Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Alles wat je altijd al wilde weten over elektrisch autorijden

Alles wat je altijd al wilde weten over elektrisch autorijden

27 november 2014
De groeicijfers zijn zonneklaar: de elektrische auto zal steeds vaker op de weg te zien zijn. En daarmee groeit ook het oerwoud van types en modellen en hun specifieke kenmerken. FEV, REV, PHEV? Het ABC van het elektrisch rijden.

Wie zegt “elektrisch rijden” of “elektrische auto” heeft al een eerste probleem te pakken, want we onderscheiden drie à vier belangrijke autotypes op dit gebied. De afkortingen die worden gehanteerd komen uit Amerika, waar ‘elektrisch rijden’ dagelijkse routine voor miljoenen autogebruikers is. Eind 2014 onderscheiden we vier categorieën EV’s: (Electrical Vehicles)

De FEV (Full Electrical Vehicle)
Dit is een vol-elektrische auto die vanuit een eigen accupakket een of meer elektromotoren aandrijft. Deze motoren zijn vaak direct op de wielen gemonteerd en dankzij meer of minder stroomtoevoer rijdt de auto sneller of remt hij af op de motoren.
Aansprekende auto’s zijn de Tesla S en de Fysker Karma die hun sportieve karakter ontlenen aan de enorme acceleratie die de elektromotoren de auto’s geven. Maar ook de Nissan Leaf en in Amsterdam de Smart Fortwo als Car2Go huurauto zijn al bekend. Nieuw op de weg zijn de BMW’s i3 en i8, de VW e-Golf en de Byd E6.
FEV’s hebben geen uitstoot en vallen in Nederland in de laagste bijtellingscategorie: 4 procent.

De REV (Range Extended Electrical Vehicle)
Deze semi-elektrische auto wordt door elektromotoren aangedreven, maar heeft als extraatje een zeer kleine eenliter verbrandingsmotor aan boord. De verbrandingsmotor dient alleen om de accu’s bij te laden en vergroot zo de actieradius (range extended) van de auto.
De bekendste auto in dit segment is de Opel Ampera die een elektrische actieradius van 60 kilometer heeft en dit met de range extender op één tank uitbreidt tot ruim 500 kilometer. Bijzonder is dat de BMW i3 ook met een range extender te krijgen is. Dat kon wel eens een trend worden.
De REV’s hebben een lichte uitstoot ( <51 gr/km) en vallen in de 7 procent categorie als de auto op de zaak staat of wordt geleaset.

De PHEV (Plug-in Hybrid Electrical Vehicle)
Dit type heeft twee motoren. Een elektromotor die als hulpmotior werkt bij het optrekken en versnellen. De  (benzine)verbrandingsmotor (tussen de 1,5 en 1,8 liter) neemt na zo’n 50 kilometer de aandrijving volledig over. De meeste ritten kunnen elektrisch worden gemaakt. Wie meer of agressiever rijdt of de accu’s niet oplaadt, rijdt volledig op de verbrandingsmotor.  
Bekende verschijningen op de weg zijn de Mitsbishi Outlander en de Volvo V60 die een dieselmotor als hoofdaandrijving heeft. Deze auto’s vallen in de 7 procent bijtelling.
Minder vaak op de weg te zien zijn de PHEV’s met 14 procent bijtelling, zoals de Porsche Panamera, Mercedes-Benz S-klasse of Lexus H-range. Deze grote, luxe auto’s gebruiken de elektromotoren vooral als hulp bij de acceleratie.

HEV’s (Hydrogen Electrical Vehicle)
Deze auto’s staan nog niet in de showroom, maar de eerste typen worden in 2015 wel op de weg verwacht. Ze gebruiken waterstof om elektromotoren aan te drijven en krijgen zo de actieradius van een huidige benzine- en dieselauto’s. Mits er natuurlijk waterstof-tankstations zijn.
Toyota heeft in Japan en de VS al de Mirai rijden en dit type komt in 2015 naar Duitsland. Daar verwacht men veel van HEV’s omdat ze goed presteren op lange en snelle Autobahn-ritten. Mercedes-Benz, BMW en Audi in 2015 zetten hun H-modellen dan ook in 2015 in de showrooms.
De uitstoot is onschadelijke waterdamp, dus in ons land zullen deze auto’s ook in de laagste 4% bijtelling vallen.

Ombouw-exoten
Apart zijn de exoten. Klassiekers en youngtimers worden omgebouwd tot FEV’s of REV’s. Het is ooit begonnen met rockster Neil Young die met zijn bedirjf Lincvolt oude Lincoln’s ombouwt tot hybrides op biobrandstof. Maar ook VW Kevers, T1-busjes en zelfs Trabants worden omgebouwd tot vol- of gedeeltelijk elektrische auto’s. Altijd leuk voor wie iets aparts wil rijden. Zakelijk interessant zijn bedrijven als Smith Edison die bestaande bestel- en vrachtauto’s ombouwen tot volledig elektrische auto’s en er desgewenst een (diesel) range extender in plaatsen.

Lees ook:
De eerste elektrische bedrijfsauto’s zijn er ook al  »

 

Lees ook…

Tankpas voor zzp’ers
Tankpas
Bijtellingsregels 2016: Blijf de zware klap voor!
Zo werkt een ritregistratie
Bespaar op brandstof

Lees ook…