Negen mythes over innovatie doorgeprikt

Over innovatie doen de nodige onzinverhalen de ronde. Het zou per definitie duur en tijdrovend zijn en eigenlijk alleen weggelegd voor grote bedrijven. Dat gelooft u toch zeker niet?
Negen mythes over innovatie doorgeprikt
1. Innovatie moet
Het is vrijwel nooit noodzakelijk om als eerste te gaan pionieren met innovatieve diensten of producten. Het kan een slimme zet zijn om enkel de succesvolle innovaties van de pioniers te imiteren.
 
2. Innovatie uit zich in nieuwe producten of diensten
Sommige bedrijven ontlenen hun succes aan een innovatieve marketingaanpak of een afwijkend distributieconcept. Daarnaast zijn innovaties mogelijk in bedrijfsprocessen en de interne organisatie. Slimmer werken dus.
 
3. Innovatie draait om inventieve technologie
Innovatie komt maar ten dele voort uit uitvindingen en nieuwe technologie. Sterker nog, het is veel gebruikelijker dat succesvolle innovatieve producten bestaan uit een slimme configuratie van vertrouwde technologie.
 
4. Je hebt een sterk afwijkend idee nodig
Opvallende ideeën zijn verre van een voorwaarde voor succes. Veel innovaties die kleine bedrijven realiseren zijn toepassingen van briljante ideeën die door anderen werden ontwikkeld. Voordeel van een afwijkend idee: het levert een hoop gratis publiciteit op.
 
5. Radicale innovaties komen uit grote bedrijven
Lang niet alle baanbrekende innovaties komen uit de laboratoria van multinationals. Voorbeelden te over. Het disk operating system (Dos) van Microsoft en de navigatieapparatuur van TomTom werden in aanvankelijk kleinschalige omgevingen ontwikkeld.
 
6. Innovatie is tijdrovend en kostbaar
Geniale innovaties blinken vaak uit door eenvoud en zijn soms ook uitzonderlijk simpel en snel te ontwerpen en te produceren. Wat zou de eerste paperclip hebben gekost?
 
7. Marktonderzoek is onzinnig
Marktonderzoek is ook voor zeer innovatieve producten verstandig, mits u er goed mee omgaat. Bij zeer vernieuwende producten is het weinig zinvol mensen naar hun mening te vragen. Het is beter om het uit te proberen en vervolgens naar ervaringen van de gebruikers te vragen.
 
8. Innovaties moet je octrooieren
In sommige gevallen kan het heel zinvol zijn om tijd te besteden aan de juridische bescherming van de kennis die aan innovaties ten grondslag ligt. Maar innovatie is ook op andere manieren te beschermen. Met snelheid bijvoorbeeld. Ondernemers anticiperen erop dat anderen zullen volgen en proberen voor die tijd hun slag te slaan.
 
9. Innovatie doe je onder eigen dak
Om te voorkomen dat anderen met een nieuw idee aan de haal gaan, proberen ondernemers vaak angstvallig alles geheim te houden. Natuurlijk wilt u niet dat de directe concurrenten van uw idee kunnen profiteren, maar geheimhouding kan ook belemmerend werken. Als kennis niet gedeeld wordt, zijn risico's en kosten niet te delen waardoor de doorlooptijd wordt verlengd.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming