22 april 2021
in Auto

Nieuwe game, nieuwe regels en nieuwe spelers

De zakelijke autowereld is flink in beweging. Traditionele succesnummers krijgen er steeds meer nieuwe concurrenten bij. Soms uit onverwachte hoek, zoals de Enyaq van Skoda. Steeds vaker ook compleet nieuwe spelers, zoals Lynk & Co. Die pakken we binnenkort nog een keer beet. Autospecialist Rob van Ginneken test deze keer de Enyaq en schaalt in hoe serieus je die moet nemen. Antwoord: het ziet er verrassend goed uit. Skoda is letterlijk en figuurlijk in business.

Laat ik de traditionele flauwigheden over het Skoda van weleer maar eens skippen. In de zakelijke wereld staan de Tsjechen misschien nog niet met stip genoteerd, maar er zijn onder de vleugels van het Volkswagen-concern enorme stappen genomen. En laat ik dan maar met deur in huis vallen: de elektrische Enyaq iV hapt nadrukkelijk naar de kuiten van de grote baas. 

Hoe hard? Zet hem naast de Volkswagen ID.4 en – tja – ik zou het wel weten…

Natuurlijk was het merk met de Octavia en Superb al op de zakelijk-rijden-radar verschenen, maar met de Enyaq hebben ze de sleutel richting zakenrijder definitief in handen. Om te beginnen technisch gesproken. Daar zet hij een belangrijke ‘vink’ met – zoals der kenners wel weten – dezelfde MEB ‘bouwdoos componenten’ die de elektrische Volkswagens gebruiken. Ook Audi en Cupra haalt ze trouwens uit dezelfde magazijnen. Weinig mis mee. 

Wat mij betreft timmert de Enyaq die bouwdoos beter in elkaar dan Volkswagen zelf. Over smaak valt niet te twisten, maar hij oogt ingetogen stijlvol. Iets behoudend misschien. Zeker van binnen laat de Tsjech zijn Duitse broeder ver achter. De Enyaq is fraaier en slimmer ingericht en vooral ook minder ‘klinisch’ afgewerkt. Dat zie je onder andere in de bekledingsstof – of het leder – op dashboard, deuren, console en natuurlijk stoelbekleding. Dat alles omzoomd met metalen accenten. Meer – tja – businessclass, kortom. Plezieriger in dagelijks gebruik.

Bediening Skoda Enyaq

Vanzelfsprekend trekt de Enyaq het hele blik vol hightech systemen open dat bij deze MEB-modules past. Maar minder opdringerig, zogezegd. De Tsjechen hebben het digitale geweld een tandje teruggedrongen ten voordele van logischer bediening. Natuurlijk krijg je een fors infotainment beeldscherm, plus in dit geval en klein digitaal dashboardje dat super zichtbaar is door het stuur heen. In de luxere versies is er trouwens ook een augmented reality-systeem voorruitprojectie, dat aanvullende info ‘virtueel boven de motorkap zwevend’ weergeeft in je zichtlijn. 

@EricvanVuuren

Groot pluspunt vergeleken met zijn concerngenoten is de bediening, met een mooie balans tussen toetsen, knoppen en het digitale gebeuren. Noem me maar ouderwets, maar het werkt gewoon prettiger. Helaas is de door Volkswagen-groep ontwikkelde voice bediening van functies nog steeds een beetje werk in uitvoering. Komt goed, want de software in deze rijdende computer wordt in stapjes ‘door de lucht’ geupgradet. Het is al beter dan het was, maar zelf haakte ik toch even mijn eigen Android-smartphone aan. Apple kan ook. 

Overigens wordt het via die genoemde draadloze software update route ook mogelijk nieuwe functies te ontsluiten. Zoals je smartphone. Nieuw verdienmodel in de autoindustrie…

Vlot en statig

De Enyaq iV80 rijdt als achterwielaandrijver vlot en strak, maar zonder flitsfactor. Skoda kiest legt het accent op rij- en reiscomfort. Dat vind je ook terug in geavanceerde rijhulptechniek voor noodstop, koerscorrectie, automatisch afstand houden en tempo. Het onderstel is met bijpassend karakter afgestemd. 

Hij stuurt lekker direct, maar je voelt wel dat de auto veel weegt. Zoals bij alle grotere EV’s. Meer wensen? No worries, er komen dubbel- en drievoudiggespierde sportversies met twéé aandrijfmotoren.

Tip: we kregen onze iV80 mee op de grootste 20 inch wielen. Een recept voor iets te stoterig gedrag op kuilen en richels in de weg. Kies maar liever een iets normaler – lees: beter verend – maatje wielen!

Pluspunt: Skoda geeft hem een in vier standen verstelbare ‘remmen op de motor’ mee. Met flippers achter je stuurwiel. In stand vier wint de ‘recuperatie’ extra energie terug en hoef je zelfs bijna niet zelf te remmen. Gewoon gas loslaten.

In de geteste iV80 heb je 204 pk en een stevige 310 Nm trekkracht onder het pedaal. Daarmee zoef je in goed acht tellen naar de honderd. Er mag trouwens ook een fatsoenlijk formaat aanhanger van een ton worden getrokken, als je dat wilt. De Tsjech is nadrukkelijker bedoeld voor dagelijks gebruik als enige auto.

Hij heeft heel fatsoenlijke zitmeubels en een ontspannen zithouding. Ook achterin is het reiscomfort ondanks de door het batterijpack wat verhoogde onderbouw heel behoorlijk. Nu ik toch de praktische bril opzet: de Enyaq is met 465 centimeter van middenklasse formaat en dat zie ook terug in de bagageruimte. Dik een halve kubieke meter groot, met handige verzonken vakken zijkanten. Yep, daar zullen golfstokken of een buggy ook dwarsliggend soepel passen.

Tot slot: hoeveel ‘levensenergie’? Dat hangt natuurlijk van de versie af. ‘Onze’ iV80 heeft met zijn 82 kWh batterypack een range van 537 kilometer (WLTP-norm). In de praktijk is dat 400 tot 450 kilometer. Niet verkeerd. 

Op de testdag reed ik een uitgebreide ronde midden-Nederland met beetje stad en vooral een paarhonderd kilometer provinciale- en snelwegen. Dan kom je tegen de 400 range uit. Rij je steviger door, dan zakt de actieradius merkbaar rapper omlaag trouwens. 

Laden? Dat duurt aan een 125 kW snellader goed half uur en aan een laadzuil dik zeven uur. Een nacht of werkdag. Kritiekpuntje. Qua ‘bijtanktempo’ blijft het MEB-concept echt achter op andere merken.

Toch is de conclusie helder: de Skoda Enyaq is voor mij voorlopig de betere Volkswagen ID. Je krijgt hem trouwens inclusief ‘tot zes jaar’ regulier onderhoud. Als bekend betaal je tot 2025 nul wegenbelasting en heb je voordeel van lagere bijtelling. Prettig voor de zakelijke en privé gebruikskosten én je CO2-boekhouding dus.

Skoda Enyaq iV80 First Edition

Afmetingen/gew:   465x188x162 cm(2.090 kg)

Motor:                     elektrisch

Power:                     204 pk, 310 Nm

Prestaties:               160 km per uur, 0-100 in 8,5 sec.

Range:                     502 km (WLTP), test circa 400 kilometer

Prijs:                        First Edition 61.760 euro (iV60 vanaf 40.780 euro)

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…