Bespaar op brandstof

Op variabele kosten zoals brandstof valt veel geld te besparen. Diesel bijvoorbeeld blijkt duurder te zijn dan u denkt. Bovendien kan het veel uitmaken waar u tankt. Zaak om deze uitgaven eens goed tegen het licht te houden.
Bespaar op brandstof

Brandstof
Brandstofkosten maken bijna 20% uit van de totale autokosten. En die kosten kunnen gemakkelijk oplopen. Bijvoorbeeld door een verkeerde brandstofkeuze. Diesel is populair, maar lang niet altijd even rendabel. En pas op met LPG, want in de werkelijkheid blijft u (te) veel benzine verbruiken.

Daarnaast moet u op zoek naar de goedkoopste aanbieder. Want door prijsvechters, onbemande stations, witte pompen, gezamenlijke inkoopinitiatieven en een goedkope tankpas is brandstof altijd wel 6 tot 8 eurocent goedkoper te krijgen.

De brandstofkeuze
We zeggen het maar meteen: diesel is duurder dan u denkt. Meerdere onderzoeken wijzen inmiddels uit dat de oude vuistregels en volkswijsheden met betrekking tot omslagpunten op de schroothoop kunnen. Een zo'n vuistregel luidt: wie meer dan 30.000 kilometer per jaar rijdt, is beter af met diesel. En LPG zou volgens sommigen al vanaf 10.000 kilometer renderen.
Niet dus.
In veel gevallen rendeert diesel pas vanaf 43.000 kilometer en LPG vanaf 26.000 kilometer ten opzichte van benzine. Reden: de fors gestegen prijzen van de nieuwste generaties dieselauto's en het diesel-onvriendelijke belastingregime. Maar er zijn uitzonderingen! Dus laat altijd een op maat gesneden advies geven van een kenner.

Voor/nadelen benzine
- De auto is in aanschaf goedkoper dan diesel en LPG;
- Produceert minder lawaai dan diesel;
- Goedkoopst in wegenbelasting;

- Dure benzineprijs;
- Doorgaans hoger verbruik dan dieselauto;
- Storingsgevoeliger dan diesel.

Voor/nadelen diesel
- Literprijs van dieselolie zeker 40% goedkoper ten opzichte van Euro loodvrij;
- Krachtige motoren (vooral de nieuwste generatie dieselauto's);
- Lange levensduur en hoge restwaarde van de auto;

- Duur in aanschaf (vooral de nieuwste generatie dieselauto's);
- Minder stil dan benzine/LPG;
- Auto is doorgaans zwaarder in gewicht.

 Voor/nadelen LPG
- Veruit de goedkoopste brandstof;
- Grote actieradius door eventueel combinatie van LPG & benzine;
- Schone brandstof;

- Dure inbouw van tankinstallatie;
- LPG-tank gaat meestal ten koste van laadruimte of reservewiel;
- In sommige landen wordt LPG als onveilig beschouwd;
- Storingsgevoeliger dan benzine/diesel.

Zoek de goedkoopste aanbieder
De concurrentie op de brandstoffenmarkt is vooral sinds de komst van de onbemande stations losgebarsten. Daar kunt u uw voordeel mee doen. Tegenwoordig staan alle maatschappijen open voor het sluiten van deals voor grootverbruikers. En wat een grootgebruiker met enkele duizenden voertuigen is voor Shell, bent u wellicht met een klein wagenpark voor een lokale leverancier. Het zijn besparingen die wel degelijk in de papieren kunnen lopen.

Tankpassen
Heeft u een lease-auto met bijbehorende universele tankpas? Overweeg dan deze pas overboord te gooien. De verleiding om te tanken waar het u het beste uitkomt (lees: aan de snelweg), is groot. Leasen kunt u ook zonder dat daar de brandstofkosten in verrekend zitten. Daardoor heeft u deze kostenpost beter in de hand. En wordt u en uw medewerkers meer geprikkeld om gebruik te maken van de goedkoopste aanbieder van brandstof.

Nadeel is natuurlijk de verrekening van de brandstofkosten. Een leasemaatschappij of leasecard-aanbieder presenteert aan het eind van de maand netjes één rekening voor de auto('s). Zonder pas wordt het weer bonnetjes bijeen sprokkelen.

Alternatief: schaf één of meerdere tankpassen aan van de goedkopere stations. Nieuwkomer Tamoil heeft bijvoorbeeld een speciaal op het MKB toegesneden betaalpas waarbij al naar gelang het aantal getankte liters extra kortingen worden gegeven. Dus bovenop de al lagere prijzen aan de pomp. Maandelijks krijgt u de factuur binnen.

Maar ook de gevestigde merken zoals bijvoorbeeld BP en Esso hebben eigen kaarten. Voordeel van BP en Esso is natuurlijk dat zij meer stations hebben. Uw voordeel kan oplopen tussen de 6 tot 8 eurocent per liter ten opzichte van de adviesprijs.

Onbemande stations
Prijsvechter Tango beet een paar jaar geleden de spits af met het concept van onbemande tankstations. De benzine en diesel zijn er gemiddeld 6 á 7 eurocent goedkoper. Betaald wordt er met een gewone bankpas bij een automaat. Geen oponthoud aan de kassa dus. Het concept slaat enorm aan en inmiddels hebben ook de gevestigde merken soortgelijke concepten. Zoals Shell met Tinq en Esso met Esso Express.

Een andere speler op de brandstoffenmarkt is de ANWB. Zij hebben sinds 2003 ook enkele 'eigen' onbemande pompen. Minimaal 6 eurocent per liter goedkoper dan de gevestigde merken, verzekert de ANWB. Leden met een mobiliteitspas krijgen nog eens één eurocent korting. Ook het eerder genoemde Tamoil timmert momenteel flink aan de weg met hoofdzakelijk onbemande stations. Zowel Tamoil als Tinq hebben een eigen tankpas. Voor ondernemers met een wagenpark kan dit lucratief zijn aangezien er extra kortingen worden gegeven naar mate men meer liters afneemt.

Probleem bij vele onbemande stations: ze zijn gevestigd op B-locaties. U moet dus altijd de snelweg af. Ander mogelijk probleem: spaarsystemen hebben de merken meestal niet. Uitzondering is Tamoil met de zogenaamde Pingcard. Maar bij de meeste merken luidt het devies: tanken zonder poespas.

Witte pompen
Naast de onbemande stations, kan er ook flink voordeel worden behaald bij de witte pomp. Geen begrip uit lang vervlogen tijden, maar ze bestaan nog echt. Volgens de Bovag zijn er anno 2003 nog zo'n 350 witte pompen in Nederland.

Moeilijk is het niet om deze tankstations te vinden. Ze staan gewoon onder 'benzine' in de Gouden Gids. Een andere naam dan Shell, Esso, Texaco of BP is al snel prijs.

Makkelijker wellicht is het raadplegen van de website van de ANWB. Die hebben een speciale lijst met daarop per provincie de goedkoopste benzinestations. Als u bijna wekelijks een volle tank verrijdt, bespaart u al bijna €200,- per jaar.

Inkoopcombinatie
Een andere succesje in de strijd tegen het dictaat van de adviesprijzen boekt United Consumers (zie ook het interview met directeur Paul van Selms in tijdschrift 6 van De Zaak). Tevens openen zij de strijd met de onbemande pompen van bijvoorbeeld Tango en Tinq. Want, zo roepen zij luidkeels: hun prijzen zijn even laag maar de pompen zijn bemand, met alle servicevoordelen van dien. Vaak zijn er ook nog eens spaarsystemen aan gekoppeld.

Via internet kan men zich bij deze inkoopcombinatie aansluiten. Bij de aangesloten benzinestations, zo'n 225 in het hele land, krijgen de automobilisten een korting van minstens 6 eurocent. Een korting die wordt berekend aan de hand van de landelijk adviesprijs. Als een pomphouder een lagere prijs hanteert, dan wordt de korting dus minder. Als een pomphouder al 6 eurocent minder berekent voor een liter, dan krijgt u er in ieder geval nog één extra cent bovenop! Zo tankt u altijd voordeliger dan mensen zonder pas, heet het bij United Consumers. Het saldo van de kortingen wordt geregeld overgemaakt op de bankrekening van de automobilist.

De ANWB heeft sinds enige tijd een zelfde kaart, de zogenaamde mobiliteitspas. Daarmee kan niet alleen bij de eigen stations worden getankt, maar ook bij de United Consumers aangesloten pomphouders. De organisaties werken nauw samen. In totaal maken zo'n 90.000 mensen gebruik van dit inkoopinitiatief. Het makkelijke van de ANWB-pas is dat er op veel plaatsen ook mee betaald kan worden.

 

 

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Lees ook…

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming