Stel: u vindt uw product beter dan dat van de concurrent; of u wilt duidelijk maken dat u dezelfde kwaliteit biedt voor minder geld. Mag u dan een advertentie plaatsen waarin uw product – uiteraard in gunstige zin - wordt vergeleken met dat van de concurrent? Het korte antwoord luidt: ja, dat mag. Het lange antwoord begint met: er schuilen een hoop adders onder het gras...

Inhoudsopgave

Wist je dat je tot 30 september met terugwerkende kracht kan profiteren van je BV? Geruisloze inbreng is een fiscale regeling waar je gebruik van kan maken als je je eenmanszaak of vof omzet naar een BV. Ontdek direct wat jouw opties zijn

Vergelijkende reclame

De wetgever heeft vergelijkende reclame principieel willen toestaan, maar stelt daaraan een aantal strenge voorwaarden. De consument staat daarbij centraal. Als belangrijke voorwaarde geldt dat de consument niet mag worden misleid door onjuiste of onvolledige gegevens.

Bovendien moet de consument in staat moet worden gesteld de juistheid van de vergelijking te controleren, door in de reclame alle informatie te vermelden die voor de aankoopbeslissing van belang is. Een andere voorwaarde is dat de reclame niet denigrerend mag zijn, en de goede naam van de concurrent en diens producten niet onnodig mag schaden.

Samengevat: vergelijken mag, maar dit mag geen oneerlijk voordeel opleveren ten koste van de concurrent.

Wat mag wel én wat mag niet?

De grenzen tussen wat wel en niet mag, zijn niet altijd even duidelijk. Vooral als gebruik wordt gemaakt van humor kan er (iets) meer door de beugel. Let wel: de waardering voor een grapje kan per rechter verschillen.

Zo ging Specsavers volgens de Amsterdamse rechter niet over de schreef in een kritische vergelijkende reclame over de opleiding van opticiens en audiciens bij Hans Anders, en mocht zij daarbij een ludieke variant gebruiken op het merk, te weten ‘Anders dan Hans’.

Daarentegen was de slogan ‘Nu echt zonder fratsen’ van supermarkt Steengoed als variant op de slogan ‘Geen fratsen. Dat scheelt’ van C1000 volgens de Utrechtse rechter onnodig kleinerend.

De slogan ‘Geen KPN meer nodig’ van UPC ging volgens het Hof Arnhem ook te ver. Zuivelproducent Cono ging om een andere reden over de scheef: het inzetten van vroegere reclame-icoon Peer Mascini (bekend van de Melkunie-commercials van Campina) in een commercial voor Beemsterkaas, veroorzaakte volgens de rechter in Den Bosch ontoelaatbare verwarring bij de consument.

Het (niet) noemen van een concurrent

De regels voor vergelijkende reclame kunnen niet worden omzeild door de concurrent niet te noemen. Voldoende is dat de reclame herleidbaar is tot de concurrent. Een voorbeeld is de humoristische commercial van Reckitt Benckiser voor Harpic Max toiletreiniger waarin een ‘anonieme’ gele fles wordt weggegooid.

Duidelijk was dat het ging om de bekende gele Glorix-fles van marktleider Unilever, zodat Unilever een kort geding kon aanspannen tegen Reckitt Benckiser wegens het gebruik van misleidende en nodeloos denigrerende claims. Met dit laatste was de rechter het uiteindelijk niet eens.

Mag het vergelijken van prijzen?

Prijsvergelijking – in de praktijk het meeste gebruik – verdient extra aandacht. Prijsvergelijken mag, maar niet als u appels met peren vergelijkt. Ook moet duidelijk zijn op welke producten de vergelijking gebaseerd is, zonder essentiële informatie weg te laten.

Zo werd de claim ‘goedkoper dan ANWB’ van Route Mobiel door de rechter verboden, omdat Route Mobiel weliswaar goedkoper was dan ANWB Wegenwacht, maar een minder uitgebreid pakket aan diensten bood.

Over vergelijkende reclame kan nog veel meer worden gezegd, maar waar het om gaat is dat vergelijkende reclame altijd kritisch moet worden getoetst voordat het middel wordt ingezet.

De concurrent is vaak ‘not amused’ en zal een verbod en rectificatie kunnen vorderen bij de rechter wanneer de reclame niet aan de regels voldoet.

Berber Brouwer is advocaat bij het kantoor Bergh Stoop en Sanders in Amsterdam. Zij heeft negen jaar ervaring in de commerciële advocatuur en heeft daardoor een goed beeld van de juridische vraagstukken die spelen bij het MKB.

Haar specialisaties zijn media- en reclamerecht, intellectueel eigendomsrecht (daaronder vallen o.a. merkenrecht, bescherming van productvormgeving en auteursrecht), contractenrecht en ICT. Haar werk bestaat zowel uit het adviseren van bedrijven, als uit het opstellen van handelscontracten en het voeren van juridische procedures.

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Benieuwd of jij met terugwerkende kracht kan profiteren van geruisloze inbreng? Ontdek direct je opties >

Lees ook…
i.s.m.
Een holdingstructuur is een zakelijk concept dat steeds populairder wordt onder ondernemers en investeerders. Het is een strategische zet die…
Bij het starten van een bedrijf is de keuze voor de juiste rechtsvorm cruciaal. Deze heeft immers grote gevolgen voor je financiën, belastingen,…
De besloten vennootschap is een rechtspersoon met een in aandelen verdeeld kapitaal, waarin de aandeelhouders met een of meer aandelen deelnemen. Wat…
Sta je op het punt een zakelijke sprong te wagen en twijfel je tussen een nv of bv? Deze keuze kan de toekomst van je onderneming flink beïnvloeden….
i.s.m.
De Zaak praat regelmatig met experts: mensen met gespecialiseerde kennis die nuttig kan zijn voor ondernemers. Deze week sprak De Zaak met expert…
Wil je samen ondernemen met je levenspartner? Voordat je de sprong waagt, is het essentieel om de juiste rechtsvorm te kiezen. Deze keuze heeft grote…