24 oktober 2011
De ontwikkelingen rond navigatiesystemen verlopen met orkaankracht. Ze zijn populair, de prijzen dalen snel en de apparaten worden veelzijdiger. Navigatie is voor de zakelijke gebruiker een heel nuttig "gereedschap".

Minder gereden kilometers
Ooit was navigatie een peperduur – en matig functionerend – speeltje voor de president-directeur. Nu worden er alleen al in Europa 16 miljoen PND’s (Personal Navigation Devices) per jaar verkocht. Zeker voor zakelijke gebruikers is een navigatiesysteem standaard ‘werkgereedschap’ geworden.

Terecht, zo blijkt uit onderzoek van TNO. De voordelen zijn het grootst als een navigatiesysteem wordt gebruikt in onbekend gebied en met een bestemming die de bestuurder niet bekend is. Het aantal gereden kilometers nam met 16% af en de reistijd zelfs met 18%. Bovendien was op die momenten de werklast voor de bestuurder lager, wat het rijgedrag en de prestaties ten goede kwam.

Verhoogt alertheid
In het algemeen, zo stelt TNO, verhoogt het gebruik van navigatie de alertheid van de bestuurder en reduceert het hulpmiddel de stress onder het rijden.

De voordelen zijn zelfs merkbaar in het aantal schadegevallen: 12% minder schadeclaims en 5% minder schadekosten. Vooral voor bestuurders die regelmatig naar verschillende, niet bekende bestemmingen rijden, is het gebruik van een navigatiesysteem dus aanwijsbaar nuttig.

Tip: Kies niet voor inbouw
Kies bij voorkeur geen door de fabriek ingebouwd apparaat. De fiscale bijtelling daarvan tikt gevoelig aan. Over vier jaar gerekend, kost dergelijke navigatietechniek in de portemonnee al gauw tussen € 500 en 1.000,-, omdat het meetelt in de catalogusprijs van de auto.

Bovendien koopt u bijna per definitie verouderde techniek. Automerken raken steeds verder achterop omdat de Garmins, TomToms en Mio’s van deze wereld in hoog tempo nieuwe modelgeneraties met verbeterde technieken lanceren. Zelfs goedkope ‘instapmodellen’ werken heel verdienstelijk.

En meer geavanceerde systemen zijn niet alleen steeds veelzijdiger, maar hun makers bieden steeds vaker op maat gesneden diensten voor de zakelijke rijder aan. Soms via een gespecialiseerde site, soms ook als extraatje van het apparaat. Zo hebben sommige exemplaren de mogelijkheid om een rittenadministratie bij te houden. Daarvoor wordt software voor de pc meegeleverd.

Logistiek voordeel
Moderne navigatiesystemen bieden grote mogelijkheden als gereedschap voor fleetmanagement. Zo ontving TomTom Work onlangs de Nederlandse Logistiek Prijs. De dienst stroomlijnt het beheer van een voertuigvloot met een combinatie van navigatie, communicatie en tracking & tracing.

Het juryrapport licht een specifiek bedrijf door en concludeert dat het systeem meetbare voordelige effecten heeft gehad op het aantal gereden kilometers. Bovendien hoefde de planning minder vaak te worden aangepast en was er minder telefonisch contact nodig.

 


 

Bovenstaand stuk is gebaseerd op het gelijknamige artikel uit de speciale autorubriek van De Zaak nummer 1, februari 2008. Het werd geschreven door Rob van Ginneken, de auteur van onze autopocket ‘Op weg’. 

 


Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Beleggen in vastgoed is een langetermijnbelegging. Benieuwd wat jouw opties zijn? Lees meer in de brochure. Prognose gemiddeld jaarrendement over 7 jaar: 8,1%.

Lees ook…