Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Auto-ongeluk in werktijd duurder dan alleen blikschade

Auto-ongeluk in werktijd duurder dan alleen blikschade

22 januari 2015
in Auto
Als werkgever bent u bijna altijd aansprakelijk voor de schade als een werknemer in diensttijd bij een auto-ongeval betrokken raakt. Het maakt hierbij niet uit of de auto van de werknemer is of dat het een zakenauto (bezit of lease) betreft. Maar er zijn mogelijkheden om de schade letterlijk beperkt te houden. Door strakke afspraken te maken, maar vooral door problemen voor te zijn. Laat uw mensen een rijvaardigheidstraining doen en maak daar meteen een leuk personeelsuitstapje van.

Rechter kiest voor de zwakste
U vraagt uw medewerker om in zijn eigen auto even een pakje naar de post te brengen. Hij maakt tijdens die rit schade. Wie betaalt er? U als werkgever, tenzij de werknemer door drank of drugs niet rijvaardig was. De werknemer die op weg naar het werk schade rijdt, is wel weer zelf aansprakelijk. Een werknemer die op weg naar het werk even langs de postbus rijdt en schade maakt? Daar hebben we rechters voor en dan kan het alle kanten op gaan. Bekend is dat rechters in verkeerszaken bijna altijd de kant van zwakste partij (hier de werknemer) kiezen. In alle gevallen is voorkomen beter dan genezen, want de risico’s zijn groot. Bij 15 procent van de dodelijke ongelukken is een bestel- of vrachtauto betrokken en de kans op overlijden in een bestelauto-ongeluk is twee keer hoger dan in een personenauto. Maar ook het gesteggel over de schuld en de kosten kan de arbeidsrelatie duur komen te staan.

Strakke afspraken vastleggen
Het voorkomen van aansprakelijkheids-ellende bij een auto van de zaak kan repressief en positief. Allereerst moeten er strakke afspraken over het voertuig worden gemaakt. Deze afspraken moeten op papier worden gezet en met de handtekeningen van alle betrokkenen een plaatsje in het werknemersdossier krijgen. Voor een zakenauto (lease of van het bedrijf) is een berijdersovereenkomst een goede oplossing. Hierin kunt u bijvoorbeeld vastleggen wat u verstaat onder ‘goed huisvaderschap’ als het gaat om het beheer van de auto, maar u kunt ook vastleggen hoeveel schades u per periode accepteert en wat de berijder daarna dus zelf moet betalen. U kunt dit laatste ook een positieve draai geven door schadevrij rijden juist te belonen.

Registreren
Een repressieve maatregel kan zijn dat u de zakelijke auto’s voorziet van een ritregistratiesysteem met track&trace mogelijkheid. Zo krijgt u niet alleen inzicht in de autokosten, maar ook in het rijgedrag van uw mensen. Vliegen ze (letterlijk) uit de bocht met uw bedrijfsauto, dan kunt u hen aansprakelijk stellen voor de schade aan de hand van de ritgegevens en eerder rijgedrag dat u in het werknemersdossier heeft bewaard.

Arbeidsovereenkomst
Als u van uw mensen verwacht dat ze met hun eigen auto zakelijke ritten maken, dan is het verstandig dit vast te leggen in de arbeidsovereenkomst. Rechters willen nog wel eens stellen dat u de werknemer een auto van de zaak mee had moeten geven. Als de schade duidelijk aantoonbaar door de werknemer is veroorzaakt, dan vergroot u zo de kans niet (volledig) voor de kosten op te draaien.

Trainingen werken
U verkleint de kans op schade en aansprakelijksmisère door de rijvaardigheid van uw mensen te vergroten. Een proef met jonge automobilisten toont aan dat zij 25 procent minder schade maken na het volgen van een rijvaardigheidstraining. Maar ook ervaren chauffeurs krijgen een andere, frisse kijk op het verkeer en het gedrag van hun auto in noodsituaties.

Zulke trainingen worden zowel door de ANWB als bijvoorbeeld Prodrive of het NIV gegeven. De algemene lijn is dat er een theorie gedeelte is, waarin de deelnemers leren dat autorijden een vak is dat geleerd en onderhouden moet worden. Het is mogelijk de trainingen in eigen (bedrijfs)auto’s te doen of gebruik te maken van auto’s van het trainingsbedrijf. De aanbieder van de trainingen kan u hierover adviseren. De deelnemers krijgen tips en trucs om anders naar de weg en het overige verkeer te kijken, maar leren ook een actieve zithouding achter het stuur die de alertheid verhoogt en snel sturen mogelijk maakt. 

Leuk en leerzaam uitje
Na de theorie is het tijd voor de slipbaan, waar deelnemers zelf ervaren hoe het is om in een slip te komen, uit de bocht te glijden of te remmen op nat wegdek. Achter het stuur leert men hoe deze situaties voorkomen en gecorrigeerd kunnen worden. Alle aanbieders hebben pakketten waarin het leergedeelte wordt gecombineerd met een lunch en meestal ook iets van een onderlinge competitie. Zeker als u alle medewerkers er bij betrekt, wordt het ook nog eens een leerzaam en leuk personeelsuitstapje.

Voor welke auto ga jij?

Van een hippe Tesla tot een degelijke Volkswagen. Onze Rob test voor jou de meest aantrekkelijke zakelijke auto’s en bestelwagens. En af en toe een exotische sportwagen, gewoon omdat het kan.

Lees ook…