Eerder maakten wij hier al melding van de zogenoemde Autobrief II van staatssecretaris Wiebes. Daarin heeft hij zijn plannen voor de toekomst van de autobelastingen vastgelegd. Zeg maar, de autobelastingen vanaf 2017. In die ‘Autobrief II' legde Wiebes vast hoe hij de toekomst van de autobelastingen na volgend jaar ziet. We hebben het over de periode van 2017 tot en met 2020. Strikt genomen heeft dat dus niets met de begrotingsplannen op Prinsjesdag te maken, maar voor de ondernemer is ook de iets langere termijn belangrijk.
Weliswaar worden die plannen pas over een paar maanden in een wet vastgelegd, maar één ding is zeker: het autolandschap zal er voor de ondernemer dan wéér anders gaan uitzien.
 
PLUG-IN HYBRIDE
Belangrijk om te melden is daarbij dat de plug-in hybride niet in een klap alle voordelen verliest. 
Bovag-woordvoerder Paul de Waal: “Voor de zakelijke rijder is de stap van 7 procent bijtelling dit jaar naar 15 procent volgend jaar fors, maar ook daarna blijft er nog voordeel. Pas in 2019 komt de bijtelling voor de plug-ins namelijk ook op het standaard niveau van 22 procent. 
In de tussentijd zijn er twee stappen: in 2017 is het 17- en het jaar erna nog 19-procent als je in die jaren zo’n auto koopt.”
 
Er zijn vanuit de politiek en belangenorganisaties letterlijk honderden vragen gesteld over de plannen in de Autobrief II. Ook werden er alternatieven gelanceerd. Vooralsnog lijkt de staatsecretaris niet van plan veel te ‘bewegen’. Een punt dat daarbij sterk opvalt is het beoogde nieuwe hoogste tarief bijtelling vanaf 2017. 
 
EENHEIDSTARIEF: 22% IN 2019
Met uitzondering van elektrisch rijden – 4 procent – en als gezegd de plug-ins gaan vrijwel alle gangbare auto’s naar een ‘eenheidstarief’ van 22 procent. Dat heeft een wel heel opmerkelijk bijkomend gevolg: auto’s die al op de weg zijn en in de hoogste 25 procent bijtelling vallen zullen op 1 januari 2017 niét naar die nieuwe 22 procent worden terug geschaald. 
 
Waarom? Een bestaande lage bijtelling blijft ook in de nieuwe aanpak vijf jaar vast, dat is natuurlijk een prettige wetenschap, maar helaas de hoogste ook. Het is in elk geval consequent. Veel organisaties betwijfelen overigens of die rechtsongelijkheid houdbaar is. Dus wie weet verandert het nog. 
 
MEER DAN 50 MILLE? HOGERE BIJTELLING  
Een uitgemaakte zaak is het beperken van de laagste 4 procent bijtelling (op elektrische auto’s) tot een catalogusprijs van 50 mille. Over het meer-bedrag betaal je in de toekomst dan de hoge bijtelling. Gelukkig kosten de meeste elektrische (bestel)auto’s minder. 
 
COMPACTE AUTO DE SIGAAR?
Volgens de eerste berekeningen van Wiebes werden compacte auto’s in 2017 ook duurder. Dat viel niet goed in de Tweede Kamer. Maar de staatssecretaris lijkt er rekening mee te houden dat die kleine auto’s in de komende jaren veel zuiniger gaan worden en dus minder CO2-belasting hoeven te betalen. Een sigaar uit eigen doos?
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…

Tankpas
Zo werkt een ritregistratie

Lees ook…