Pinnen op je mobiel

Een mobiele telefoon of tablet, een app en een kaartlezer... Meer is er niet nodig om klanten te laten pinnen én de boekhouding op orde te laten houden. De Rabobank komt als eerste bank met deze betaalbare pinoplossing, die vooral uitkomst biedt voor kleine ondernemers.
Pinnen op je mobiel

Voor wie weinig betaaltransacties heeft, zijn de reguliere pinapparaten meestal te duur. Maar ambulante ondernemers, zoals glazenwassers, aan-huis-kappers, pedicures en winkeliers die hun spullen bij klanten afleveren willen hun klanten ook graag laten pinnen. Om gedoe met wisselgeld te voorkomen én om sneller de administratie te kunnen doen.


Voor deze ondernemers is er Rabo SmartPin. Bij deze betaalmethode fungeert de smartphone of tablet van de ondernemer als kassa. Het systeem is eenvoudig. Een kaartlezer voor de pinpas maakt draadloos verbinding met de telefoon of tablet, waarop een speciale app is geïnstalleerd. De klant doet zijn bankpas in de kaartlezer en verricht de pinbetaling.

Kosten
Behalve de relatief lage kosten (een abonnement kost 10 euro per maand) zijn er meer voordelen. De app houdt de dagomzet bij (inclusief contante verkopen) en verwerkt de btw-administratie. Aan het einde van de dag kan de ondernemer een overzicht exporteren naar zijn boekhoudprogramma of – als hij dat liever heeft – naar Excel. Bij contante betalingen rekent de app ook het wisselgeld uit. De app, de huur van de kaartlezer en de service van de bank zijn bij het abonnementsgeld inbegrepen; de bank brengt 15 cent per pintransactie in rekening.

Volgens Dick van de Kamp van de Rabobank is Rabo SmartPin vooral bedoeld om pintransacties voor kleine ondernemers bereikbaar te maken. "Vergeleken met een pinapparaat is dit laagdrempelig. Een pinterminal kost al gauw een paar honderd euro voor de aanschaf. Daarnaast betaal je aansluitkosten en servicekosten. Hier zit alles in één abonnement. Voor een tientje per maand is het geregeld."

Direct op rekening
Rabo SmartPin is een goed alternatief voor geld overboeken, vertelt Van de Kamp. "Klanten zitten natuurlijk bij verschillende banken. Je moet ze dus maar geloven als ze zeggen dat ze het bedrag hebben overgemaakt. Bij pinnen is de betaling gegarandeerd, omdat de transactie door de bank wordt geaccordeerd."

Rabo SmartPin is handig voor mobiele beroepen en ondernemers met werknemers die veel onderweg zijn, zoals chauffeurs. Van de Kamp: "Het gaat om ondernemers met weinig betaaltransacties. Het omslagpunt ligt rond 150 betalingen per maand. Daarboven wordt een reguliere pinterminal voordeliger. Rabo SmartPin is prettig en veilig voor de klant, want je hebt minder cash nodig. En als ondernemer hoeft je achteraf de bonnetjes niet meer te verwerken. Het maakt 't allemaal wat makkelijker."

Reacties
De Rabobank heeft de techniek dit voorjaar uitgebreid getest. Daarnaast draaiden enkele ondernemers proef om te kijken of de service gebruiksvriendelijk was, of de app en de website naar behoren functioneerde, en of de helpdesk in de ogen van de ondernemers adequaat reageerde op eventuele vragen. De reacties van de testgroep waren zonder uitzondering positief.

"We zijn erg tevreden," vertelt Marion Kooter van Willem Kooter BV, een fouragehandel in het Zuid-Hollandse Hazerswoude. Begin dit jaar deed zij mee met de pilot. Sindsdien wil ze niet anders meer. "Wij verkopen hooi en stro en leveren aan maneges, bedrijven en particulieren. Sommigen willen meteen afrekenen en dat was tot voor kort soms lastig. De chauffeur was met contant geld onderweg. Dat leverde hem extra administratie op. Mensen die bij ons wilden afrekenen en geen cash bij zich hadden, moesten eerst naar de bank om geld te pinnen. Nu wij Rabo SmartPin hebben is dat niet meer nodig.'

Goedkoop en handig
Voor het verwerken van de administratie heeft Kooter Rabo SmartPin nog niet nodig, zegt ze. "Dat is bij ons niet zo veel werk." Ze valt vooral voor de gebruiksvriendelijke betaalmethode. "Het werkt net als met een gewoon pinapparaat in de winkel. Het is heel simpel, het spreekt helemaal voor zich." 

Ook Melanie de Jong van Your Moment vertelt enthousiast over de nieuwe betaaloplossing. Zij startte eind vorig jaar haar schoonheids- en sportmassagesalon in een sportschool in Gouda. "Voor mij was een gewoon pinapparaat best prijzig. De klanten van de sportschool hebben bijna nooit cash bij zich, dus dit werkt heel makkelijk als ze bij mij iets willen kopen. Ze zeggen vaak: Goh, wat een leuk dingetje! En makkelijk, want het is draadloos. Het kost maar een paar seconden en het geld staat de volgende dag op je rekening."

De Rabobank breidt de service de komende tijd verder uit, onder meer met contactloze betalingen en ondersteuning voor multi-users, zodat iemand vanaf een centrale plek de app voor meerdere gebruikers kan beheren. Rabo SmartPin is online aan te vragen.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming