25 oktober 2021

Autotest: Opel Combo-E

‘E-day’ nadert voor ondernemers die in of vanuit een stadscentrum werken. Veertig steden plannen een nul-emissie-zone voor vracht- en bestelwagens. Vaak zijn die begonnen met het afknijpen van de bevoorradingstijden. Over ruim drie jaar gaan de milieuzones echt op slot voor bestellers met een verbrandingsmotor. Grote koeriers- en bezorgbedrijven, maar ook lokale ondernemers en dienstverleners stappen nu al over naar elektrische voertuigen. Autofabrikanten breiden hun aanbod elektrobestellers bijpassend rap uit. Onze specialist Rob van Ginneken reisde naar Opel-thuisbasis Rüsselsheim om als een van de eersten de nieuwe Combo-E te testen.

‘E-day’ nadert voor ondernemers die in of vanuit een stadscentrum werken. Veertig steden plannen een nul-emissie-zone voor vracht- en bestelwagens. Vaak zijn die begonnen met het afknijpen van de bevoorradingstijden. Over ruim drie jaar gaan de milieuzones echt op slot voor bestellers met een verbrandingsmotor. Hierdoor heeft de stille kracht de toekomst.

Eerst maar even de klassieke testauto-pet opzetten. De Combo-E oogt als de doorsnee moderne bestelwagen, maar al na luttele meters rijden blijkt hij uit een gans ander vaatje te tappen. Hij kan alles wat zijn dieselbroer kan, maar wel met veel meer raffinement. Doorgaans geen term die je voor een besteller gebruikt….

Het is namelijk geen straf om in zo’n elektrische bestelwagen te rijden. Een prettig idee wanneer je als ondernemer krachtig investeert om de transitie naar e-mobiliteit te maken. Naast de milieuwinst op locatie krijgt je er een boel voor terug. Wat meteen opvalt is de opmerkelijke rust in de e-besteller. Heel wat anders dan een ronkende diesel in het vooronder en vrolijk mee-rammelende interieurpanelen en een gehorig tussenschot.

Niet alleen het geluidscomfort scoort punten, want ik noteer ook verrassend comfortabele stoelen en dankzij de enorme voordeuren een soepele in- en uitstap. Handig als je bijvoorbeeld bij een pakketdienst -tig keer per uur moet aanbellen. Ook de toegang tot de laadruimte is trouwens goed voor elkaar met – desgewenst met schuifdeuren en brede klapdeuren.

Geavanceerde techniek onder vloer

Onder de vloer zit vanzelfsprekend een nieuwe en mooi compacte structuur met een relatief lage vloer. Voor de kenners: het EMP2 platform dat ook onder heel aangename personenwagenversies van Peugeot, Citroën en zelfs DS wordt gebruikt. Naast een geavanceerde ondersteltechniek en de aandrijving wordt in die ‘vloerwafel’ een kloek 50 kWh accupakket weggeborgen.

De Combo-E kan tot afhankelijk van de uitvoering tot 3,8 kuub en 800 kilo lading meetorsen – vergelijkbaar met een brandstofversie. Er passen twee Euro-pallets in en voor heel lange planken of buizen is er een dak-klapluik leverbaar.

Nu we het er toch over hebben: er mag een aanhanger achter van 750 kilogram. Weinig mis met de praktische bruikbaarheid.

Je rekent bij een bestelwagen – ik wel tenminste – op een ietwat grofstoffelijk rijgedrag, maar dat blijkt in deze elektroversie enorm mee te vallen. Tijdens een dag testen krijg ik zelfs aardig lol in afritten, verkeerspleinen en rotondes. Met een paarhonderd kilo lading achterin – hij staat vol met zware kratten waterflessen – wil ook de L2-versie (de lange) van de Combo-E opmerkelijk kwiek een bocht om. Hij ligt met zijn extreem lage zwaartepunt als een blok op de weg, zonder overhellen of hinderlijk springen van de achteras.

Zichtlijn

In mijn testauto vind ik een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. What’s new in testautoland? Het blijkt deze keer realistisch, want in ons land heeft de Combo-E een behoorlijk rijk aangeklede Edition-uitvoering.

Check wat je zelf denk nodig te hebben, maar een digitaal meterpaneel, groot centraal infoscherm, een binnenspiegel in verbinding met een achteruitkijk- en zijdelingse camera en zelfs voorruitprojectie is het lekker werken. Een extra pluspunt als je zelf in de auto rijdt. De connectiviteit van de My Opel app is voor bedrijven trouwens handig.

Elektrisch bestelwagen rijden is prettig werken


Dat verhaal met die camera’s is geen overbodige luxe trouwens, want het zicht is niet ideaal. Je hebt bijna lomp grote buitenspiegels, maar de Combo heeft een vrij hoge raamlijn en gespierde raamstijlen. Daar komt nog bij dat ze – geen idee waarom – de raamopening van de voordeur omhoog laten lopen. Lastig als je over je schouder wilt kijken.

Verder weinig klachten. De besturing voelt prettig aan en hij gaat er ondanks zijn eigen gewicht van ruim 1,6 ton met grote stappen zoevend vandoor als je het gaspedaal indrukt. Daar zal menig medeweggebruiker aardig van opkijken. Net als bij de elektrische personenwagen zustermodellen mag er aan de remwerking gesleuteld worden. Negen van de tien keer vertraagt hij keurig gelijkmatig ‘elektrisch’ door bewegingsenergie terug te winnen, maar in de laatste meters komen de schijfremmen daar iets te goed merkbaar bij.

Dagelijkse praktijk

Zoals inmiddels duidelijk mag zijn, heb ik niet echt de eco-rijstijl gebezigd. Maar zelfs met hoofdzakelijk snelweg- en vlot binnenwegverkeer noteer ik een range van rond de 220 kilometer. Bij stadsgebruik kom je zeker aan de opgegeven zogenoemde WLTP-waarde van 280 kilometer of waarschijnlijk zelfs meer.

Voor de bedrijfszekerheid is het cruciaal dat je de accu vlot kunt opladen. Aan de modale laadpaal kan dat tot 11 kW in een uur of vijf. Met een snellader van 100 kW – belooft Opel – is hij binnen een half uur weer 80 procent geladen. Dat laatste is wel duurder veelal. Zeker nu de energieprijzen oplopen is dat iets om in de gaten te houden, maar ‘brandstofkosten’ blijven een troefkaart van elektrisch rijden. Zeker bij grootverbruikerstarief. Diesel- en benzineprijzen stijgen inmiddels de pan uit.

Een elektrische bestelwagen kost in aanschaf meer dan een brandstofmodel, dat is een economisch gegeven. Vanaf ruim 27 mille exclusief belastingen mag je komen praten. Een vergelijkbare diesel heb je voor pak hem beet tien mille minder. Ook tussen de leasebedragen zit zodoende zeker licht.  Gelukkig zijn er ook subsidies en zijn ze lager in gebruikskosten. Dit is dan ook waarom men zegt dat stille kracht de toekomst heeft.

Het goede nieuws is dat er een boel subsidies zijn


Subsidies & andere belangrijke voordelen

De actieradius en het laden kunnen bezwaarlijk zijn, maar daar staat voor een volledig elektrische besteller een lijst van belangrijke voordelen tegenover. Dat vergt een precieze aanpak, dus zou ik zeggen: laat het door een financieel adviseur fiscaal regelen.  

  • Het werkt comfortabeler.
  • Toegang tot steden en bedrijf letterlijk en figuurlijk duurzaam zeker gesteld.
  • Milieuvoordelen betekenen een verbeterde CO2-boekhouding van je bedrijf.
  • Ondernemers en non-profit instellingen profiteren van SEBA: 10 procent op de ex-BTW catalogusprijs aan elektrische bedrijfsauto subsidie. Daarvoor is 22 miljoen budget. Let op: al voor de koop aanvragen. Zie RVO.nl.
  • Check ook de soms forse subsidie die sommige steden geven.
  • Voor deze specifieke milieu-investering kun je ook gebruik maken van MIA en Vamil. Lees: milieu investeringsaftrek en versnelde afschrijving.
  • Komende jaren geen motorrijtuigenbelasting. Onderhoudskosten en brandstofkosten zijn voordeliger dan brandstofversie.

Specificaties
Peugeot 308 SW HYbrid180 e-EAT8
Motor:  
Hybride aandrijving, 8V automaat
Power:
Gecombineerd 180 pk, 360 Nm (alleen elektrisch 110 pk)
Prestaties:
225 km per uur, 0-100 in 7,6 sec.
Range elektrisch:
59 km
Testverbruik:     
Hybride 1 op 18, elektrisch 11 kWh op 59 km
Trekauto:
1450 kg geremd
Prijs:
vanaf 27.790 euro

Heeft de stille kracht de toekomst?

Het ziet er naar uit dat een investering in elektrische bedrijfswagens steeds vaker aan bod komen. Niet alleen voor de duurzaamheid of het imago van een bedrijf, maar ook door nieuwe ontwikkelingen die sturen op het inzetten van elektrische hulpmiddelen.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven.

Lees ook…