5 manieren om uw klanten mobiel te laten betalen

Met de opkomst van smartphones en tablets groeit de vraag naar mobiel betalen. U maakt uw klanten er blij mee als u dat kunt aanbieden, en het is een stuk goedkoper dan een pinautomaat. Een overzicht van 5 aanbieders met  mobiele betaalmethoden waarvoor u zou kunnen kiezen.
5 manieren om uw klanten mobiel te laten betalen

Mobiel betalen
"Voor de ondernemer is het belangrijk een onderscheid te maken tussen betalen in de winkel en 'mobiel kopen', m-commerce". Dat stelt Douwe Lycklama, oprichter en directeur van Innopay, een onafhankelijke adviesorganisatie gespecialiseerd in transactiedienstverlening, zoals betalingsverkeer, elektronisch factureren en elektronische identiteit.

"Er wordt al jaren geprobeerd om de pinpas te vervangen door de mobiele telefoon, maar tot nu toe zijn al die pogingen op niks uitgelopen. Er lopen wel een paar pilots, maar van pinnen kan je niet winnen. Waar men in Nederland om zit te springen is 'mobiel iDEAL'. Die vraag komt vooral van webwinkeliers, want daar zit de groei tegenwoordig."

Hieronder volgt een inventarisatie van de mogelijkheden:

1. Payleven
Payleven is een mobiel betaalsysteem waarmee u altijd en overal pin- en creditcardbetalingen kunt accepteren. U heeft er als ondernemer alleen een smartphone of tablet en een internetverbinding (3G of WiFi) voor nodig.

Als Payleven-klant krijgt u een mobiele PIN-lezer. Die wordt via Bluetooth gekoppeld met uw smartphone of tablet, waarop de Payleven-app is geïnstalleerd. Voor een betaling hoeft u alleen maar het bedrag in te voeren en eventueel een omschrijving van het product of de dienst. Nadat de klant zijn pinpas of creditcard in de PIN-lezer heeft gestoken en zijn code heeft ingevoerd, wordt de betaling verstuurd.De app biedt u een overzicht van alle transacties, van waaruit u betalingen kan beheren, betalingsbewijzen opnieuw kan versturen en zonodig betalingen kunt terugstorten.

Info: www.payleven.nl

2. Adyen
Dan is daar Adyen. Eind 2012 introduceerde Adyen de Shuttle, een directe concurrent voor Payleven.

Via een app op de smartphone heeft u een overzicht van alle transacties en kunt u betalingen refunden, rapporten draaien en individuele selecties maken op klanten. Klanten van Adyen klanten gebruiken het zowel voor hun point-of-sale-betalingen (de 'ouderwetse' kassa) als de betalingen in hun webwinkel. De backoffice toont de betalingen van beide kanalen.

Adyen beroemt zich op het feit dat het als enige alle technologie in eigen huis heeft draaien: app, backoffice, het betaalplatform en de directe koppelingen met Visa en MasterCard.

Info: https://www.adyen.com/home/payment-services/mobile-payments

3. Ogone mPOS
Naast Payleven en Ayden is vanaf april 2014 ook een mobiel chip- en pinapparaat van Ogone verkrijgbaar. De kaartlezer is geschikt voor gebruik in combinatie met smartphones en tablets met de meest gangbare besturingssystemen (iOS en Android). Ook hier vindt de verbinding plaats via Bluetooth.
 
Uw klanten krijgen van elke transactie per e-mail een gedetailleerde bon. Uzelf kunt alle transacties downloaden en doorzoeken. En wannneer u klanten daartoe toestemming hebben gegeven, biedt het systeem u de mogelijkheid hen toe te voegen aan een database.
 
Naast een eenmalig bedrag voor de aanschaf van de kaartlezer, betaalt u een transactie-fee + een maandelijks service-fee.
 
 

4. MasterPass
MasterCard hoopt ergens dit jaar MasterPass te introduceren, een mobiele portemonnee voor zowel fysieke winkels als webwinkels. Gebruikers kunnen daarin virtueel al hun betaalpasjes bewaren, zodat zij de gegevens niet steeds opnieuw hoeven in te voeren bij (web)winkels. De MasterPass is gratis (!) voor ondernemers, op voorwaarde dat zij MasterCard betaalkaarten accepteren.

Info: www.mastercard.nl  

5. Microincasso
Microincasso is een bestel- en betaalmethode voor aankopen tot € 50,-, de zogenoemde micropayments. Met Microincasso kunnen aankopen door middel van één sms'je worden besteld én betaald.

Betalen met Microincasso werkt met een betaalwoord. Dit betaalwoord sms'en klanten naar 3669. Meer is niet nodig. De betaling is direct voltooid omdat Microincasso het bedrag automatisch incasseert.

Is een klant nog niet bekend bij Microincasso? Dan wordt eenmalig om het bankrekeningnummer gevraagd. De volgende keer dat uw klanten Microincasso gebruiken, hoeft het bankrekeningnummer niet meer te worden doorgegeven.

Info: www.microincasso.nl

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming