Aan de slag met Google AdWords - Stap 1: Bepaal je uitgangspunten

Jan Dirkzwager biedt je door middel van dit stappenplan een handvat om via Adwords maximale respons te bewerkstelligen. Doel is een bovengemiddeld goede campagne op te zetten.
Aan de slag met Google AdWords - Stap 1: Bepaal je uitgangspunten

AAN DE SLAG MET GOOGLE ADWORDS

Stap 1: Bepaal je uitgangspunten Bepaal uw uitgangspunten

Bepaal allereerst wat de uitgangspunten van je campagne zijn. Wat zijn de doelstellingen? Hoeveel budget heb je maximaal beschikbaar?
 
Opmerking: de doelstellingen van de campagne hebben bij een clickcampagne over het algemeen betrekking op de gemiddelde Cost Per Click (CPC). Een doelstelling kan bijvoorbeeld zijn het genereren van zoveel clicks tegen maximaal € 0,15 CPC. Een andere doelstelling is het genereren van zoveel mogelijk clicks voor het vastgestelde budget.
 
Bij een conversiecampagne heeft de doelstelling betrekking op de kosten per conversie in plaats van de gemiddelde CPC. Je wilt een bepaald aantal bestellingen uit een budget realiseren.

 

Return On Investment 
Je kunt je Return On Investment (ROI) van tevoren uitrekenen.

Beantwoord voor jezelf de volgende vraag: wat kan ik maximaal betalen om een bezoeker te realiseren? Als een nieuwe klant bijvoorbeeld 50 euro oplevert en gemiddeld één van de 100 bezoekers is een nieuwe klant, dan mag er gemiddeld dus € 0,50 uitgegeven worden om break-even te draaien. Reserveer je 1/3 van je marge voor AdWords, dan kun je gemiddeld dus ongeveer 17 cent per click betalen.

Met deze getallen kun je naar hartenlust spelen. Maak van tevoren berekeningen, dus vóórdat je daadwerkelijk met een campagne begint.

Je kunt je uitkomst desgewenst nog vergelijken met de biedingen van andere adverteerders via een hulpprogramma in AdWords. Als je substantieel te laag zit (zeg 80%), is dat een indicatie dat het moeilijk wordt om veel volume te gaan realiseren. Doordat je straks een veel beter dan gemiddelde campagne hebt opgezet, kun je toch goede resultaten behalen.

Samengevat: deel je maximale kosten per conversie op het (geschatte) conversiepercentage van je website et voilà, je hebt je startbieding. Draait de campagne eenmaal, dan kun je aan de metingen zien of het klopt en eventueel de biedingen nauwkeuriger instellen.

Ga direct aan de slag met Google Adwords. Registreer je of ontvang gratis ondersteuning van Google via telefoonnummer 0800 250 0017 (ma-vr: 09:00-19:00 uur).

Gratis website scan
Heeft jouw doelgroep je website in beeld? Doe nu de scan en zie meteen de score »

Overzicht stappenplan

Stap 1 - Bepaal je uitgangspunten
Stap 2 - Plaats meetcodes
Stap 3 - Deel advertentiegroepen in
Stap 4 - Stel een woordenlijst op
Stap 5 - AdWords-advertenties schrijven
Stap 6 - Stel een campagne in
Stap 7 - Zet je AdWords-campagne live (slot)

 

Wil jij jouw website scannen op techniek, populariteit en kwaliteit van de content? Doe dan nu onze gratis websitescan

 

Doe de websitescan!

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming