Loopt Nederlands mkb echt achter met e-commerce?

Volgens onderzoek van de Europese Commissie loopt het Nederlandse mkb achter op de rest van Europa als het gaat om e-commerce oftewel internethandel. Nadere bestudering van de rapportcijfers en navraag levert evenwel een genuanceerder beeld op. Wij doen het goed in de B2C (business-to-consumer), maar kunnen beter in de B2B (business-to-business). Meer cijfers en tips.
Loopt Nederlands mkb echt achter met e-commerce?

De Europese e-commercemarkt groeide vorig jaar naar 423,8 miljard euro en de verwachting is dat dit in 2015 zelfs stijgt tot 477 miljard euro. Het Verenigd Koninkrijk is koploper op het gebied van e-commerce, Nederland staat op een zesde plaats met 13,9 miljard euro.



Met 6,5% van de totale omzet uit e-commerce blijft ons land achter bij het gemiddelde in de gehele EU (8,8%) en scoort zelfs veel minder dan uitschieters als Portugal, Zweden, Denemarken en Tsjechië (meer dan 10%).

Struikelblokken B2B
De zaken staan er echter niet zo slecht voor als het lijkt, meldt directeur belangenbehartiging en beleid Martijn Hos van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkels in Nederland. De cijfers gaan volgens hem niet alleen over e-commerce B2C (van bedrijven naar consumenten), maar ook over B2B (handel tussen bedrijven onderling). Dat zorgt voor een vertekend beeld.

Wat zijn dan de struikelblokken voor ondernemers op het gebied van internethandel? Dat vroegen Thuiswinkel.org en Ecommerce Europe aan online ondernemers. Dit waren de antwoorden:

  1. de lappendeken aan Europese wet- en regelgeving zorgt voor verwarring en veel administratie.
  2. de gebrekkige transparantie van het aanbod en de prijzen van pakketvervoer door Europa.
  3. de verschillende BTW-tarieven en de regels rondom export naar andere landen.

Alle drie de punten staan op de lijst van actiepunten in Digital Single Market Strategy, het actieplan van de Europese Commissie (EC).

Professionaliseer je online aanwezigheid
Eddy Boeve van Booming helpt bedrijven en organisaties bij het verbeteren van hun online aanwezigheid. Volgens Boeve weten Nederlandse mkb'ers nog te weinig welke kansen ecommerce biedt voor hun bedrijf. "Nog lang niet iedereen is wakker geworden. Grote bedrijven als Bol.com en Wehkamp hoef je niet te vertellen wat ecommerce is. Het mkb moet nu echt wakker worden en ook online de concurrentie aangaan. Vaak is er sprake van een kennisachterstand: ze hebben een website, maar zijn pas recentelijk een webshop gestart. Het doel is om samen met die webshop je website meer te laten zijn dan alleen een online catalogus."

Niet alleen voor kleine, maar ook grote mkb-bedrijven loont het om tijdig de ecommerce-activiteiten een goed onder de loep te nemen. Boeve: "Als je als installatiebedrijf klanten wil binnenhalen, dan kan dat via je buitendienst en sales. Maar denk ook eens aan je online presentatie en of die gericht is op het buitenland. Denk aan België, Frankrijk en Duitsland. Ook daar Googlen ze op installatiebedrijven."

Focus naar buiten
Nederland heeft genoeg voordelen om het snel ver te schoppen op het gebied van internethandel. "We zijn een klein land, we zijn niet slecht in onze talen. We moeten de focus meer naar buiten richten en buitenlandse doelgroepen onze producten en diensten aanbieden. Dat zijn we nog niet gewend, we zijn vooral op ons eigen Nederland gericht. Hoe je dat doet? Kijk kritisch naar je zoektermen en voor een internationaal stevige vindbaarheid. Bedrijven kunnen zonder veel moeite ook leveren in landen om ons heen. In de EU is transport over het algemeen heel goed geregeld."

Tips
Boeve heeft twee concrete tips voor ondernemers die zich op het gebied van ecommerce ook op het buitenland willen richten. "Zorg voor vertrouwen. Regel dat je klantenservice goed functioneert en dat je alle problemen vakkundig oplost. Zeker als je ver van huis zaken doet, zijn relevante testimonials en ervaringen van klanten zeer belangrijk. Dit geldt overigens net zo goed voor de binnenlandse markt. En zorg voor redelijke transportkosten: klanten laten jouw product misschien links liggen als ze bovenop de nieuwprijs van 9,95 ook nog eens 7,95 bezorgkosten moeten betalen."

Download de infographic Europese e-commerce 2014 in cijfers (PDF):

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming