Traditioneel heeft de nieuwjaarsspeech een motiverende functie. Wij hoeven u dan ook niet te vertellen dat het van het grootste belang is dat u er geen saai verhaal van maakt. Vier tips die uw speech tot een succes kunnen maken. 

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

1. Gebruik het complimenten ABC



Tenzij uw bedrijf een van de gunstige uitzonderingen op de regel vormde, zal ook uw zaak het in het afgelopen jaar niet makkelijk hebben gehad. In die laatste paar woorden ligt een heleboel besloten: de inspanningen die u en uw personeel zich het afgelopen jaar hebben getroost om toch een zo goed mogelijk resultaat te behalen.
 
Prijs die inspanningen (“Dankzij jullie inzet hebben wij het afgelopen jaar ….. enzovoort”) en houd daarbij in gedachten dat zogenoemde procescomplimenten beter werken dan eigenschapscomplimenten (“Jij hebt het goed gedaan, omdat ….. enzovoort”).
Immers, prestaties kunnen altijd beter, terwijl lang niet iedereen over dezelfde eigenschappen beschikt en dus ook niet iedereen zich aangesproken zal voelen.
 
Het
complimenten ABC bestaat uit:
Accuraat
(Accurate)
Geloofwaardig
(Believable)
Constructief
(Constructive)
Vermeld een resultaat waaraan de gecomplimenteerde ook daadwerkelijk heeft bijgedragenBlijf realistisch, overdrijf nietHoud mensen een doel voor ogen dat haalbaar is, zodat zij ook gerichte stappen in die richting kunnen ondernemen

2. Vermijd te veel cijfers


 
Tenzij u zeker weet dat uw personeel houdt van cijfers en grafieken, kunt u er in uw presentatie beter zo min mogelijk gebruiken. Van de groeicijfers van de economie wordt ook niemand warm.
 De meeste mensen identificeren zich met passie en energie – bied ze aanknopingspunten voor het halen van hun doelen (“Eind van dit jaar kunnen wij …..”).
 



3. Maak er een persoonlijk verhaal van

In plaats van het zoveelste saaie verhaal (met alle respect), kunt u er natuurlijk iets persoonlijkers van maken. Wellicht heeft u – of het bedrijf, tijdens een personeelsuitje – zodanige ervaringen opgedaan, dat die zich lenen voor een analogie.

Stel, u heeft een survivaltocht gemaakt, dan kunt u de voorvallen tijdens die tocht als vergelijking gebruiken voor gebeurtenissen van het bedrijf (“Wij moesten toen een zware hindernis nemen en zijn daarin geslaagd dankzij …..”). 
Of u neemt een sport, waarvan u weet dat die uw medewerkers aanspreekt, als vergelijkingsmateriaal.

 

4. Maak het niet te lang

 
U zult het vast zelf ook wel eens hebben meegemaakt: de toehoorders werpen elkaar blikken toe in de trant van ‘Gaat dit nog lang duren?’ Een te lange speech is ‘dodelijk’ voor het geloof en vertrouwen in uw leiderschap. Houd vijf minuten als uiterste maximum aan. Alles daarboven is te lang.
En, tot slot,
bereid uw speech goed voor. Het is misschien een open deur, maar een gewaarschuwd(e) man/vrouw telt voor twee.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
6 belangrijke tips voor ondernemers over taken, werktijden en roosters voor vastende medewerkers waarmee je hen tijdens de ramadan tegemoet…
Wil jij je bedrijf klaarstomen voor de toekomst en ervoor zorgen dat je medewerkers blijven ontwikkelen en ontwikkelen? Ontdek hoe de SLIM-regeling…
Sinds 2022 is de wet met betrekking tot verplichte scholing voor werknemers veranderd. Als werkgever moet je scholing die wettelijk verplicht is…
In deze tijd van arbeidskrapte is investeren in opleidingen van je medewerkers een strategische zet om je bedrijf toekomstbestendig te maken. Benieuwd…
The war for talent is volop aan de gang en nog nooit wisselden zoveel werknemers – 1 op de 5 in 2022 – van werkgever. Bedrijven trekken alles uit…