Zo voorkomt u spam

De verwerking van ongewenste e-mail berichten kost een onderneming jaarlijks € 550,- per werknemer. Met deze checklist wapent u zich tegen spam.
Zo voorkomt u spam
> Spamfilter van internetaanbieder
Een goede internetaanbieder biedt ook een spamfilter aan. Bij veel Nederlandse internetaanbieders (zoals XS4ALL en Planet) is een spamfilter inbegrepen in de abonnementsprijs. Verscheidene internetaanbieders bieden u daarnaast een aparte postbus aan, waarin alle onderschepte spamberichten worden bewaard. U kunt dan zelf eventueel op een geschikt moment de berichten nog eens nalopen: mogelijk zit er toch iets van waarde tussen?
Een andere mogelijkheid is uw e-mails laten filteren in een extern datacenter. 
 
> Vul uw e-mail adres niet zomaar overal in 
Vult u uw e-mail adres wel eens in op de website van een ander bedrijf? Eigenlijk is dat alleen veilig, wanneer de bewuste webpagina beveiligd is.

Let ook op de vinkjes, wanneer u online een formulier invult. Standaard staan er meestal onderaan een formulier een aantal stellingen (bijvoorbeeld: 'Ik heb er geen bezwaar tegen dat mijn e-mail adres voor commerciële doeleinden aan derden wordt verstrekt'), waarvan de vinkjes automatisch zijn aangezet.
 
> Slim e-mail adres op uw eigen website
Zogenoemde zoekrobots zijn constant op zoek naar nieuwe e-mailadressen. Ook wanneer u een e-mailadres op uw website heeft staan, loopt u het risico het slachtoffer te worden van spam. Dat komt omdat de zoekrobots geprogrammeerd zijn om de tekst 'mailto:' te vinden op webpagina's. Zorg er voor dat uw e-mailadres verborgen wordt weergegeven (bijvoorbeeld met behulp van een JavaScript-functie).
 
> Bevestig nooit een spambericht!
Bevestig nooit de ontvangst van een spambericht. Simpel, maar niet vanzelfsprekend. Juist door de bevestiging, geeft u aan te bestaan!
 
> Klik niet op 'unsubscribe'
Reageer ook niet op 'unsubscribe' verzoeken. Regelmatig bieden spamverzenders in hun berichten de mogelijkheid aan om u af te melden. Hoe gek het ook klinkt: reageer niet! Ook dan bevestigt u namelijk het bestaan van uw e-mailadres.....
 
> Open nooit een spambericht!
Veel spamberichten worden met afbeeldingen verstuurd. Bij het downloaden van de afbeeldingen in die berichten kan uw e-mailadres worden doorgegeven.
 
> Richt e-mailbeheer van uw eigen website goed in
Heeft u een website met een eigen domeinnaam? Vaak is het gewoonte om letterlijk alle verkeerd verzonden elektronische post, waarin echter wel uw domeinnaam voorkomt, door te sturen naar de account van uw netwerkbeheerder. Afhankelijk van het programma dat voor uw e-mailserver wordt gebruikt, kan de ontvangst van e-mail worden geregeld.
 
> Spam automatisch verwijderen
In Microsoft Outlook (Express) kunt u aangeven dat e-mailberichten voorgoed worden verwijderd. Klik op Extra, vervolgens op Opties en dan het tabblad Onderhoud. Plaats op die pagina een vinkje voor 'Berichten uit de map Verwijderde items verwijderen bij afsluiten'.
 
> Voorkom dat u zelf spam verstuurt
In hetzelfde e-mailprogramma kunt u ook aangeven (Extra -> Opties) op het tabblad Beveiliging, dat u een waarschuwing wilt ontvangen wanneer e-mail wordt verstuurd met u als afzender.
 
> Laatste redmiddel: ander e-mailadres
Is er echt geen redden meer aan en wordt u er 'doodziek' van? Neem dan een ander e-mailadres in gebruik en zeg het besmette e-mailadres op. De meeste internetaanbieders bieden standaard per mailbox vijf e-mail aliassen.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming