Elektrisch rijden is hot. Autofabrikanten en overheden gebruiken het al jaren gretig als mediagenieke "excuustruus". Veelal verpakt in volstrekt onzinnige toekomstvisies. Toch lijkt "E-day" daadwerkelijk te naderen. Over luttele maanden staan elektrische personenwagens en -bestelwagens gewoon bij de dealer. Tijd om de tussenstand op te maken.

“E-auto snel in beeld voor bezorging, bakker en loodgieter”
Wordt E-rijden een serieus te nemen optie voor de gewone ondernemer? Een ding is zeker: zowel overheden als automerken hebben dusdanig hoge verwachtingen gewekt dat ze wel met een haalbaar scenario over de brug moéten komen.

Aan de hardware kant zal dat sowieso goed komen. Meerdere automerken komen vanaf eind dit jaar met niet zelden intrigerende modellen op de markt. Vooral het Renault-Nissan concern wil kennelijk op volle kracht uit de startblokken komen. De Nissan Leaf middenklasser is zelfs al van een prijskaartje voorzien. Hij is vanaf december 2010 voor € 32.839 in ons land te vinden.

Beste kansen voor bestelwagens?
Het is opvallend dat je in de media nauwelijks iets over bestelwagens hoort. Zoals de begin volgend jaar te lanceren Renault Kangoo Express ZE. Toch lijken juist die door hun toepassingsgebied de beste kansen te hebben.

Om bij dit specifieke voorbeeld te blijven: Renault woordvoerster Janet Richter schat in dat de Express ZE kostentechnisch ongeveer de met een vergelijkbare highend dieselversie vergeleken zal kunnen worden. Ook laadruimte (ruim drie kuub) en laadgewicht (650 kilogram) blijven gelijk. Net als de meeste E-auto’s heeft hij een theoretische range van 160 kilometer. Zelfs als het in de praktijk minder is, zal dat geen onoverkomelijk probleem zijn.

Niet voor niets werkt ook Mercedes aan een elektrische Vito. Bedrijfswagenspecialist Jan van Gelderen begint met een knipoog: “Vergeet niet: vroeger had je al de Spijkstaal waarmee de melkman door de wijken reed. Uiteraard is de huidige techniek enorm veel verfijnder. Ik zie vooral kansen voor stadgebonden service- of bezorgauto’s. Die rijden op een dag misschien een kilometer of 80 en zelfs een pakketdienst die ook in de regio actief is, komt meestal niet veel verder dan 120 kilometer per dag.”

Tastbare voordelen
Ondernemer Eric Beers (Hytruck) is sinds enkele weken voorzitter van het Platform Elektrisch Mobiliteit van RAI Vereniging. Hij verwacht dat de E-auto aanvankelijk vooral iets wordt voor de TNT ’s van deze wereld. En mensen die er gewoon snel bij willen zijn. Voor een bredere belangstelling is de situatie nog te onduidelijk.

“Aan de ene kant bieden bepaalde steden aantrekkelijke stimuleringsregelingen voor ondernemers. Met name Amsterdam komt volgas uit de startblokken: een tegemoetkoming in de meerprijs in vergelijking met een gangbare auto, groen licht bij de parkeervergunning, een parkeerplek met laadpaal, voorlopig nog even gratis elektriciteit en er wordt gewerkt aan een netwerk van laadpunten.”

Helaas moet Beers toegeven dat de situatie in de andere grote steden in ons land veel minder helder en overzichtelijk ligt. In buitenlanden worden klinkende ‘cash’ overheidssubsidies op de aanschaf van een E-auto verleend, maar Den Haag houdt de hand op de knip voor een algemene regeling. In de verkiezingsprogramma’s van de diverse partijen kwam het onderwerp niet of nauwelijks voor.

“Toch zijn er voor een ondernemer best tastbare voordelen. Zo geniet de zakelijke rijder twee jaar vrijstelling van fiscale bijtelling (daarna 7%) en is de auto vrij van BPM en houderschapsbelasting. Ander fiscaal voordeel valt via de EIA, MIA en Vamil te scoren. Naast  de energie- en milieu investeringsaftrek mag je de betreffende  bedrijfsmiddelen desgewenst ‘willekeurig’ afschrijven. Dat kan allemaal bij elkaar opgeteld flink oplopen.”

Lage kosten
Daar komt overigens bij dat een elektrische auto zeer lage gebruikskosten kent. Automerken voorspellen dat de onderhoudskosten fiks dalen, omdat de mechanische techniek veel eenvoudiger is. Geen bougies, filters, aandrijfriemen en olie bijvoorbeeld. Ook remblokken gaan langer mee.

Daar komt nog een belangrijker factor bij: een E-motor werkt veel efficiënter dan eentje op fossiele brandstof. Dat scheelt niet alleen in de totale milieudruk (uitstoot), maar ook in de ‘brandstof’ kosten.

Lagere energiebelastingen
Energieleverancier Essent wijst bijvoorbeeld op de lagere energiebelastingen bij ‘tanken via een stopcontact’. Als we er zelf even aan rekenen met nachtstroom en het eerdere voorbeeld van 80 kilometer dagelijks stadsgebruik, betekent dat een dagelijkse kostenpost vanaf ruim anderhalve euro tot  pakweg twee euro. Zelfs een zuinige diesel zal toch een euro of vijf per dag verstoken.
 
Welke andere steden hebben naast Amsterdam een actief beleid op dit gebied? Beers: ,,Rotterdam lijkt samen op te willen trekken met Amsterdam, maar tot nu toe is dat wat minder tastbaar gebleven. Den Bosch is regelmatig in het nieuws en Leeuwarden denkt zelfs aan een locale industrie voor aandrijftechniek. Daar hebben ze kennelijk dus ook geld voor dit onderwerp over. Zo zijn er wel meer voorbeelden. Ook in Limburg begint het te leven. Het is dus zaak om je gemeentebestuur in de gaten te houden.”
 
Waarom wachten?
Beers vindt het begrijpelijk dat de loodgieter, bakker en IT-er eerst de kat uit de boom kijkt bij elektrisch rijden. “In veel gevallen zou ik zelf ook een of twee jaar wachten. Laadpunten, mogelijke subsidies, de prijsontwikkeling van E-auto’s en zeker ook het ontbreken van een heldere lange termijn koers bij de overheid zorgen ervoor dat je als onderneming niet precies weet waar je aan toe bent. Mag je dan verwachten dat een ondernemer op die basis ingrijpende veranderingen in zijn vloot doorvoert?”

Daar staat tegenover dat je volgens Beers met een elektrische auto letterlijk in de toekomst investeert. Het straalt een positieve boodschap uit naar je klanten, de kans is levensgroot dat fossiele brandstofprijzen verder gaan stijgen en de landelijke en gemeentelijke overheden zullen zal steeds zwaarder ‘leunen’ op rijden in de stad. Dat kan belangrijk worden.

“In veel buitenlandse steden is het stadscentrum bijvoorbeeld afgesloten, maar mag je er wel met ‘nul emissie’ voertuigen in. In ons land is het nog niet zover, maar zou je bijvoorbeeld al wel kunnen denken aan het oprekken van de toegestane tijden voor laden en lossen. En bijvoorbeeld gratis parkeren.”    
 
Een kwestie van kip en ei? Je zou bijna zeggen: de kip is er, maar het kippenhok moet nog worden afgebouwd. Niettemin verwacht Beers dat er volgend jaar al zo’n 5.000 elektrische auto’s op de weg zullen komen. Bestelwagens en personenauto’s. Met name in Amsterdam zal het hard gaan.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…