‘Als je mensen doen wat ze moeten doen, ontsla je ze niet'

Helaas moet u soms afscheid nemen van een medewerker, bijvoorbeeld als hij niet functioneert. Maar procedures kosten tijd en geld. Ondernemer Dick Eberhardt heeft veel ervaring met verloop van personeel en vertelt zijn verhaal.

Eberhardt heeft al meerdere malen afscheid moeten nemen van medewerkers. "Het heeft er onder meer mee te maken dat je als bedrijf aan steeds hogere eisen moet voldoen. Dan verwacht je ook meer van je medewerkers. Je gaat strenger op het functioneren letten en beter controleren en ook sneller afscheid nemen van mensen die niet voldoen. Daarbij houd je rekening met de wetgeving. Het huidige ontslagstelsel is slecht, het nieuwe zo mogelijk nog slechter. Ik had gehoopt op een verruiming van de regels, maar de mogelijkheden worden juist beperkt." Lees ook het artikel in het digitale tijdschrift over de nieuwe wetgeving en de reactie van Dick Eberhardt >> 

Nare ervaringen
Door de jaren heen is Eberhardt er wel achter gekomen hoe belangrijk die wetgeving op het gebied van ontslag is en dat je er als ‘ondernemer de dupe van kunt worden'. Met twee groothandels en tien winkels heeft hij veel te maken met verloop van personeel. Eberhardt heeft naast heel veel goede ervaringen, helaas ook een aantal nare ervaringen opgedaan met personeel. Zoals iemand die zich ziek meldde met een arbeidsconflict, terwijl daar geen sprake van was. Een medewerker die zich na het eindigen van een tijdelijk contract, binnen de wettelijke 28 dagen ziek meldde met vage klachten, waardoor alsnog volgens de nieuwe Ziektewet betaald moest worden. Eberhardt: "Mensen maken daar direct gebruik van, ze zijn niet gek en krijgen ook het advies om zich ziek te melden. Wat ook voorkomt: mensen die na korte contracten een vast contract krijgen en dat de werkhouding totaal verandert, nadat het contract binnen is. Het kan allemaal gebeuren. Of woorden die verdraaid worden om er als medewerker zo goed mogelijk uit te komen." 
 
Consequenties overzien
"Met zoveel regels ‘stoot je snel je neus'. Ik had bijvoorbeeld Iemand benoemd tot bedrijfsleider. Hij gaf aan dat hij de functie toch niet aankon en is in overleg teruggegaan naar zijn oude functie, met het daarbij behorende lagere loon. Dit was schriftelijk bevestigd en met twee getuigen erbij afgesproken. Maar toen het nieuwe loon overgemaakt werd, maakte hij bezwaar. Het kwam voor de rechter - die zei zoek het uit in een bodemprocedure. Dus heb ik de medewerker op non-actief gezet, iemand die keihard tegen me liegt, daar wil ik niet mee werken. De rechter was het daar niet mee eens en vond dat er niet voldoende bewijs was dat het in overleg was gegaan. Ook al was alles vastgelegd, de rechter oordeelde dat de medewerker de consequenties niet genoeg kon overzien. Dus ik moest toch een ontslagvergoeding betalen bij het ontbinden van het contract," vertelt Eberhardt. 
 
Documenteren
Uit die ervaringen heeft Eberhardt veel opgestoken. "Daaruit leer je dat je alles rondom je personeel zo volledig mogelijk moet vastleggen, alle afspraken, alles wat is overlegd et cetera. Je moet alles documenteren. Om dat goed te doen moet je er een extra persoon voor aannemen. Alles staat of valt met of het goed is vastgelegd, maar dat is bijna onmogelijk, voor een ondernemer zelf is dit niet te doen. Dan moet je een personeelsfunctionaris in dienst hebben, maar  voor kleine ondernemers is dit niet te betalen."
 
Groot risico
"We beginnen bij nieuwe medewerkers altijd met een tijdelijk contract, maar die mogelijkheden worden ook beperkt. En ontslag komt niet alleen voor bij vaste contracten. Het gebeurt ook weleens dat bijvoorbeeld jaarcontract nog een halfjaar duurt en iemand niet goed functioneert, maar dat dit niet goed is vastgelegd in die korte periode. Dan ben je als werkgever de dupe en moet je toch het hele contract uitbetalen.
 
Als werkgever heb je bijna geen rechten, het risico is groot. Ik ken veel ondernemers die geen mensen meer aannemen, omdat het te lastig en te risicovol is, door alle regels zou je onderuit kunnen gaan. En ik ken ook ondernemers die daardoor zelfs stoppen en weer zelf in loondienst gaan. Ondernemen wordt steeds moeilijker en levert steeds minder op. Dat is op dit moment een keihard feit" concludeert Eberhardt.  
 
Over Dick Eberhardt
Bedrijf: Diverse b.v.'s met 10 winkels in Amsterdam o.a.The Old Man en Chimera en twee groothandels (rookartikelen, souveniers, boardsports) in Loosdrecht.
Personeel: circa 100 man verdeeld over de winkels en groothandels
 
Het familiebedrijf (met o.a. winkels en groothandels, onderverdeeld in verschillende bv's, onder andere Eberhardt Beheer bv) waar Dick Eberhardt met zijn broer en twee zussen eigenaar van is, werd negentig jaar geleden opgericht door zijn overgrootvader. Het begon met één winkel in de Damstraat in Amsterdam. Zijn ouders hebben het bedrijf uitgebouwd.

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming