De duurzaamheidagenda krijgt een eigen dynamiek. Wie de 'verkeerde' vrachtwagen of bestelwagen heeft, doet nú al niet meer mee voor de grote afnemers en voor veel gemeentes. De grote autofabrikanten komen met aantrekkelijke alternatieven: rijden op groene stroom en, waarom niet, op groen gas.

CO2 footprint
Overheden en multinationals staan onder druk om hun CO2 footprint te verkleinen. Leveranciers, aannemers, onderhoudsbedrijven en zzp’ers worden in de keten tegen het licht gehouden. Wie de ‘verkeerde’ vrachtwagen of bestelwagen heeft, doet nú al niet meer mee voor de grote afnemers en voor veel gemeentes. Prorail heeft bij het toekennen van opdrachten bijvoorbeeld een puntensysteem gekoppeld aan de CO2-boekhouding. Zo krijgt de duurzaamheidagenda een eigen dynamiek.

Hoe speelt u daar als kleiner bedrijf op in? Rapporteren over de eigen ‘koolstofvoetafdruk’ lijkt een paar bruggen te ver, maar gelukkig kunnen er vrij simpel stappen worden genomen. Voor de hand ligt bijvoorbeeld de keuze voor groene energie en het inzetten van milieuvriendelijke bestelwagens. Het eerste is een kwestie van een telefoontje en ook duurzame mobiliteit komt steeds meer voor het grijpen. Het is een prima visitekaartje.

Door de mediahype rond elektrisch rijden zou je bijna vergeten dat met name de elektrische bestelwagen een interessante mogelijkheid is. Wanneer u in de regio actief bent, speelt de achilleshiel van het elektrisch rijden – een beperkte actieradius – nauwelijks een rol. Meer dan 60 kilometer rijdt bijvoorbeeld een servicemonteur in de stad niet gauw bij elkaar. Zodat opladen gewoon ‘s nachts op het bedrijf kan gebeuren. Zelfs voor regionale bezorgdiensten is dat een optie.

Nul uitstoot
Renault komt dit jaar met de Kangoo Express ZE, met de ZE van zero emission. Praktisch bezwaren zijn er nauwelijks. Door de enorme souplesse van de elektrische aandrijving is het rijden een kwestie van instappen en wegwezen.

Het enige wat opvalt, is de zelfs voor een elektrische auto grote remwerking bij gas loslaten. Omdat je in de stad steeds optrekt en afremt, recycleert hij extra enthousiast bewegingsenergie. Remkracht wordt in stroom omgezet, om de accu’s ‘gratis’ bij te laden.

In vergelijking met e-personenwagens zijn de prestaties wat teruggeschroefd en is de topsnelheid zodanig beperkt dat je op de snelweg nog net kunt meekomen.

De auto is overigens zo stil dat Renault hem een zacht rijgeluidje zal meegeven. Service voor kwetsbare voetgangers.

Verder onderscheidt alleen de afwezigheid van versnellingen deze ZE van een gewone bestelauto.

De accu’s zijn onzichtbaar onder de vloer weggeborgen, zodat de gangbare drie kuub laadruimte beschikbaar blijft. Ook het laadvermogen (650 kilogram) blijft gelijk.

Renault biedt de Kangoo Express vanaf oktober aan voor 20 mille. Het accupakket least u voor € 72,- per maand, een ietwat gekunstelde constructie.

Groen gas
Overigens is het wel zaak om de Express ZE met groene stroom op te laden, want anders is de hele exercitie zinloos als visitekaartje. Als het om het opwekken van stroom gaat, zit ons land namelijk zo hoog in de CO2-boom dat je net zo goed kunt dieselen. 

Raymond Gense heeft nog een verrassend stukje info voor de ondernemer: “Vaak noemt de auto-industrie de zeer lage brandstofkosten van een elektrische auto als troefkaart, maar onze proeven wijzen uit dat het door hun energieverbruik in vergelijking met de zuinigste dieselbestelwagens niet extreem veel goedkoper is.”

Rijden op aardgas
Dat brengt ons als vanzelf op een alternatief dat gestaag realistischer wordt: rijden op aardgas. Langzaam maar zeker ontrolt zich namelijk een redelijk landelijk dekkend netwerk van aardgaspompen. Met name op provinciaal en gemeentelijk niveau wordt nu eindelijk doorgepakt.

Mireille Wösten van het Inter Provinciaal Overleg: “Aardgas heeft dermate grote milieutechnische voordelen dat we het cirkeltje willen doorbreken. Inmiddels kun je op zo’n zestig plekken tanken en als we naar de toegekende subsidies en vergunningen kijken, zijn dat er eind dit jaar al bijna twee keer zoveel.”

Daarmee lijkt een doorbraak voor de deur te staan. Waarom ook niet? De brandstofkosten zijn lager dan diesel – een procent of 40 – en een testrit met de VW Caddy EcoFuel-gasversie maakt duidelijk dat de rijeigenschappen niet merkbaar verschillen van de benzineversie. Niets mis mee dus. Een lekker stille en vlot rijdende bestelwagen.

Ook andere praktische bezwaren zijn er nauwelijks: de gastanks liggen onder de vloer, het laadvermogen blijft vrijwel gelijk en de range op gas is drie-, vierhonderd kilometer. Daarna schakelt hij overigens over op een kleine benzinetank.

Dat maakt de keuze voor gas ook mogelijk voor bedrijven die op grotere afstanden actief zijn. Sterker nog: die zullen als extraatje veelal lagere exploitatiekosten noteren. Aanschafprijzen en leasetarieven (zónder brandstof) van een 2.0 EcoFuel liggen maar net iets boven die van een dieselbestelwagen.

Overtuigend?
Wat betekent zo’n bestellertje op gas voor de milieufootprint van uw bedrijf? Ofwel: hoe overtuigend bent u richting opdrachtgevers? Welnu, in de stad is de zeer schoon werkende aardgasmotor sowieso op zijn plek. Hij heeft een lage CO2-uitstoot zonder de nadelen van de diesel. Niet voor niets bieden veel steden en provincies stimuleringsmaatregelen voor de switch.

Het verhaal wordt serieus interessant wanneer in uw regio een ‘groen gas’-tankpunt staat. Vergelijk het met de constructie van groene stroom. De CO2-uitstoot wordt aantoonbaar virtueel nul. Dat schiet pas écht op!

Geen tankpunt? Ook geen probleem, aardgasrijders kunnen voor vier tientjes per tienduizend kilometer groen gas certificaten aanschaffen. De milieuwinst wordt dan elders voor u geboekt.

Ombouw (retrofit)
Alle grote fabrikanten werken aan de ontwikkeling van groene auto’s. Maar er bestaat ook een mogelijkheid om conventionele transportmiddelen om te laten bouwen tot elektrisch voertuig. Lees hier meer over deze ‘retrofit’ (en over het rijden op groen gas en elektrische energie).

 

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…

Tankpas
Zo bespaar je op onderhoud van bedrijfswagens
Zo werkt een ritregistratie

Lees ook…