Twee café's met dezelfde naam, mag dat wel?

Een goed gekozen bedrijfsnaam is de beste reclame. Maar soms kan een gekozen firmanaam al gebruikt worden door een andere ondernemer. Dat overkwam de uitbater van café Hoppe in Utrecht. Na een klacht van het gelijknamige Amsterdamse café aan het Spui moest hij de naam van zijn zaak wijzigen. Hoe voorkom je dat en kies je als ondernemer de juiste bedrijfsnaam?
Twee café's met dezelfde naam, mag dat wel?

De kroeg op de Ganzenmarkt heet inmiddels Ubica, vernoemd naar het beruchte krakerspand. Met de naamsverandering voorkomt uitbater Stefan Elvers dat het Amsterdamse café een rechtszaak tegen hem aanspant. Hoppe in Amsterdam heeft de bedrijfsnaam immers als eerste laten vastleggen en beklaagde zich over het feit dat twee Hoppe's voor verwarring zou kunnen zorgen.

Vastleggen
Erwin Wijman, auteur van het boek 'De Bedrijfsnamenfabriek', schrijft en adviseert over het kiezen van de beste bedrijfsnaam. Volgens hem draait het in het geval van de twee café's Hoppe ten eerste om de vraag wie het intellectuele eigendom bezit van de merknaam. "Als een bedrijf zijn naam laat vastleggen bij het Benelux-merkenbureau Benelux Office for Intellectual Property (BOIP), dan claim je het intellectuele eigendom. Bestaat die naam al, dan wordt er goed gekeken of de twee firma's niet in elkaars vaarwater zitten. Je kunt bijvoorbeeld je parfum 'Maxima' noemen en iemand anders mag tegelijk een tijdschrift 'Maxima' oprichten, dat bijt elkaar niet. Maar in het geval van twee café's ligt dat toch anders."

Deze internationale registratie bij de BOIP of in Nederland bij de Kamer van Koophandel is echter niet altijd leidend, weet Wijman. "De registratie van bedrijfsnamen speelde geen rol toen hotel Arena in de hoofdstad last kreeg van het nieuwe voetbalstadion, de Amsterdam ArenA. Het hotel stapte naar de rechter. Die zaak eindigde toen in een schikking, waardoor de nieuwe ArenA een geldbedrag moest betalen. De rechter zou namelijk in zijn uitspraak afgaan op wie de bedrijfsnaam het langste voert."

Oud is ‘in'
De nieuwe naam van het Utrechtse café is volgens Wijman niet slecht gekozen. "Een bedrijfsnaam die verwijst naar iets klassieks en bekends werkt goed. Kijk maar naar de Verkadefabriek in Zaandam of de Westergasfabriek in Amsterdam. Het uitnutten van je bedrijfslocatie brengt je al een stuk verder. Daarnaast zijn dergelijke oude namen weer 'in': 'Het Pakhuis', 'De Waag'. Zo kun je iets nieuws verankeren in iets ouds."

Geen nietszeggende naam
Bij de keuze voor een bedrijfsnaam moeten ondernemers goed in de gaten houden welke boodschap ze willen overbrengen. "Ik pleit voor marketing by name, dan maak je al het onderscheid", zegt Wijman. "Gebruik vooral geen synthetische, nietszeggende naam als Athlon, Arcadis of Viviendo. Dat zegt niemand iets. Kies een naam die meteen verleidt, aantrekt, opvalt en origineel is. Catisfactions, een merk snoep voor katten, vind ik een erg goed gekozen naam. En Tony's Chocolonely van Teun van de Keuken, die gebruikt een oud-Hollandse traditie: verwerk je naam in je product, dat werkt in dit geval erg goed want zijn merk weerspiegelt zijn persoonlijke strijd."

Voor sommige ondernemers raadt Wijman aan om professioneel advies in te winnen en zo direct de pakkende bedrijfsnaam uit te kiezen. "Goede adviseurs kunnen je heel goed op weg helpen en kritische vragen stellen. Maak een shortlist en bespreek die met ze. En mijn belangrijkste tip: ga vooral veel om je heen kijken. Praat ook eens over je bedrijfsnaam met mensen die je niet altijd naar de mond praten, maar je kritisch uitdagen. En vergeet niet te checken of de internetdomeinnaam nog beschikbaar is bij SIDN.nl."

Het Utrechtse café Hoppe heet inmiddels Ubica. Tegenover RTV Utrecht verklaart uitbater Elvers dat de gedwongen naamsverandering een positieve uitwerking heeft. "Als ik mensen vertelde dat we aan de Ganzenmarkt zitten, kreeg ik altijd de vraag: 'Waar is dat?'. Als ik vervolgens de naam Ubica noem, weet iedereen het direct te vinden."

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming