Acht tips om uw e-mail goed af te leveren

Uw e-mails bij klanten en relaties bezorgen, wordt steeds lastiger. Spamfilters houden veel berichten tegen, terwijl u het volste recht heeft om 'gewoon' in de inbox terecht te komen. Hoe zorgt u ervoor dat uw berichten niet in de ongewenste mail belanden? Acht tips.
Acht tips om uw e-mail goed af te leveren

1. Gebruik opt-in adressen
Verzamel e-mailadressen van (potentiële) klanten én verzamel toestemming om daar iets mee te doen. Volgens de Telecomwet moet u voldoen aan de opt-in regel, wat inhoudt dat u van tevoren toestemming heeft gekregen om consumenten en zakelijke klanten met e-mail te benaderen.

2. Uw verzendadres in het adresboek
Vraag de ontvanger van uw e-mail uw verzendadres op te nemen in zijn of haar adresboek. Dan wordt uw e-mail bijna zeker doorgelaten door een spamfilter.

3. Maak afmelden makkelijk
Maak de (verplichte) afmeldmogelijkheid in een e-mail of nieuwsbrief goed zichtbaar. Deze moet makkelijker vindbaar zijn dan de spamknop van de mailserver. Als iemand uw mail als spam bestempelt om er vanaf te zijn, werkt dit door op de gehele mailserver, dus ook op de aflevering bij andere ontvangers.

4. Vermijd risicovol taalgebruik in de onderwerpregel
De manier waarop u de onderwerpregel formuleert, weegt zwaar bij de bepaling of uw e-mail bezorgd kan worden. Vermijd Engelse termen zoals free, download, money en natuurlijk ook viagra.

5. Zorgvuldig met opmaak en inhoud
De meeste spamfilters controleren de opmaak en content van mailings voordat deze worden afgeleverd. Zorg ervoor dat meegestuurde bijlagen niet te zwaar zijn, schrijf geen woorden en zinnen in hoofdletters en voeg geen invulformulieren aan de mail zelf toe. Test van tevoren hoe de mail aankomt en eruit ziet: verstuur hem eerst naar Outlook, Hotmail en Gmail.

6. Gebruik een eigen IP-adres
Wanneer u een softwarepakket voor e-mailings heeft gekocht of gehuurd, deelt u waarschijnlijk het IP-adres met andere partijen die e-mail versturen. Dit brengt risico's met zich mee. Als een bedrijf spam verstuurt, bestaat de kans dat ook uw mailings worden geblokkeerd. Controleer dit op www.spamcop.net of www.spamhaus.org.

7. Spreid grote verzendingen over een langere periode
Mailservers vinden het niet prettig als er veel e-mails van één afzender tegelijk binnenkomen. Het gaat dan om een bulkmailing en spam wordt ook altijd op deze manier verstuurd. Daarnaast kan een server die veel e-mail tegelijk ontvangt, overbelast raken. Hierdoor gaat de volledige mailin verloren of hij wordt verworpen. Overweeg uw doelgroep op te splitsen in selecties en mail deze op verschillende tijdstippen.   

8. Houd uw adressenbestand up-to-date
Tussen twee mailings in kan het adres van uw relatie veranderen. Als een e-mailadres niet meer werkt, krijgt u een foutmelding. Een spamfilter controleert voor aflevering van uw e-mail of uw mailserver veel foutmeldingen in de vorm van foutieve e-mailadressen (bouncers) genereert. Als dit het geval is, dan weet de e-mailservice dat u met een 'vervuild' bestand werkt. Houd goed in de gaten of, en hoeveel foutmeldingen u ontvangt. Een goede vuistregel: verwijderd het adres uit uw bestand als u drie keer een foutmelding krijgt.

Met dank aan Copernica Marketing Software uit Amsterdam.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming