Zo maak je van je bedrijf een groeimachine

Personeel begeleiding/opleiding
Het zal je niet zijn ontgaan: de oude economie heeft afgedaan en overal om je heen zie je de tekenen van wat ook wel 'disruption' wordt genoemd. Nieuwe businessmodellen, nieuwe financieringsvormen, nieuwe samenwerkingsvormen. Dat heeft gevolgen voor elk bedrijf. Maar niet elk bedrijf is in staat om die slag te maken. Wat heb je daarvoor nodig? 9 tips van groeicoach Samir Patel.
Zo maak je van je bedrijf een groeimachine

De komst van nieuwe distributiemethoden (zoals mobiele apps en diverse online platforms) vragen om een nieuwe aanpak. Wil je deze nieuwe ontwikkeling niet aan je voorbij laten gaan, dan zal je de digitale kant van je bedrijf (opnieuw) moeten inrichten.

Een belangrijke pijler van die verandering vormt je marketingteam. Of je ze nu inhuurt of (gedeeltelijk) in dienst hebt, je 'groeiteam' zal aan een continue stroom van verbetering moeten werken. Dat niet alleen: je team moet ook betrokkenheid tonen bij de experimenten die slagen of falen. Samen moeten zij in staat zijn om je bedrijf naar grotere hoogten te brengen.



Zo ziet het ideale Groeiteam eruit:
Groei team = een kwant + een ontwerper + een hacker + channel goeroes = handelaren.

Chief Groei Manager (CGO) - je 'money manager': stuurt de winst- en verliesrekening van het team. Let op: hij of zij is niet alleen bedreven in cijfers, maar moet beoordeeld worden op de resultaten.

Kwant (een kwantitatief analist) - iemand die thuis is in wiskunde en statistiek en de toepassing daarvan op financiën en risico-management.

Hacker - een computer programmeur die niet te veel praat, maar wel programma's kan maken die de klantengroei bevorderen.

Ontwerper - iemand die weet hoe je moet ontwerpen voor mensen in plaats van cijfers en aan  'conversie' denkt vóór, tijdens en na het ontwerp.

Channel goeroes - beschikken over diep tactische en strategische kennis van alle betaalde (AdWords, Facebook ads) en organische (SEO, social) distributiekanalen.

9 kwaliteiten van een top groeiteam

1. Data-gestuurd denken
Alle leden van het team respecteren en begrijpen cijfers. Analyses, data, draaitabellen en klanttevredenheidsonderzoek(en) vormen de richtlijnen voor de strategie.

2. Kennis van snel veranderende Marketing kanalen en Groei platforms
Het groeiteam beschikt over brede en diepe kennis van snel veranderende marketingkanalen (betaald en onbetaald). Kennis van marketing is essentieel - zowel van doelmarkten en gebruikers als de manieren waarop die bereikt kunnen worden.
SEO, mobiel, remarketing, social media, viral campagnes, email marketing en software platforms voor kanaal automatisering en experimenten: het zit allemaal in de bagage van de groeihacker.

3. Begrip van groeiprocessen
Groei is een kwestie van testen en analyseren. Testen en optimaliseren leiden tot betere resultaten en nog meer testen en brainstormen. De testresultaten worden verzameld en verwerkt in nieuwe experimenten.

Belangrijk is dat de testresultaten vertaald worden in het daadwerkelijke kennis over de markt, het product en de bedrijfssector.

Groeihackers weten dat testen waardeloos zijn als ze niet leiden tot betere producten, een verbetering van het rendement en waardevolle inzichten in de manier waarop het bedrijf werkt.

4. Productkennis
De groeihackers hebben een flinke gereedschapskist. Behalve hun kennis van marketingkanalen en de daarbij passende netwerken, zijn ze ook vertrouwd met tools en producten van derden (waarmee concurrentievoordelen behaald kunnen worden).

Van de veelheid aan oplossingen voor A/B en multivariabel testen, gebruikers analyses, conversie optimalisering en onderzoeksresultaten is het groeiteam op de hoogte.

Aanvullende kennis: het meten van retentie ('hoe blijven klanten actief op je website?'), klantverloop en cohort analyses.

5. Handelaarsmentaliteit
Misschien wel het belangrijkst: groeihackers denken ANDERS. Ze denken (klinkt misschien cliché) 'out-of-the-box', waarbij ze vaak gebruikte methoden naast zich neerleggen. Ze passen procesinnovatie toe door problemen te kraken en op te lossen door een georganiseerd systeem van gecontroleerd experimenteren. Ze voeden een groeicultuur - door anderen te inspireren met logisch en creatief denken.

Bovenstaande eigenschappen vormen een pré voor elke groeihacker.

6. Meerdere disciplines
Leden van je groeiteam zijn in staat om hun kennis van groeiplatforms en -producten in verschillende disciplines toe te passen. Ze beschikken over voldoende kennis op elk vakgebied om zonder een 'specialist' te hoeven werken. Voorbeeld: een SEO-specialist weet wat zoekmachinemarketing is.

7. Marketing koppelen aan productontwikkeling
Groeihackers geloven dat marketing inzichten gebruikt moeten worden voor productontwikkeling. Zij vertrouwen op betrouwbaar marktonderzoek leveren voor de ontwikkeling van het product.

8. Technisch inzicht
Groeihackers beschikken over de volgende zes vaardigheden: programmeren (minimaal voldoende om kleine codewijzigingen in Google Analytics aan te brengen), groei-analyse en data-visualisatie, web scraping, kwantitatieve financiering, uitgebreide Excel/data kennis, multivariabel A/B testen.

9. Netwerk
Groehackers hebben een uitstekend netwerk. Als het er om gaat om je groeiteam op te bouwen, dan wel uit te breiden, kan je het best een beroep op hun netwerk doen.

Over Samir Patel
Patel heeft jarenlange ervaring met groeiprocessen bij een paar van de grootste bedrijven in de wereld ( zoals Oracle en Salesforce). Patel's strategische raamwerk bestaat uit wat hij de drie P's noemt: People, Process and Platforms (mensen, proces, platforms).
Patel is CEO van DoRevolution dat als missie heeft om Big Data bruikbaar te maken voor marketingdoeleinden. Daarnaast is hij een van de mentors van 500Startups.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming