Zo wordt elektronisch factureren leuker en beter

De meeste ondernemers zijn op de hoogte van het bestaan van de elektronische factuur, maar het daadwerkelijke gebruik ervan is nog lang niet ingeburgerd. Verre van dat, zelfs. Van alle facturen die door het midden- en kleinbedrijf (mkb) worden verwerkt, is nog geen 10% elektronisch. Het ontbreken van een gezamenlijke standaard wordt daarvoor vaak als reden genoemd. Een eerste stap in die richting is nu genomen.
Zo wordt elektronisch factureren leuker en beter
Het concept van Simplerinvoicing is eenvoudig: aanbieders van elektronisch factureren en boekhoudpakketten delen hetzelfde netwerk. Daardoor is de vraag niet langer meer aan de orde of de afzender dan wel ontvanger van een elektronische factuur met hetzelfde pakket werken, of dezelfde provider hebben. Elke ondernemer, groot of klein, kan namelijk van het netwerk gebruik maken. Gratis! 
 
Gezamenlijke standaard
Voor alle duidelijkheid: Simplerinvoicing is niet weer de zoveelste aanbieder van elektronisch factureren. Simplerinvoicing is een stelsel van afspraken tussen verschillende aanbieders van e-facturatie en boekhoudpakketten, waardoor het mogelijk is om probleemloos facturen uit te wisselen tussen de deelnemers.

Het initiatief is uitgegaan van dertien marktpartijen en Logius, dat de overheid vertegenwoordigt. Tot de aanbieders die nu deelnemen, behoren Anachron, Basware, Exact, Ricoh en Unit4. Eind 2013 voegden zich daar Facturis en InVoiceSharing bij. De verwachting is dat eind 2014 meer dan 30 aanbieders van boekhoudsoftware en factuurdiensten met deze standaard werken. 
Omdat elektronisch factureren hoog op de agenda van het Ministerie van Economische Zaken staat, wordt het project door het ministerie van minister Kamp ondersteund.
 
Volgens projectleider Jaap Jan Nienhuis is de implementatie "heel eenvoudig, omdat het een functie is binnen bestaande oplossingen. Verzenders en ontvangers hoeven Simplerinvoicing alleen maar ‘aan' te zetten wanneer hun aanbieder dit ondersteunt". 
 
3 van de vier facturen nog op papier
Uit de meest recente  cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) blijkt dat bij de meeste bedrijven de facturering veelal nog via papier verloopt. Dat geldt zowel voor verzonden als ontvangen rekeningen. Volgens Nienhuis is die verzending op papier één van de oorzaken dat facturen nu vaak te laat worden betaald. "Met Simplerinvoicing zijn bedrijven van dat probleem af, omdat niet alleen de verzending, maar ook de verwerking veel sneller gaat. Nu lopen bedrijven nog het risico dat gegevens verkeerd worden overgenomen, omdat alles handmatig gebeurd."  
 
(De grafiek toont de meest recente, objectieve cijfers van het CBS).
Bedrijven zijn nog te weinig op de hoogte van het feit dat e-factureren tijdwinst oplevert. Zo kunnen ontvangen rekeningen direct aan een betalingssysteem worden gekoppeld. Facturen worden dan in feite automatisch betaald en dat scheelt weer in personeelskosten.  
 
Lees ook: 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming