Winterbanden worden steeds beter. Met name de grip op sneeuw en nat wegdek is verbeterd ten opzichte van in het verleden geteste banden, zo blijkt uit de jaarlijkse winterbanden-test van de ANWB. Daarnaast wordt de rolweerstand van winterbanden ook steeds lager, met een lager brandstofverbruik als gevolg. Hierdoor krijgt u niet alleen grip op de weg, maar ook op uw kosten.

Winterbandentest
De tijd dat u de extra veiligheid van een winterband moest bekopen met een fors hoger verbruik, ligt inmiddels ver achter ons. Dat blijkt opnieuw uit de winterbandentest die de ANWB recentelijk uitvoerde. Hieruit bleek dat winterbanden niet alleen steeds meer veiligheid bieden, ook de rolweerstand is een stuk lager geworden met alle prettige gevolgen van dien voor het brandstofverbruik. Een hele prestatie, want het grovere profiel dat nodig is om de grip op sneeuw en ijs te vergroten is zorgt feitelijk automatisch voor een hoger verbruik. Dat hebben de bandenfabrikanten dus knap weten op te lossen.

Ook komt naar voren uit de test dat de verschillen tussen de A- en de B-merken kleiner zijn geworden. 
Vier sterren
Dit keer zijn er winterbanden in twee maten getest: 185/60 R 15T en 225/45 R 17H. In beide maten scoorde de Continental WinterContact TS 850 vier sterren.
In de maat 185/60 R 15T, die wordt gemonteerd op compacte auto’s als de Ford Fiesta en Volkswagen Polo, kregen de Firestone Snowhawk, de Dunlop Winterresponse-2 en de Michelin Alpin A4 exact evenveel punten. 
Bij de maat 225/45 R 17H, die onder andere op de Renault Mégane en de Volkswagen Golf is te vinden, kregen de Bridgestone Blizzak LM-325, de Michelin Alpin A4 en de Uniroyal MS Plus 77 elk vier sterren toebedeeld.
Er zijn echter ook banden die de ANWB afraadt: de Interstate Winter Int-2, de Kormoran Snowpro B2, de Marangoni 4Winter E+ en de Sailun IceBlazer WSL laten met name op nat wegdek forse steken vallen, de Interstate komt ook op sneeuw matig uit de verf.
Compromis
De banden werden niet alleen getest op bijvoorbeeld grip op droog wegdek, natwegdek, sneeuw en ijs, maar er werd ook gekeken naar zaken als slijtvastheid, geluidsproductie, verbruik en bijvoorbeeld de stabiliteit op hoge snelheid. Aan de hand van de score op de verschillende onderdelen kwam een eindbeoordeling tot stand.
Enkele van deze eigenschappen zijn overigens tegenstrijdig, zo gaat het verbeteren van de grip bijvoorbeeld ten koste van de slijtvastheid. De ANWB heeft er bij de winterbandentest 2013 dan ook naar gekeken hoe goed een fabrikant erin is geslaagd om een veilig en duurzaam compromis te vinden. Aan de hand van deze test geeft de consumentenorganisatie iedereen die de auto in de winter dagelijks gebruikt en/of op wintersport gaat het advies om winterbanden te monteren. Door een zachtere rubbersamenstelling en een aangepast profiel bieden winterbanden namelijk een betere grip, waardoor ze optimaal presteren in het winterseizoen.
Bekijk de complete winterbandentest >>
Winterbandenplicht
En hoe zit het nu eigenlijk met het verhaal dat winterbanden in veel Europese landen verplicht zouden zijn? Dat blijkt sterk uiteen te lopen, op dit vlak is bepaald nog geen sprake van Europese eenheid. Zo zijn sinds december 2010 winterbanden in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden, in Luxemburg geldt een vergelijkbare regeling. In Italië, Frankrijk en Zwitserland zijn winterbanden enkel verplicht als dit op een verkeersbord staat aangegeven. Los daarvan kan een automobilist als schuldige worden aangewezen indien hij op zomerbanden een aanrijding veroorzaakt onder winterse omstandigheden, ook als er geen bord staat. In Oostenrijk zijn winterbanden bij winterse omstandigheden verplicht in de periode van 1 november tot 15 april.
Bovendien wordt de regelgeving in dit land strikt gehandhaafd, een boete kan oplopen tot duizenden euro’s.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Voor welke auto ga jij?

Van een hippe Tesla tot een degelijke Volkswagen. Onze Rob test voor jou de meest aantrekkelijke zakelijke auto’s en bestelwagens. En af en toe een exotische sportwagen, gewoon omdat het kan.

Lees ook…