10 veel gemaakte fouten bij webwinkels

Ondernemers die hun producten ook via internet verkopen vergroten op deze manier hun klantenbereik. Maar van alle webwinkels die in 2012 zijn opgericht, bestaat al bijna de helft niet meer. Van de 7591 webwinkels die 2 jaar geleden zijn gestart is nog maar 56 procent actief, zo blijkt uit cijfers van Creditsafe, een online aanbieder van bedrijfs- en kredietrapporten. Waar gaat het mis bij webshops en waar moet je als eigenaar rekening mee houden?
10 veel gemaakte fouten bij webwinkels

1. Geen inzicht in bezoekersaantallen
Een belangrijke misser die webshopeigenaren nog wel eens begaan: het gebrek aan inzicht op het gebied van de bezoekers van de website. Met een analytics-pakket kunt u zien waar uw bezoekers vandaan komen, welke (product)pagina's in de shop goed bezocht worden en welke pagina's niet.

2. Geen promotie
Wanneer u een nieuwe webshop heeft, heeft u hier veel aandacht aan besteed. Maar denk niet dat u dan klaar bent, want hoe weet uw doelgroep dat er een nieuwe gebruiksvriendelijke, concurrerende webwinkel is? Het is daarom belangrijk om aan promotie te doen: zonder bezoekers geen verkopen.

3. Geen professionele uitstraling
Een grafisch mooie website creëert vertrouwen bij de consument. De bezoeker wil een garantie dat de plek waar hij zijn geld besteedt, ook met producten over de balk komt. Het vertrouwen is op veel manieren bij de consument te brengen, maar het begint natuurlijk bij een professioneel ontwerp.

4. Slechte productomschrijvingen
Een webwinkel moet zelf de producten verkopen. Er komt geen digitale verkoper aan te pas. Het is dus belangrijk dat de vragen van de consument worden beantwoord in een heldere productomschrijving en een duidelijke FAQ. Dit schept vertrouwen en wordt ook door zoekmachines gewaardeerd.

5. Geen contactinformatie
Het lijkt vanzelfsprekend dat u contactinformatie plaatst, maar toch zijn er webwinkeleigenaren die liever de contactinformatie verbergen. Zo ontneemt u potentiële klanten de kans om enige twijfel weg te nemen of persoonlijk advies in te winnen bij bijvoorbeeld het aanschaffen van een product. Dit zijn belangrijke leads die genegeerd worden, en het is een mogelijkheid voor klantbinding.

6. Slechte productafbeeldingen
What you see is what you get! Maar als je niks ziet, weet je natuurlijk ook niet wat je koopt. Als u geen visuele ondersteuning kunt bieden bij uw producten, zult u ze ook niet snel verkopen. Dit geldt niet alleen voor ontbrekende productafbeeldingen, maar ook slechte kwaliteit/resolutie. Productafbeeldingen zijn de eyecatcher van uw productpagina, besteed hier genoeg aandacht aan.

7. Geen specialisatie
Wat doet een t-shirt webshop met auto onderdelen? Richt u uw shop op een specifieke niche, blijf daar dan ook bij. Aanverwante producten en assortiment uitbreidingen zijn natuurlijk een gezonde uitbreiding. Producten die ver buiten je niche vallen kan je echter beter via Marktplaats verkopen dan in uw eigen webwinkel.

8. Onduidelijke call-to-actions
Een Call to action is kortweg waar u uw gebruikers op wil laten klikken. In een webshop heb je er baat bij dat je bezoekers op de winkelmand knop klikken. Het is daarom belangrijk dat deze knop duidelijk te zien is. Denk bijvoorbeeld aan een contrasterende kleur en een groter formaat. Is de knop een link, zorg er dan voor dat er een knop van wordt gemaakt. Maak ook het aanmelden voor een eventuele nieuwsbrief gemakkelijk, want ook dit is een belangrijk stukje klantenbinding.

9. Geen duidelijke regels (Algemene Voorwaarden)
Algemene voorwaarden zijn weliswaar niet wettelijk verplicht, maar geven u als ondernemer wel zekerheid. De rechten en plichten tussen u en de consument zijn vastgelegd, en hier kunt u naar verwijzen. Bij een geschil met een consument heeft u weinig kans als de algemene voorwaarden niet in orde zijn. Het is daarom aan te raden voor iedere webshopeigenaar om deze op de website te vermelden.

10. Geen motivatie
Een webshop (vooral als deze flink groeit) is een fulltime bezigheid. Hoe meer tijd u hieraan besteedt, hoe meer bezoekers de site zal trekken in de zoekmachines. Het is een fabel dat je de shop eenmalig kunt inrichten en er dan niet langer naar om hoeft te kijken. Daarmee snijd je jezelf in de vingers. Zorg er daarom voor dat uw shop blijft groeien, u uw assortiment blijft uitbreiden en u uw bestaande pagina's optimaliseert. Houdt uw bezoekers goed in de gaten via Analytics en blijf promoten. U zult zien: meer bezoekers, meer klanten.

Lees ook:
- Tips van experts »
- Kies de juiste payment service provider »

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming