooiste wegen die ik  ooit reed - de N222, noteer hem! - op weg naar Fundao. Pakweg 370 kilometer genieten, schoon aan de haak. De volgende dag raffel je te beginnen over de N238 nog eens zo’n afstand en duizenden bochten af, omlaag richting Serta en verder.
 
Terug naar de F-Type. Naast de nieuwe V8-motorversie zien de kenners meteen dat hij een grotendeels nieuw design meekrijgt. Hightech ‘priemende’ intelligente LED-koplampen, de luchthappers en details achterop die vaag doen denken aan de Jaguar i-Pace zijn herkenningspunten. De V8-modellen krijgen vier uitlaatpijpen mee, de tweeliter P300 turboviercilinder heeft één centrale. Met zijn 300 pk is daar ook weinig mis mee natuurlijk, maar het snoepje is toch de P450 V8. Tja, en als je dan toch bezig bent…
 

Zuigende passing

De normaal ‘verzonken’ deurgepen komen je voor het instappen letterlijk tegemoet. Het interieur - met name de stevige en opvallend slanke sportstoelen - omsluit je als een handschoen. Komt goed uit, want de F-Type laat zich serieus hard een bocht om zetten. Wat meteen opvalt is de afwerkingskwaliteit, een bijgepunt design van het interieur en de beide grote beeldschermen.
Nieuw is het ‘virtuele’ 12,3 inch instrumentenpaneel voor je neus, dat je naar eigen smaak kunt indelen. Bijvoorbeeld met een full screen navigatiekaart - zodat je heel handig ziet waar en hoe scherp de bochten knijpen - of een centraal geplaatste toerenteller. Met schakelindicator, wanneer je in de Dynamic-modus rijdt. Schakelen met de metalen flippers achter het stuur is wel zo uitdagend, niet?
 
Uiteraard is ook de connectiviteit opgeschroefd. Zo is standaard de Spotify-app aan boord voor de muzikale omlijsting via het uiterst aangename Meridian audiosysteem. Tien speakers en twee subwoofers… nice!
 
Je kunt ook Apple CarPlay en Android Auto gebruiken. Zodat al je favoriete apps voor het grijpen zijn. De F-Type ‘model year 2021’ is kortom meer dan ooit de moderne tijd binnengestapt. Maar rijdt ouderwets lekker.
 

Rafelrandjes

In de P450 zijn de ruwe rafelrandjes van de sterkste R-motor weggepoetst, maar er blijft door het lagere gewicht en de pure kracht zát power beschikbaar om er hard tegenaan te gaan. Beide V8’s hebben trouwens een compressor op de motor voor maximale trekkracht ‘van onder uit’. Dat wil niet zeggen dat de prestaties op toeren inzakken… integendeel!
 
De besturing voelt plezierig direct aan, net iets strakker dan bij de vierwielaangedreven uitvoering. Als je die wil kán Jaguar die leveren, maar als gezegd: hou die tien mille maar liever in je zak… Kun je een paar hele prettige road trips mee doen.
 
De P450 voelt en klinkt met ‘standaardaandrijving’ - het heette vroeger niet voor niets zo - het best. Hij remt trouwens ook alsof je ankers uitgooit. Het hoéft niet, want de F-Type heeft ook zijn zachte kant, voor de momenten dat je wilt toeren. Het actieve uitlaatsysteem houdt zich doorgaans redelijk koest, maar gooit de decibellen gestaag verder los wanneer je flink gasgeeft. 3500 toeren en meer. En dat lokt hij absoluut uit.
 
  JAGUAR F-TYPE P450
Motor:
5-liter compressor V8
Vermogen: 450 pk bij 6.000 toeren
Trekkracht: 580 Nm bij 2.500 tot 5.000 toeren
Top: 285 kilometer per uur
Sprint naar 100: 4,6 seconden
Prijs: P450 vanaf 145 mille (P300 91 mille)

Jaguar F type

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming