Romantiek vs. vooruitgang

Dubbelinterview
De één doet in klassiekers met ouderwets grommende benzinemotoren, de ander zweert bij geluidloos en elektrisch. Een ontmoeting tussen topondernemers die opereren op de flanken van de automotive. Over romantiek, vooruitgang en wat hen bindt: de liefde voor de serieuze vierwieler.
Zelfs verstokte autohaters vallen even stil in de zaak van Nico Aaldering. The Gallery in het Gelderse Brummen telt ruim 300 klassiekers in tiptopstaat. Een walhalla voor wie droomt van een eigen Mercedes Benz Convertible uit 1937 of een oldtimer in de categorie Ferrari Testarossa (1987). Alleen kijken mag bij The Gallery ook.
Hoe anders is de wereld van Kim Liebregts. Zij geeft leiding aan acht Tesla Motors-stores in de Benelux. De auto's van dit innovatieve merk hoor je niet en ruik je niet, maar ze hebben net als de klassiekers van Nico Aaldering aantrekkingskracht op mensen met een goedgevulde portemonnee. Alleen gaan deze kopers voor een schoner milieu.
Twee toppers in de uithoeken van hun vakgebied. Waar komen hun werkelijkheden samen? En wat kunnen ze van elkaar leren?
 
Wel eens van elkaar gehoord?
Kim: ‘Jazeker! Mijn man is een enorme fan van The Gallery. Ach, die wordt daar helemaal blij van. Hij droomt van een oude Porsche of een SL, voor als ie later groot is. Iedere zondagochtend na het ontbijt vaste prik; dan komt de iPad op tafel en gaat ie kijken welke hij wil, haha!'
Nico: ‘Tuurlijk had ik van Kim gehoord. En van Tesla. Supermooi merk. Ik zal het zelf niet rijden, maar die hele ontwikkeling is interessant. Echt volgen? Nee, ik heb me er niet in verdiept. Maar als ik hier zo binnenwandel... Prachtig! Met al die jonge mensen. Leuk.'
 
 
Jullie achtergrond in een notendop?
Kim: ‘Er is een groot verschil tussen Nico en mij. Hij is echt car royalty, ik zat vijftien jaar in de reisbranche. Daarna wilde ik een baan waarvan ik blij werd en waarmee ik een verschil kon maken. Renault had voor de eigen elektrische auto's bedacht dat klassieke showroomverkopers niet zouden gaan werken. Ze kozen voor vrouwen omdat die geduldiger zijn. Mensen verklaarden me voor gek. Elektrische auto's waren suf. Dat is door de komst van Tesla veranderd. Tesla vond mij na twee jaar via LinkedIn.'
Nico: ‘Knap hoor, zo'n snelle carrière. Dan moet je goed zijn. Vol aan de bak, dynamisch, tjaktjaktjak. Mijn verhaal is heel anders. Mijn ouders hadden een hotel. Ik moest dat overnemen, maar had daar geen zin in. Ik wilde iets doen wat ik leuk vond. Dus ben ik klassieke auto's gaan verkopen. Ik ben een liefhebber. Met modern spul heb ik niks.'
 
Hoe diep zit de autoliefde?
Nico: ‘Diep. Mijn zoon verklaart me voor gek. Soms komt er een mooie auto binnen, dan denk ik: verdorie, die moeten we houden. Ik ben zo idioot dat ik er eerst een tijdje van wil genieten. Gelukkig is er zakelijk inzicht en gaat ie na een tijdje hupsakee weer weg. De schoorsteen moet roken.'
Kim: ‘Mijn eerste vriendje werkte voor een autobedrijf met luxe merken. Dat vond ik fantastisch. Ik wilde auto's verkopen! Ik geloof in elektrische auto's, maar ook in een duurzame samenleving. Tesla was een droom, omdat de naam staat voor het versnellen van duurzaam transport. De ambitie is bovendien bloedmooie auto's maken die net zo goed zijn, zo niet beter.'
 
De overeenkomsten?
Nico: ‘Tesla is óók heel mooi! Niet zo'n ding als een Prius of hoe heten ze allemaal tegenwoordig. Tesla is de toekomst. Alleen jammer dat er geen fout geluid in zit. Ik hou van een auto met een fout geluid.'
Kim: ‘Ik zie raakvlakken in de legacy. De auto's die wij verkopen zijn de toekomst. Kijk, er moeten nu eenmaal andere technieken komen omdat er geen oneindige hoeveelheid brandstof is en we zuinig op de wereld moeten zijn. Maar ik weet zeker dat speciale auto's met een verbrandingsmotor blijven bestaan. Het gaat bij allebei om beleving. Volgens een onafhankelijk onderzoek zou 92 procent van onze klanten zo weer een Tesla kopen. Bij Nico koop je een auto om nooit meer weg te doen.'
 
Belangrijkste ontwikkelingen?
Nico: ‘Tesla gaat mee en schuift op in mijn vak. Kerels van mijn generatie kijken naar een Aston Martin DB4. De jonge generatie naar een BMW M1. De eerste Tesla wordt gegarandeerd een klassieker.'
Kim: ‘Ik denk dat je over dertig jaar een enorm hoge verzekeringspremie betaalt om nog zelf te mogen sturen. Alles is dan connected. Voor het risico van een ongeluk moet je dan waarschijnlijk diep in de buidel tasten.'
Nico: ‘Ik ben blij dat ik dat niet meer meemaak. Ik begrijp trouwens niet dat andere merken zo sloom reageren op wat Tesla doet. BMW en Mercedes, doe nou eens wat! Er gebeurt veel te weinig.'
Kim: ‘Een Duitse automotive-professor publiceerde laatst: Vergeet die hybride, het wordt elektrisch. Ik denk dat ze nu langzaam wakker worden.'
 
 
Fossiel of elektrisch?
Nico: ‘Fossiele brandstof houdt een keer op, elektrisch rijden is de toekomst. Maar ik hoop dat er nog genoeg overblijft om mijn autootje te kunnen rijden.'
Kim: ‘Wij geloven absoluut in de elektrische auto en zullen alles in het werk stellen om die overgang zo snel mogelijk te laten komen.'
 
Eigendom of gedeeld bezit?
Kim: ‘We gaan naar car-sharing. De zelfrijdende auto gaat een gedeelte van het openbaar vervoer overnemen. Daar zijn Nico's auto's niet geschikt voor.'
Nico: ‘Ik kan me die ontwikkeling wel voorstellen. Ik moest vanmorgen dwars door Amsterdam. Het is zo druk, op een gegeven moment houdt dat op. Binnen tien jaar is rijden in de binnenstad waarschijnlijk afgelopen.'
 
Fun of functioneel?
Nico: ‘Fun.'
Kim: ‘Functioneel én fun. Voor fun hebben we de P90D, die van 0 naar 100 gaat in 2,8 seconden.'
Investeren: in oud of nieuw?
Nico: ‘Oud natuurlijk. Dat is een enorme investering. Er wordt serieus verdiend. Waar moet je anders met je geld heen? Elektrische auto's zijn gebruiksmiddelen. Onze auto's worden gekocht uit emotie. Het zijn jongensdromen.'
Kim: ‘Puur als investering denk je inderdaad aan oude auto's. Maar bij ons investeer je in de toekomst. ‘
 
Romantiek of vooruitgang?
Kim: ‘Beide.'
Nico: ‘Hoe kan een mens nou zonder romantiek?'
Kim: ‘En je kunt niet stilstaan.'
Nico: ‘Beide dus.'
 
Ergens bang voor?
Nico: ‘Dat de wetgeving verandert zonder dat we daar grip op hebben. De overheid is niet altijd even betrouwbaar. Dat hebben we gezien met het belastingvrij rijden.'
Kim: ‘Ik denk dat wij te hard gaan voor de wetgeving. Volgend jaar gaan de overheden serieus kijken naar wetgeving voor zelfrijdende auto's, terwijl de auto-industrie daar al bijna klaar voor is.'
 
 
Waarin benijden jullie elkaar?
Nico: ‘Haar zakelijke brein. Jij hebt het in korte tijd ver geschopt. Knap! Dat mag toch gezegd worden?'
Kim: ‘Bij Nico zit zo verschrikkelijk veel kennis. The Gallery is een begrip. Je laat echt iets achter.'
Nico: ‘Jonge mensen als Kim zijn vaak geniaal goed. Ze hebben ogen in hun rug.'
 
Zouden jullie willen ruilen?
Nico: ‘Nee. Ik heb veel plezier in wat ik doe. Ik vlieg de hele wereld over. Laatst nog een Aston Martin gekocht, die 38 jaar bij de eerste eigenaar stond.'
Kim: ‘Hoe kan zo iemand afstand doen?'
Nico: ‘Hij is 82 en zei: Ich kann nicht mehr darin sitzen, das schaff ich nicht. Daarna ga je in een proces, want het ding is natuurlijk een vermogen waard. Je trekt aan touwtjes, doet een bakje koffie, een mooie fles wijn...'
Kim: ‘Dat soort contact is fantastisch. Maar ik vind vooral innovaties leuk. Die vliegen je hier om de oren. Dat zou ik heel erg missen.'
 
Over vijf jaar?
Nico: ‘Dan verkoop ik nog steeds auto's. Als dat niet meer gaat, word ik vanzelf geroyeerd door mijn zoon.'
Kim: ‘Over vijf jaar ben ik nog steeds hier. Ik wil het allemaal gaan meemaken.'
 
 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming