Samen sterker: Sem en Wouter

Sem Zijlstra begon al op zijn 17e met ondernemen. Topsport combineert nou eenmaal slecht met een bijbaantje in de supermarkt. Wouter Aijtink was zijn eerste medewerker, al spreekt Sem liever van collega. Inmiddels zijn ze ieder voor 50% eigenaar van Boest.

Inhoudsopgave

Benieuwd wat online marketing voor de groei van jouw bedrijf kan betekenen? Doe de Online Klanten Check en ontvang advies over hoe jij meer leads en klanten via je website genereert!

Boest is een online marketingbureau voor evenementen, dat binnen een jaar markleider werd in de Benelux. De mannen bewijzen dat vriendschap een prima basis kan zijn om je zaken op te bouwen. Een topsportmentaliteit en een flinke dosis leergierigheid maken het af.
We ontmoeten Sem en Wouter in een bedrijfsverzamelgebouw, vlak bij Amsterdam Centraal. In de open ruimte werken de collega’s van DRIIVN en Boest hard om al hun klanten van dienst te zijn. De mannen zijn 28 en 26 jaar, maar inmiddels behoorlijk gepokt en gemazeld. Sem vertelt hoe het allemaal begon.

Leren is winst

“Ik deed op topniveau aan judo. Dat betekende dat ik veel in het buitenland zat voor toernooien en trainingskampen. Een gewoon zaterdagbaantje is dan eigenlijk niet te doen. Ik moest iets verzinnen om vanaf hotelkamers en onderweg wat bij te verdienen en besloot een webshop te openen. Ik ben gewoon begonnen, leerde mezelf hoe dat werkte met YouTube-tutorials en verdiende genoeg om als jonge student van rond te komen.”
Eén webshop groeide binnen drie jaar dan ook uit tot vijf. “Op een gegeven moment kreeg ik de kans om het te verkopen. Achteraf bezien voor veel te weinig geld, maar wat ik ervan geleerd heb, is pure winst.”
Met deze ervaring in zijn broekzak besloot Sem als zzp’er te beginnen in online marketing. Hij hield verschillende bedrijven bij hun vraagstukken. “Dat ging best goed. Toen de gelegenheid zich voordeed om een aantal klanten over te nemen van een ander bedrijf, twijfelde ik geen moment. Ik zou alleen wel snel een team om me heen moeten verzamelen.”

Een reis van drie jaar

De eerste persoon zou Wouter worden, daar was geen twijfel mogelijk. Wouter: “Ik ken Sem vanaf mijn 16e. We zaten in dezelfde vriendengroep. Ik ben ervan overtuigd dat die vriendschap de samenwerking sterker heeft gemaakt.”
Wouter moest nog afstuderen toen Sem hem vroeg. “Ik wilde eigenlijk drie maanden gaan reizen, maar nu lag daar de mogelijkheid om meteen al fulltime aan de slag te gaan.” Sem vult aan: “Het werd dus een reis die inmiddels drie jaar duurt.”
“In ons geval is de vriendschap alleen maar sterker geworden”
Sem nam Wouter aan voor het bedrijf dat zou opereren onder de naam DRIIVN. Sem: “In eerste instantie deden we echt alles met z’n tweeën. We werkten keihard, van ’s ochtends 8 tot ’s avonds 10. We hebben in die tijd enorme stappen gemaakt.”
Wouter: “We moesten dus ook alles zelf uitzoeken. Google, campagnes, sales, social media, strategie… Ik had wel een achtergrond in marketing, maar voor dit hele online gebeuren heb je nog geen aparte opleiding. Dat hebben we allemaal zelf uitgezocht.”
Blijkbaar deden ze iets goed, want al snel waren twee mensen niet meer genoeg om de vraag aan te kunnen. DRIIVN groeide in drie jaar tijd uit tot een bedrijf van 25 man. En bovendien groeide de vraag naar specifiek de tak event marketing. De vraag dus om festivals, feesten in clubs en bijvoorbeeld sportevenementen een ‘boost’ te geven. Het leidde tot de oprichting van Boest.

Het feest is vanavond al en alles moet goed zijn

Wouter: “Toen we merkten dat we heel goed gingen in die hoek, hebben we besloten om het apart te positioneren. Een bedrijf dat helemaal is opgebouwd en ingericht om die dynamische eventbranche te bedienen met een apart team, dat tegelijkertijd kan bouwen op de kennis en de collega’s van DRIIVN.”
“Dat er hier een team in huis is dat echt alleen maar bezig is voor deze groep klanten, onderscheidt ons van andere marketingbureaus. Dit team snapt de branche en weet wat de klanten willen. Ze hebben bijvoorbeeld geen tijd om te wachten tot morgen of tot maandag, want het feest is vanavond al en alles moet goed zijn.”
“Falen is geen optie”
Boest krijgt veel positieve reacties van klanten en daaruit volgend goede mond tot mond reclame. De naam Boest begint flink ingeburgerd te raken. Wouter, met een lach: “Het komt natuurlijk van het Engelse boost, maar onze klanten gebruiken het inmiddels als het Nederlandse werkwoord Boesten. Dat is leuk om te zien.”

De knop moet om, falen is geen optie

Toch is er ook een moment geweest dat het ze niet zo voor de wind ging. Sem: “Zeker. We zijn met DRIIVN op een gegeven moment bijna failliet geweest. Ik had toen een paar mensen in dienst en ineens vielen een paar belangrijke klanten weg. Ze waren overgenomen of failliet gegaan, niks wat met ons te maken had. Maar dan ben je ze dus wel kwijt.”
Tijd om te treuren was er niet. “Dan komt die topsportmentaliteit om de hoek. De knop moet om, falen is geen optie. Wat mooi is, is dat Wouter daarin mee is gegaan. Heel natuurlijk pakte hij zijn rol in de backoffice en organisatie. Daardoor kreeg ik meer ruimte om salestrajecten op te zetten en klantoplossingen uit te denken.” Wouter: “In de wijze waarop we dat toen samen hebben opgepakt, ieder zijn deel, hebben we het fundament gelegd voor alles wat daarna is gekomen.”
“We zien binnen een paar seconden of iemand bij ons past”
De mannen zijn lovend over elkaar. Ze zien elkaars talenten en prijzen elkaars harde werken en ambitie. Maar inmiddels hebben ze 25 medewerkers die diezelfde mentaliteit lijken te hebben. “Klopt”, zegt Sem. “Bij een sollicitatie zien we vaak al binnen een paar seconden al of iemand bij ons past. En dat gaat dus vaak helemaal niet om kennis en ervaring.” Wouter beaamt dat: “Dat had ik zelf ook niet toen Sem me vroeg.”
Ze zijn ervan overtuigd dat vaardigheden te leren zijn, maar dat het begint met de wil om je in te zetten. Iets waar ze hun medewerkers graag in stimuleren. Sem: “Dat begint met het goede voorbeeld geven. We zijn er als eerste en gaan als laatste weg. Ze kunnen ons altijd bellen. We beginnen de week met een breakfast club en eindigen met een borrel.”
“Collega’s houden dan korte presentaties over waar ze trots op zijn. Iedereen, ook de stagiair. Op woensdag is er bootcamp en verder maken we gezamenlijke trips naar het buitenland. Overigens betekent dat niet dat je die mentaliteit krijgt door dit soort dingen te doen. Het werkt twee kanten op en zit diep in de aard van het bedrijf.”

Vriendschap als onderdeel van succes

Boest en DRIIVN kenmerken zich duidelijk door een work hard, play hard gedachte. Sem: “We realiseren ons heel goed dat mensen een groot gedeelte van hun tijd op het werk doorbrengen. Dan moet je daar iets goeds van maken. We zijn bijvoorbeeld net terug van twee weken Bali om de mensen van Boest en DRIIVN te bedanken voor het afgelopen jaar en te motiveren voor het nieuwe. Dat soort dingen maakt dat mensen net dat stapje verder willen gaan voor het bedrijf en voor hun collega’s. Ze worden echt vrienden van elkaar.”
Opnieuw is daar die vriendschap als onderdeel van succes. Sem: “Je hoort soms dat vriendschap en ondernemen niet samengaan. Het wordt je afgeraden samen te werken met vrienden. Natuurlijk is het spannend en kunnen er dingen verkeerd gaan, maar het heeft ook een andere kant. In ons geval is de vriendschap alleen maar sterker geworden. Er zijn weinig mensen die ik meer vertrouw dan Wouter.”

Tekst: Yanaika Zomer

Foto’s: Boest

Wil je dat je doelen voor 2024 meer zijn dan alleen dromen? Vind de perfecte marketingmix met de gratis Online Klanten Check.

Lees ook…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
i.s.m.
Als ondernemer of bedrijf is het cruciaal om online marketing te omarmen, ongeacht je omvang. In dit artikel delen we 6 redenen waarom je met online…
Prachtige producten, uitstekende diensten, goede service. Dat is de basis van de meeste bedrijven. Maar de commerciële economie speelt een belangrijke…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
i.s.m.
Wanneer je de wereld van online marketing betreedt, en dat is onvermijdelijk, sta je voor cruciale keuzes die het succes van je bedrijf beïnvloeden….