Porsche lanceert Tesla-killer

Autotest Porsche Taycan 4S
Om voor de hand liggende redenen reist onze testrijder Rob van Ginneken al een paar maanden niét naar het verre buitenland om de nieuwste automodellen aan de tand te voelen. Zodoende voelde de ‘thuiswedstrijd’ met de Porsche Taycan 4S als een soort bevrijding. Op zoek naar lekker stuurweggetjes in eigen land!
Porsche lanceert Tesla-killer
Even met de deur in huis. Voorheen was mijn standaardantwoord op feesten en partijen op de vraag ‘welke auto ik zelf zou kopen?’ altijd ‘Porsche Cayman’. Dan ben je er meteen vanaf. De bankdirecteur denkt daar anders over, maar mijmeren mag toch, niet?
 
Inmiddels is er ook een Jaguar E-Pace en Tesla Model 3. Nooit weg, maar nu is er toch een new kid in town. Eentje met ballen. In gewoon Nederlands: gaat als de brandweer en stuurt puik.
 
Even voorstellen: de nieuwe Porsche Taycan 4S. Met zijn looks zit hij ergens tussen een 911 en een Cayman in, maar als eerste elektrische Porsche zal de Taycan eerder de zakelijke doelgroep aanspreken. Je hoeft in elk geval maar 8 procent bijtelling af te tikken over de eerste 45 mille, moet je maar denken.
 
De prijslijst start bij 109k en hij hoort inderdaad thuis in het highend Tesla Model S-territorium. En het moet gezegd, dan heeft hij een boel troefkaarten in handen.
 
 

Stijl

Uiteraard kreeg ik een testauto mee met pakweg een halve ton uit het optieboekje. Gelukkig kan het duidelijk ook minder zijn. Als bruintje het trekt zou ik er hoe dan ook een kennismaking tegenaan gooien.
 
Om te beginnen is de Taycan een stijlvolle sportwagen. Een Gran Turismo, zou ik bijna zeggen. De prestaties zijn meer dan imposant – zonder dat je alle praktische bruikbaarheid overboord gooit.
 
Dát verraste me misschien nog het meest. De bergbak onder de ‘motorkap’ en de kofferruimte achterin zijn samen goed voor een stapel koffers en tassen op businessclass zakenauto hoogte. Daar komt nog bij dat je achterin heel behoorlijk kunt zitten. Oké, schoonpa zal wellicht wat sputteren over de atletisch lage instap, maar zelfs daar heeft Porsche aan gedacht… je kunt hem via het veersysteem even hoger zetten.
 
Meteen maar even door naar de range, nu we toch door die dagelijkse bril kijken. Ze geven zelf natuurlijk hogere cijfers op, maar in de pretversie met het grote accupakket noteerde ik zelf rond de 370 kilometer. De standaarduitvoering doet wel een dikke 320 kilometer, schat ik. Bruikbaar, zeker als je de pretfactor meerekent.
 

 

Revolutie

Daarbij moet je dan weten dat de Taycan een revolutionair nieuw batterijpack heeft, met 800 Volt. Lees: hij recupereert geweldig goed bij afremmen en kan rázendsnel worden geladen. Afhankelijk van de uitvoering zelfs tot 270 kW, voor de kenners. Dat lukt alleen bij de ultra-snelle laadzuilen natuurlijk. Maar die worden onder andere door Ionity en Fastned over Europa uitgerold. In een minuut of zes kun je weer 100 kilometer rijden. Twintig minuten en je bent weer helemaal in business. Ook een buitenlandvakantie zit er in de komende jaren dus wel in.
 
Ter zake. Als je de grootste troefkaarten voor de rijder in de hand neem, gaat het vooral over zijn fantastische kwaliteitsuitstraling – een schitterend afgewerkt interieur – en de rijeigenschappen. Met zijn formaat van 4,9 meter weegt de Taycan duidelijk wel ‘iets’, maar daar merk je achter stuur niets van.
 
Hij wisselt van koers en ligt in de bocht zoals het een Porsche betaamt. Je zit stevig omsloten in de sportstoelen en de zithouding is dynamisch zonder spierpijn, zogezegd. Top. De ontwikkelingsengineers zijn erin geslaagd om hem ondanks die opmerkelijk goede beheersbaarheid toch ook comfortabel te veren. Voor mij bijna een Gran Turismo karakter. In een couture verpakking.
 
 

Wow!

Hoogtepunt bij zulke elektrische topmodellen is altijd de verpletterende acceleratie. Vinkje… heeft hij. Simpeler kan het niet, want je zet de Taycan in Sport of Sport+ stand, trapt de rem in, vloert het gaspedaal en laat simpelweg de rem los. Launch control!
 
Als je wilt, wordt dat begeleid door een geluid dat mij onstuitbaar aan Star Wars en ruimteschip Enterprise doet denken. Zelf heb ik liever de normale rust in het interieur. Begeleid door je eigen muziek via de voortreffelijke Bose geluidsinstallatie. Meestal niet zo’n fan van, maar deze is goed voor elkaar.
 
À propos launch control. Het is écht alsof je wordt afgeschoten! Verpletterend hard. En op snelheid blijft hij nog steeds enorm aan sleuren. Nul naar honderd in Ferrari-tempo – tegen de vier tellen – en dan in een keer door naar 200. Binnen de 13 seconden…Alle rijbewijzen verzamelen…!
 
Daarbij helpt het dat de Taycan 4S op alle vier de wielen wordt aangedreven, maar dan wel met de meeste power achter. Daar zit nog een primeur: de achteras heeft een tweeversnellingsbak voor extra tractie en beheersing. Samen met een kist vol elektronica helpt dat bij zijn uitstekende bochtengedrag. Eén keer vol op de lanceerstand kost je trouwens wel zeven kilometer range, viel me op… Ach, dat is een minuutje laden.
 
 

Digitaal concept

Je kijkt uit over een virtueel dashboard en een groot centraal aanraakbeeldscherm. In Porsche kwaliteit afgewerkt – en dat is zeker een troef naast veel concurrenten. Veel bedien je virtueel en dat is niet altijd even handig. Gelukkig vind je op het stuur en op de console nog wel ouwe trouwe knoppen. De bedienbaarheid had – kortom - beter gekund, maar het is een kniesoor die erop let.
 
Alleen in details vallen er noten te kraken. Zo houdt het zicht bij parkeren niet over en moet je dus echt op de camera’s varen. Het klokje bovenop het dashboard is een beetje over de top naar mijn smaak, met een grote seconde wijzer en minuscuul daarachter digitaal de tijd. Nog zo’n gekke vondst is het vinnetje aan weerszijden op de flanken. Haal je hand eronderdoor en de klep naar de luidpunten opent. Hij heeft er twee dus.
 
Alles bij elkaar inderdaad een Tesla-killer? Een S wint het met zijn ruimte, maar verder deelt Porsche toch een voltreffer uit. Wel een beetje voorzichtig omspringen met de optielijst, zou ik zeggen. Maar dan zit je ook in de Champions League van de autowereld!
 

 

Porsche Taycan 4S Performance Plus
Aandrijfving: elektrisch 4WD
Vermogen: 571 pk (in overboost modus)
Trekkracht 650 Nm (in overboost)
Prestaties 100 binnen 4 sec./200 binnen 12,9 sec. 
Topsnelheid: 250 km per uur
Batterijpakket: 93,4 kWh (standaard 79,2 kWh)
Range: testresultaat 370 km
Prijs: vanaf 108.091 euro (testauto: 161.624 euro)

Tekst: Rob van Ginneken

Foto's: Porsche en RvGP

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming