Nederland leaseland, wordt wel eens gezegd. En helemaal vreemd is dat niet, want de totale vaderlandse leasevloot is inmiddels opgelopen tot ruim 700.000 auto's. Auto's die een leasecontract uitdienen, worden na een periode van drie tot vijf jaar meestal verkocht, zodat de leasemaatschappijen de nieuwste modellen kunnen leveren.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Deze ex-leaseauto’s zijn een bijzonder interessante én gewilde categorie. Ze worden namelijk tegen lage prijzen verkocht, aangezien ze voor de leasemaatschappijen niet bijster interessant meer zijn. Maar doet u er wel goed aan om zo’n ex-‘leasebak’ te kopen of kunt u ‘m beter laten lopen? De grootste voor- en nadelen van de aankoop van een voormalig leaseauto.

  • Voordeel 1: Interessante prijs

Het grote voordeel van de koop van een gebruikte leaseauto is de interessante prijs die u voor zo’n auto betaalt. Ja, er is doorgaans veel met de auto’s gereden en het betreft niet het meest recente model, maar u kunt prima uw slag slaan. Daar komt bij dat het aanbod van ex-leaseauto’s bijzonder groot is. Dit heeft alles te maken met het grote aantal leaserijders in ons land.

  • Voordeel 2: Het onderhoud

Nog een voordeel van gebruikte leaseauto’s is dat ze over het algemeen goed zijn onderhouden bij een dealerbedrijf. Bovendien controleren leasemaatschappijen streng of de bestuurder de leaseauto tijdens het leasecontract daadwerkelijk goed onderhoudt.

Wat ook een direct voordeel is, is het feit dat de motoren van een auto langer mee kunnen wanneer deze vaak voor lange ritten wordt ingezet, iets wat bij het gros van de leaseauto’s het geval is.

Benieuwd naar jouw onderhoudskosten voor de komende 3 jaar? Je kunt een indicatie ervan krijgen via de speciaal ontwikkelde onderhoudsmeter van ANWB.

  • Voordeel 3: de uitrusting

Tot slot is er nog de uitrusting. Omdat leaseauto’s vaak ‘rijdende kantoren’ zijn, worden ze meestal extra luxe uitgerust om het de bestuurder zo comfortabel mogelijk te maken. Zaken als airco, leren bekleding, parkeersensoren rondom en een radio/cd/mp3-speler zijn eerder regel dan uitzondering. Helemaal 100 procent zeker weten wat u koopt is onmogelijk, maar met een ex-leaseauto met een volledige onderhoudshistorie zit u in de meeste gevallen goed.

  • Nadeel 1: slijtage

Maar wacht, juich nog niet te vroeg. Een gebruikte leaseauto líjkt dan misschien wel het ei van Columbus als u op zoek bent naar een nieuw, puik vervoersmiddel, maar is het dat ook? Het grootste nadeel van de aanschaf van ex-leaseauto’s is namelijk dat deze vierwielers vaak een paar intensieve jaren achter de rug hebben. Er is meestal sprake van venijnige gebruikssporen, zoals een versleten koppeling, afgereden banden en versleten schokdempers. Dit komt doordat veel leaserijders niet al te zuinig omgaan met hun leaseauto. De auto is immers toch geen eigendom van de bestuurder. Let wel, dit is zeker geen vaststaand gegeven, maar men is met de leaseauto nu eenmaal iets minder prudent dan met de eigen heilige koe.

Het is dan ook raadzaam om goed uit te kijken voordat u als leek, op eigen houtje, een ex-leaseauto koopt. Neem sowieso iemand mee met verstand van zaken en neem uitgebreid de tijd voor een testrit. Kijk ook hoeveel kilometers de auto heeft gereden. Zijn dat er 100.000 of 300.000? Een auto met een ton op de teller kan vaak nog wel een paar jaar voort. Zodra de teller echter drie ton aanwijst, weet u nu dat u rekening zult moeten houden met flinke kosten. Bij zo’n kilometerstand hebben de meeste slijtagegevoelige onderdelen namelijk hun beste tijd wel gehad.

  • Tip: u kunt een aankoopkeuring doen, zodat u zekerheid hebt over de conditie waarin uw auto verkeert.
  • Nadeel 2: steenslag

Een ander aandachtspunt is steenslag. Leaseauto’s maken doorgaans veel snelwegkilometers en daardoor is de voorzijde van de auto een kwetsbaar punt. Auto’s die veel op de snelweg hebben gereden, hebben vaak rondom de grille kleine steeninslagen. De lak is hier weggeslagen. Om zo’n auto mooi strak te krijgen, zult u de motorkap – en soms de spatborden – opnieuw moeten laten spuiten. En dat kan flink in de papieren lopen.

  • Nadeel 3: garantie

Er kleeft nog een nadeel aan het kopen van een gebruikte leaseauto en dat is dat er geregeld géén garantie wordt gegeven op de auto. Informeer hier dus goed naar. Tot slot raden we u aan om de kilometerstand dubbel en dwars te controleren middels de onderhoudsboekjes. Rijst er ook maar enige twijfel over de authenticiteit van de gereden kilometers of van de service-intervallen, laat de auto dan staan. Het aanbod is groot genoeg, dus zoek in zo’n geval vooral goed verder. Een gebruikte lease-auto zoeken kan op eigenlijk alle sites van de grote leasemaatschappijen en bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van ex-leaseauto’s.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
Naar je werk reizen kan op verschillende manieren. Sommige werkgevers bieden een zakelijke leaseauto aan, maar je kunt ook kiezen voor een…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…