Begin 2015 kunnen we in Nederland kiezen uit bijna 40 automodellen die volledig- of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven, staan er 200 snellaadstations langs onze snelwegen en kunnen we op ruim 10.000 andere punten onze auto's bijladen. Wie twijfelt er nog aan elektrisch autorijden? De eerste elektrische bedrijfsauto's zijn er nu ook!

In de winter van 2006 steken werkloze arbeiders uit de Amerikaanse auto-industrie nog liever hun huis in de brand, dan het terug te geven aan de bank. In dit absolute dieptepunt van de automobiel-crisis introduceert Chevrolet de Volt, een plug-in elektrische middenklasser. De autopers reageert lacherig. Niemand gelooft dat dit de redding van de industrie zal worden.
 
Veel remmen is gunstig

Nederland is bij uitstek geschikt om elektrisch auto te rijden. De Nederlander rijdt gemiddeld dagelijks niet meer dan 17 kilometer, we hebben geen bergen, veel remmen in het drukke verkeer laadt de accu’s juist bij en er is overal wel ergens een stopcontact is te vinden. Daarnaast is het fiscale klimaat uitzonderlijk gunstig: alleen het openbaar vervoer en fietsen worden minder zwaar belast.

Explosie
Het is daarom niet vreemd dat er nu al zo’n 45.000 auto’s met elektrische (hulp) aandrijving rondrijden. Op een totaal wagenpark van zo’n 8 miljoen is dat niet veel, maar toch is er de laatste twee jaar een heuse groei-explosie gaande:

Type voertuig
31-12-2013
31-10-2014
Groei
Vol-elektrisch (FEV)
1910
5749
+ 301 %
Hybrides (PHEV en REV)
4348
35217
+ 810 %
Busjes (
494
930
+ 188 %
Trucks (+3500 kg)
23
47
+ 204 %
Motoren
99
194
+ 195 %

(Bron: RVO Nederland)

Nederland scoort hoog
Twee jaar geleden woedde de kip-of-het-ei-discussie in ons land nog volop: weinig oplaadpunten zorgen voor weinig elektrische voertuigen, zorgen voor weinig laadpunten… Nu is ons land een van de koplopers in Europa.
Frankrijk torent bovenaan en Duitsland staat derde. Onze tweede plaats is vooral te danken aan de verkoop van semi-elektrische auto’s: de zogenoemde hybrides.
Deze auto’s hebben elektrische aandrijving als ondersteuning van een bescheiden benzinemotor (PHEV: Plug-In Hybrid Electrical Vehicle) of de elektrische aandrijving wordt bijgeladen door een kleine diesel- of benzinemotor (Range Extended Electrical Vehicle: REV).
In Frankrijk, maar vooral in Noorwegen scoren juist de vol-elektrische auto’s (Full Electrical Vehicle) hoger. Dat heeft o.a. te maken met goedkope, groene stroom. Nederland wil in 2020 liefst 200.000 EV’s op de weg hebben.

10.000 laadpunten
Een enorme sprong voorwaarts is de komst van laadpunten, waarvan er inmiddels bijna 10.000 in ons land staan. Gemeenten plaatsen openbare laadpalen in woonwijken en winkelcentra. Elektriciteitsbedrijven (Eneco) en grote organisaties als de ANWB bieden dedicated laadpunten aan bedrijven en particulieren aan. De techniek is inmiddels zo ver dat er laadpunten op lantaarnpalen geplaatst worden of dat particulieren samen een laadstation kopen/leasen en onderling direct afrekenen. De benzinemaatschappijen richten zich op de snelwegen, waar nu al 200 snellaadstations staan.  

Bedrijfsauto’s liggen achter
De grote achterblijvers zijn de bedrijfsauto’s: busjes, vrachtauto’s en bussen. Er komt nu beweging in de markt van de kleine bestelbusjes:

  • Renault komt met de Kangoo ZE (500 kg of 1 europallet)
  • Nissan heeft sinds een halfjaar de E-NV200 in de showroom staan (net iets sterker: 795 kg = 2 europallets).

Mercedes-Benz kondigt een vol-elektrische Vito-bus (1000 kg, 2 pallets) aan.

Dankzij voldoende laadpunten, de milieuvriendelijke uitstraling én betere toegang tot binnensteden kan groei in dit segment niet uitblijven.
Bij de trucks zitten vooral wettelijke beperkingen van maten en gewichten in de weg. Binnen de huidige Europese wetgeving gaat elke kilo extra accu direct ten koste van het laadvermogen en dus het rendement van de truck. De groei van zwaar elektrisch transport hangt meer af van politieke, dan van technische innovatie.

 

 

Lees ook:
Alles wat u altijd al wilde weten over elektrisch rijden »

 

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…

Tankpas
Nieuwe trend: vrouw in private lease auto
Bijtellingsregels 2016: Blijf de zware klap voor!
Zo werkt een ritregistratie

Lees ook…