Volkswagen ID.3 is er, maar schrikt Tesla ervan?

Autotest Volkswagen ID.3
Het is zover. Als een van een select gezelschap reisde Rob voor de testprimeur van de ID.3 in naar Hannover. En de fabriek in Wolfsburg. De grote vraag vooraf was natuurlijk of concurrenten als Tesla ervan schrikken…
Volkswagen ID.3 is er, maar schrikt Tesla ervan?
Volkswagen heeft zijn nieuwe elektrische ID-generatie bijna tot vervelens aan toe gehypet. Er moest aan het ietwat gebutste imago worden gewerkt, niet? Het ging zover dat onze testrijder Rob van Ginneken uiteindelijk zei: “Even geen workshops of andere teasers meer, bel maar wanneer er kan worden gereden!”
 
Al jaren houdt Volkswagen Groep de spanning – excuseer de inkopper - erin rond hun compleet nieuwe generatie elektrische auto’s. Na de Kever en de Golf de dérde mijlpaal in hun tijdlijn. Echt tot de laatste schroef doelgericht als EV ontwikkeld, nadrukkelijk geen bestaand model waar een accu onder is gewurmd. Lees: afscheid van de e-Golf.
 
 
Hun ‘auto voor de toekomst’ is als hightech rijmachine zo gehypet dat je op een totale alles-wordt-anders show rekent. Grote schoenen om te vullen. Laat ik maar met de spreekwoordelijke deur in huis vallen: bij de primeur van de ID.3 noteer ik ‘veelbelovend’ maar ook ‘werk in uitvoering’. Dat kan best goedkomen, maar een tikkie pijnlijk is het wel. Niet voor niets is het verantwoordelijk topmanagement in Wolfsburg ‘aangepast’.
 
Hoe goed doet Volkswagens ‘idee’ van de toekomst het dan? Vorstand – Raad van Bestuur – van Volkswagen Groep houdt de billen de komende maanden zonder twijfel strak aangespannen, want ze ontwikkelden het nieuwe MEB ‘platform’ onder de ID.3 in de praktijk voor zeker dertig auto’s. Een horde grotere en kleinere modellen bij Volkswagen, Skoda, Cupra en Audi.
 
 
Sterker nog: ze verkopen het platform ook in licentie. Ford is al aan boord en zal voor Europa auto’s bouwen met MEB-basis en eigen designs. Zo’n deal is een cruciaal onderdeel van het businessmodel achter de Duitse miljardeninvesteringen.
 
Met gewoon auto’s verkopen kom je er niet meer, is de boodschap. Je moet de ID.3 qua concept zien als een smartphone op wielen. Een rijdend mobile computer device is het zeker. Je kunt hem updaten én ingrijpend upgraden, functies bijkopen en – big business – er zijn a la telefoonprovider bundels om meer en minder te laden. Met vaste prijzen overal in Europa.
 

Enorm ruim

Autorijden verandert, zoveel is zeker, maar aan de looks van de ID.3 zelf ben ik na jaren van workshops, teasers en persberichten inmiddels gewend. Formaat Golf – pakweg – maar dan in een futuristische en zichtbaar aerodynamische verpakking. En ik kan inmiddels melden dat ‘we’ ons idee over de verschillende marktsegmenten een tikkie moeten bijstellen.
 
Omdat alle techniek onder de vloer zit, zit er niets meer in de weg. De interieurruimte van een ID.3 is huge. Limousineformaat. Denk iets richting Passat, maar dan iets minder gesoigneerd. Maar toch: je zit achterin uitstekend in heuse fauteuils, met verbluffend veel been- en hoofdruimte.
 
 
Ik maak de eerste testritten in de regio tussen Hannover en Wolfsburg. In een versie met alles wat ze er tegenaan kunnen gooien natuurlijk. What’s new.
 
De ID.3 First Edition is er in uitvoeringen tussen de 38 en ruim 49 mille. En er komen zonder twijfel veel betaalbaarder versies aan. Begin volgend jaar zo pakweg 30 mille. Déze heeft namelijk een dikke litiumion accu en levert met zijn enorme trekkracht heuse sportwagenacceleratie. Indrukwekkend, absoluut.
 
Je zit voorin heel behoorlijk en kijkt uit over een opmerkelijk strak dashboard met weinig – misschien wel té – knoppen. Je bedient de boel vooral via het grote centrale tabletformaat aanraakbeeldscherm en met gesproken commando’s. De ID.3 komt vanzelf tot leven als je instapt en de rem aanraakt.  Het meterpaneeltje voor je neus doet denken aan een smartphone en iets daarboven wordt alle mogelijke rijinformatie op de ruit geprojecteerd.
 
 

Augmented reality

En van die gehypete snufjes is augmented realtity, waarbij het lijkt of er extra informatie op drie tot tien meter voor je op het wegdek wordt geprojecteerd. Helaas is dat een van de zaken waar nog aan wordt ‘gekalibreerd’ zoals een R&D-techneut het zei. Lees: nog niet af. Slachtoffer van de corona, meent de perswoordvoerder verzachtend.
 
Delen van het systeem werken nog niet feilloos, zoals connect app functies, geeft hij toe. Maar vanaf september komen er upgrades van de elektronica. Ik geef toe dat het voor Volkswagen allemaal nieuwe wereld is. De gangbare vijftig tot zestig CPU’s worden vervangen door twee krachtige servers. En geavanceerde communicatietechniek. Ze hebben het lek nog niet helemaal boven, maar de mogelijkheden zijn gigantisch.
 
 
Het is een geinig idee dat Volkswagen allerhande systemen voor-installeert. Ze denken erover de ID.3’s met een ‘schil’ van tien werkende snufjes te leveren. Die kun je dan in de praktijk testen en achteraf beslissen welke je koopt. Yep, zoals sommige smartphone apps. Als je van gadgets houdt is hij helemaal top, want Volkswagen kiest een ‘open platform’ en dat belooft allerlei apps van andere aanbieders.
 

Snel!

Met zijn lage zwaartepunt stuurt de ID.3 verdienstelijk. Knap, want hij rijdt ook aardig comfortabel. Wat meteen opvalt is de rust in het interieur. De cabine staat uitstekend geïsoleerd bovenop het aandrijfplatform.
 
“Een beetje zoals dat vroeger al met de Kever gebeurde,” grapt de woordvoerder. “Maar dan tot in het extreme, denk aan het geruis dempende druppeltjespatroon onderop de vloer.”
 
 
Een zijstapje nu ik het toch over de onderkant heb: Volkswagen geeft acht jaar of 160 duizend kilometer garantie op de accu. Dan moet hij nog minstens 70 procent geladen energie hebben, maar ‘ze’ verwachten veel beter. De auto die ik reed heeft het standaard 58 kWh-accupakket en dat is in theorie goed voor dik 400 kilometer.
 
Op de Autbahn noteer ik in de praktijk dik 300 kilometer – niet verkeerd! – en tijdens een urenlange gemengde rit over snelweg, binnenwegen en stad haalt hij rond de 370 kilometer. Ook geen gek resultaat voor doorsnee gebruik met de airco aan.
 
Toch zijn de prestaties rijbewijsbedreigend goed. Met zijn 150 kW – 204 pk – een een dieselachtige trekkracht van 310 Nm (oeps, don’t mention that word) gáát de ID.3 als de spreekwoordelijke brandweer. Je merkt het alleen niet zo, omdat er geen versnellingen zijn en de auto dus enorme gelijkmatig doorzoeft. Hij sleurt je in 7,3 seconden naar de 100 kilometer per uur. Zijn top is bewust elektronisch begrensd op 160, trouwens.
 

Laden maar…

Volkswagen houdt de laadtechnologie naar mijn smaak aan de wat bescheiden kant. Gekoppeld aan een 100 kW snellader ben je in een dik half uur helemaal in business., maar de forse accu slurpt aan een gangbare 11 kW laadpaal of wallbox tot zes uur lang energie, als hij echt leeg is.
 
 
Er zijn als gezegd noten te kraken met de elektronica, maar je mag aannemen dat de bordjes ‘werk in uitvoering’ over een paar maanden wel worden weggezet. Geduld gaat helaas niet helpen bij het interieur. Het valt me op dat alles op zich fraai en strak oogt, maar niet helemaal het afwerkingsniveau en materiaalkwaliteit biedt van pakweg een Golf.
 
Iets om op te letten, zou ik denken. En ach, concurrenten als Tesla hebben ook niet het zwarte garen uitgevonden op dat gebied. Je went in de ID.3 vrij snel aan de hightech bediening en dat wordt versterkt door de heel gebruikersvriendelijke rijeigenschappen.
 
Je kunt bochten met zijn achterwielaandrijving zonder schroom aanvallen en hij voelt dan gek genoeg minder zwaar aan dan veel andere EV’s, Het onderstel geeft heen krimp en de stoelen bieden veel zijdelingse steun. Als gezegd heeft hij ook een talent voor comfort en rust. Omdat de voorwielen alleen doen waar ze ooit voor ware bedacht – sturen en niet aandrijven – is de voorkant beter stabiel en kunnen de wielen ook ver indraaiden.
 
Korte draaicirkel dus. Even wennen is wel dat hij ‘normaal’ niet veel recupereert bij afremmen, maar liefst uitrolt. Zal wel ‘zuiniger’ rijden, vermoed ik. Zet de schakeldraaiknop als je wilt op ‘B’ om meer de eenpedaal-bediening te krijgen.
 
 
Meer bagageruimte was mooi geweest – voorin is er gek genoeg geen bergvak. Als dat een onoverkomelijk probleem is… even geduld, want er komt ook een grotere SUV-achtige ID.4 aan. Zonder twijfel een ruimtemonster en hij mag in tegenstelling tot zijn broer wél een aanhanger trekken. Voor het selecte groepje Nederlandse journalisten wordt dat nog even speciaal benadrukt in Wolfsburg.
 
Slotsom: de ID.3 is veelbelovend, verbluffend ruim, aardig rap en de puntjes moeten vooral softwarematig nog op de i. Wachten tot volgend jaar? Dan val je in de verhoogde bijtelling – dit jaar nog acht procent – en het goede nieuws is dat deze auto software updates krijgt. Als het moet ook ‘draadloos’ online. 
 

 

Volkswagen ID.3 1st Edition
Motor: e-motor achterwielen
Power: 204 pk, 310 Nm
Prestaties: 160 km per uur, 0-100 in 7,3 sec.
Testrange: 300 tot 372 km met de 58 kWh accu
Prijs: van 38 tot 49 mille euro

Tekst: Rob van Ginneken

Foto's: RvGP

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming