7 april 2016
in Auto

Auto

Autojaar 2016 is serieus uit de startblokken gekomen met de Autosalon van Genève. Traditioneel goed voor een stortvloed aan nieuwe modellen, spectaculaire prototypes en exotische sportwagens. Wat dacht je van een Bugatti met 1500 pk?

Gek op een stuk stevig sturen, geen enkele belangstelling voor de mening van de buren en – belangrijker nog – ergens een spaarpotje met een paar miljoen euro onder een matras verstopt? Komt goed uit, want dé tip voor mannen die alles al hebben is dit jaar de nieuwe Bugatti Chiron. Zó bizar snel en exclusief dat ze er zelf op de Salon de l’Automobile van Genève even van opkeken.

Om met dat spaarpotje beginnen: hij kost 2,4 miljoen euro. Voor belastingen en exclusief opties, wel te verstaan. Een miljoentje of drie komt in de praktijk dus eerst. Maar dan héb je ook wat. De snelheidsmeter geeft al een aardige indicatie, want die loopt door tot 500 kilometer per uur.

Als ze hem afleveren is hij elektronisch begrensd op 420, naar ik begrijp. Waarschijnlijk vanwege de banden. Maakt op zich niet veel uit natuurlijk, want je zult een Zuid-Duitse Autobahn of hogesnelheidsovaal in Nardo moeten afhuren om hem langer dan een paar tellen vol op zijn staart te kunnen trappen.

Het zal duidelijk zijn dat daar aardig wat power bij komt kijken. De 8-liter grote W16 motor perst er inderdaad 1.500 pk uit. Geholpen door vier turbo’s. Voor de techneuten onder ons: een paar daarvan zijn elektrisch aangedreven, dus komt de Chiron nog meer als een raket van de plek dan je al dacht.

Tesla Model X: 332 pk
Hij hing met zijn vleugeldeuren al een tijdje boven de markt, maar nu komt de nieuwe Tesla Model X dan toch echt in beeld. Er hangt zelfs al een prijskaartje aan de ruimteversie van het Amerikaanse fenomeen: vanaf een klein 95 mille. Dan heb je de X 70D met vanzelfsprekend elektrische aandrijving en dan ook nog op alle vier de wielen. Samen goed voor 332 pk trouwens.

Zo langzamerhand is het merk wat imago betreft een soort vierwielige evenknie van Apple, dus zal ook deze nieuwe zonder twijfel weer vet scoren in de media. Over de rest van het project merkte de CEO van Fiat Chrysler, Marchionne, in een gesprek tijdens de show van Genève trouwens op: ‘Geweldige kerel die Musk (de kleurrijke CEO van Tesla, red.), kan goed met hem opschieten, maar de business case ontgaat me.’

Hoe dan ook: een aardig rap ding, zo aan de informatie te zien, met een kloeke range van een kilometer of 400. Maar dat zal niet opgaan als je op 225 topsnelheid suist of een trailer van 2,2 ton trekt. Kan allebei wel namelijk.

Geinig Tesla-detail

De Falcon-achterdeuren van de Tesla Model X – zo heten ze namelijk – kijken via sensoren zelf of er plek genoeg is om open te gaan. Een paar decimeter naast de auto is vanwege de slimme scharnieren genoeg. Hoe dat onder een laag dak in een parkeergarage moet, vermeldt het verhaal niet. Schoonmoeder even trainen op een uitstap-act van Houdini wellicht?

Gesoigneerde Volvo SW
De SUV-rage woedt volop in Europa, maar stationwagens ‘mogen’ kennelijk ook weer. Niet iedereen wil met zo’n hoge windvanger rijden, toch? In Genève werden ze letterlijk in alle prijsklassen gelanceerd.
In de betaalbare hoek bijvoorbeeld de verrassend fraaie Fiat Tipo Estate die rond de zomer komt en Kia zet de grote Optima Sportswagon rond diezelfde tijd ook neer. In een plug-in hybride-versie.

Mag het nog een stuk serieuzer? Misschien is de nieuwe V90 (SW) dan wat voor jou, want hij ziet er live echt gesoigneerd uit. Niet zo uitbundig als zijn broer de Volvo XC90, de jumbo SUV die afgelopen jaar als oplaadbare hybride als warme broodjes over de toonbank ging. De V90 (V is altijd stationwagon) is ook enorm ruim en wordt natuurlijk – onder andere – leverbaar met diezelfde 410 pk sterke ‘T8’ plug-in hybrid-aandrijflijn.

Don’t mention the diesel
Diesel? In Genève was dat een te vermijden woord. Aan de vooravond van de persdagen wil CEO Matthias Müller er tijdens de Volkswagen Night in elk geval niet meer over kwijt dan: ‘2016 wordt het jaar dat we het probleem met onze dieselmotoren voor de klanten oplossen.’
Punt.

Onvoorstelbaar veel zakelijk rijders zullen daar ook in ons land mee te maken krijgen, want de desbetreffende motoren zijn met met vele tienduizenden in verschillende modellen van VW, Audi, Seat en Skoda geleverd. Het zou om 160.000 dieselmotoren gaan die in Nederland moeten worden aangepast…

Haakt de koper daardoor af? Kennelijk niet, want in een gesprek met Opels topman Karl-Thomas Neumann noteren we dat het ‘schadelijk is voor de hele auto-industrie’, maar: ‘Als je naar de officiële VDA-cijfers kijkt (de organisatie van Duitse automobielindustrie, red.) worden er juist meer diesels gebouwd.’

Nieuwe E-klasse: bommetje!
A propos, diesels. Zonder twijfel gaat Mercedes een stuk van de taart meepikken met zijn nieuwe E220 d. Lekker gespierd, maar door een kist vol katalysatoren en speciale additieven bij de inspuiting schoner dan schoon. Geen gewetenswroeging dus. Als die er al was.

Daar gaan we het binnenkort over hebben in een ondernemerstest. Net als zijn hightech snufjes, zoals automatisch inhalen door alleen je knipperlichten te bedienen. En je mobiel als autosleutel. Maar nu eerst even buiten spelen met de pretversie E400 4Matic. Om precies te zijn op het voormalige Formule 1-racecircuit van Estoril in Portugal.
Yep, het is een zware baan, maar íemand moet het doen!

Met zijn dikke V6 met twee turbo’s perst hij er 330 pk uit en dat wordt dus via de 4Matic-vierwielaandrijving op het raceasfalt overgebracht. Dat blijkt op Estoril nodig ook, want terwijl je langs de curbstones brult – heerlijk diep motorgegrom trouwens – wordt rap duidelijk dat de baan tamelijk glad is.

Zo komt het dat ik zo hier en daar ongewild wat erg enthousiast driftend richting grindbak schuif of onderstuurd een hoek in duik. Stond niet in de planning. Op zo’n moment sleurt de pre-safe techniek je in afwachting van de grote klap via de gordel voor alle zekerheid hard in de stoel.

Conclusie: zeker in de Sport+ stand heeft hij een lekker bijterig motor- en schakelkarakter – negen versnellingen – en ondanks zijn nogal forse gewicht voelt alles behoorlijk dynamisch aan. Remt als een blok trouwens. Wel even wennen aan het gigantische breedbeeld dashboard alias infoscherm! Gezeur… ik geef het toe.

 

 

 

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Voor welke auto ga jij?

Van een hippe Tesla tot een degelijke Volkswagen. Onze Rob test voor jou de meest aantrekkelijke zakelijke auto’s en bestelwagens. En af en toe een exotische sportwagen, gewoon omdat het kan.