De Peugeot 308 is zo’n auto die je in elke straat ziet staan. Jarenlang een succesnummer, mede dankzij grote fiscale voordelen. De compleet nieuw ontwikkelde nieuwe generatie tapt uit een ander vaatje. Hij legt de lat duidelijk hoger en oogt ook van een andere klasse. Onze autospecialist Rob van Ginneken reisde naar Cannes Mandelieu om de nieuwste telg van het merk met de leeuw eens flink te laten brullen.

Peugeot is een van de merken die tomeloos geprofiteerd hebben van ons onnavolgbare autobelastingsysteem. Zes, zeven jaar gelden explodeerden de verkopen van de Peugeot 308. Op het lekker veelzijdige stationwagen dieselmodel scoorde de zakelijke rijder en ondernemer 14 procent bijtelling. Even afgezien van zijn niet bovenmatig stille motor weinig mis mee. 

We kennen het resultaat: ze waren letterlijk niet aan te slepen. In het beste jaar was hij de meest verkochte auto van ons land en werden er een whopping 29 duizend afgeleverd. Zes keer zoveel als daarvoor. Ook de Franse fabriek wist niet wat hen overkwam.

Nu is zoiets bijna niet meer voorstelbaar. De huidige 1.5 BlueHDI staat min of meer voor de vorm nog in de prijslijst. Te kostbaar en diesels zijn anno nu – terecht of onterecht – bepaald geen plezierig gespreksonderwerp aan de borreltafel. Daar is het volgende op gevonden: die rol is overgenomen door geavanceerde oplaadbare hybride modellen. 

Je kunt erover discussiëren hoe clever het is om drie aandrijfunits in een auto te monteren – motor, elektromotor en een fors 12,4 kWh accupakket. Daar staat tegenover dat de 308 Hybrid wel tot 60 kilometer elektrisch kan rijden en met zijn theoretische score van 25 gram CO2 zal heilzaam werken in je MVO-boekhouding. Best lekker als je opdrachtgevers daar waarde aan hechten.

Alles anders

Ter zake, qua eerste testritten. De tijd is voorbij dat een nieuw model een overzichtelijke opfrisser kreeg. Dat gaat in dit geval dubbel op, want je moet wel twee keer kijken om hem als 308 te herkennen. En profil oogt hij misschien wat anoniemer, maar verder evolueerde zijn design naar een hypermoderne, hoogwaardige en ietwat gedurfde stijl. Peugeot geldt in de autowereld als een generalist – volumemerk – maar dit ademt de sfeer van een premium model. Zeker in zijn verlengde SW-uitvoering.

Hij heeft de primeur van een nieuw ‘Peugeot-gezicht’ en voert bovendien het gestileerde nieuwe merklogo. Daar maken ze om een of andere reden een boel tamtam over, dat laatste. Zeker van voren doet het geheel vaag denken aan exclusieve Italiaanse designbolides. Het kon – pakweg – best een nieuwe Alfa Romeo zijn. Mochten die willen…!

Als gezegd rijden er inmiddels al roedels Peugeots 308 in ons land rond, dus is deze nieuwe generatie belangrijk nieuws voor de Stellantis-importeur. Mooi moment om die aspirant-kopers een mooi voorstel te doen. Even afgezien van de nogal gegroeide startprijs van 27.790 euro zullen de die zeker aangenaam worden getroffen. De nieuwe generatie is werkelijk van top tot teen kersvers ontwikkeld en hoort in een hogere klasse thuis. 

Als gezegd stapt het design een nieuw tijdperk binnen. De nouvelle 308 is ‘scherp gesneden’ en heeft een karakteristieke uitstraling. Pittiger, moderner en onderscheidend binnen de Franse modellenlijn.

Spannend om naar te kijken en tegelijkertijd representatief. 


Langere auto

Zijn sportievere uitstraling wordt versterkt door veranderde afmetingen. De hatchback werd langer en kreeg een strakker daklijn. Belangrijker nog: hij staat op een lekker ruim bemeten wielbasis. Lees: uit elkaar geschoven wielen creëren een ruimere cabine. En die wat aflopende daklijn hindert het zitcomfort achterin niet. Je kunt ook met een lengte van zo’n 1 meter 85 achterin heel behoorlijk zitten. De nieuwe 308 heeft bovendien een bagageruimte (412 liter). 

Daar zet de langere SW-versie nog een boel ruimte bovenop. Als dat met stip genoteerd staat is dat met een enorme kofferruimte met 608 liter de troefkaart. Een serieuze zakelijke limousine.

Even terug naar het grote plaatje. Het hele interieur biedt zelfs meer innovatie dan de buitenkant en dat geeft het geheel een strak en modern gevoel. Past prima bij de vormgeving van het koetswerk. Het grote digitale meterpaneel, een digitaal meterpaneel en een kek extra bedieningspaneeltje liggen prominent in het zicht.

Ook deze Peugeot heeft letterlijk vóór die i-Cockpit vanzelfsprekend zo’n klein en afgeplat stuur. De Fransen zien het als herkenningspunt en unique sellingpoint. Even wennen, maar het geeft je boven vrij zicht op de meters en van onderen extra speling boven je benen. Handig bij het instappen. De bediening van het geheel werkt prettig– stuurknopjes, een breedbeeldscherm aanraakpaneel en extra toetsen daaronder. Het geheel oogt hoogwaardig met een snufje sciencefiction. Zelf ben ik niet wild van de optioneel leverbare ‘3-dimensionale’ versie voor je neus. Diepte in het beeld van de meters voegt weinig toe.

Stoelen? Niets mis mee, je kunt als veel-rijder trouwens AGR-gezondheidsstoelen bestellen. Met een knipoog naar Opel, dat daar binnen het Stellantis-concern de specialist van is.  


Rijcomfort

Naast de ruimte zijn er ook karakterverschillen tussen de hatchback en SW. Met name in de stationwagenversie ligt het accent meer op allround rijcomfort. De hatchback voelt dynamischer aan en lijkt steviger geveerd. Met name de oplaadbaar hybride versies gaan als de brandweer!

Als je het interieur verkent zijn er naast de hightech uitrusting – alles wat je kunt bedenken – nog andere opvallende details te noteren. Aan de praktische kant bijvoorbeeld een pak bergvakken en aan de pretkant een kraakhelder klinkende (Focal) geluidsinstallatie. De 308 laat die ‘prijspakker aanpak’ van weleer achter zich en mikt op veeleisende rijders met gevoel voor stijl. 

Onder de motorkap is er een brede keuze uit benzinemotoren – te beginnen met de bekende driecilinder 110 en 130 pk PureTech met zes versnellingen. Geen verkeerde keuze. Leg je de lat hoger, dan komen de beide berensterke (180 pk en 225 pk!) oplaadbare hybrideversies in beeld. Met achtversnellingsautomaat. Als gezegd, kun je waar nodig volledig elektrisch rijden en met vijftig-, zestig kilometer range redt menigeen zijn woonwerk verkeer zonder benzine te verbruiken. Helaas schiet zo’n PHEV qua bijtelling niet op, maar het blijft een interessante optie voor de zakenrijder.

Specificaties
Peugeot 308 SW HYbrid180 e-EAT8
Motor:  
Hybride aandrijving, 8V automaat
Power:
Gecombineerd 180 pk, 360 Nm (alleen elektrisch 110 pk)
Prestaties:
225 km per uur, 0-100 in 7,6 sec.
Range elektrisch:
59 km
Testverbruik:     
Hybride 1 op 18, elektrisch 11 kWh op 59 km
Trekauto:
1450 kg geremd
Prijs:
vanaf 27.790 euro


De nieuwe 308 is er met Business-pakket vanaf 27.790 en als SW vanaf 29 mille. Een PHEV-oplaadbare versie van de SW is er vanaf ruim 35 mille. Belangrijk om te weten: de comfort- en veiligheidsuitrusting is standaard heel behoorlijk geregeld. Het oplaadsysteem van de PHEV is niet het vlotste, iets om rekening mee te houden. 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…