Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Paar tientjes bijtelling en geen BPM, wegenbelasting, onderhoudskosten

Paar tientjes bijtelling en geen BPM, wegenbelasting, onderhoudskosten

2 juni 2016
Het zal voor ondernemers geen nieuws zijn dat de Belastingdienst de touwtjes rond bijtelling, BPM en motorrijtuigenbelasting vanaf begin dit jaar stevig heeft aangetrokken. Zelfs het rijden met een deels elektrische plug-in hybride auto is daardoor een stuk onaantrekkelijker geworden. Volledig elektrisch is de komende jaren vanuit zakelijk oogpunt het interessantst.

 

Zowel milieutechnisch als voor de rijder met de zakelijke bril op de neus is de volledig elektrisch rijdende auto voor de komende jaren het meest aantrekkelijk. Het is de enige categorie die nog écht flink wordt gestimuleerd. Niet alleen belastingtechnisch, maar vaak ook met stedelijke en regionale subsidies. Zo starten de catalogusprijzen voor de 30 kWh-versie van de Nissan Leaf bij ruim 35 mille en wanneer je kiest voor leasen van de accu bij ruim 29 mille. Check echter zeker de subsidies voor jouw specifieke locatie. Ze kunnen flink oplopen.

Elektrische auto’s hebben nul uitlaatgasemissie en vallen daarom in de meest gunstige 4-procentbijtellingscategorie. In het geval van de Leaf 30 kWh heb je het dan over netto rond de vijf tientjes per maand! Voor de zakelijke rijder aantrekkelijk in de privé te betalen belasting dus, maar ook het bedrijf ziet pluspnten voor de autokosten. Zo heft de fiscus geen motorrijtuigenbelasting – over meerdere jaren gerekend een mooi bedrag – en wordt bij aanschaf geen BPM berekend.

Veranderde verhoudingen
Het is duidelijk hét type auto dat de overheid de komende jaren zal blijven ondersteunen met fiscale kortingen. Waarom? Simpel: als ‘we’ de Europese CO2-doelstellingen voor de lange termijn willen halen, kan dat feitelijk alleen lukken als een zeer groot deel van de personenautovloot niets uitstoot. Nul. Nada.

Lees: elektrisch rijden of overschakelen op waterstofgas. Dat zal niet in één klap lukken, dus om dat te realiseren zal die omslag nú moeten beginnen. Een aantal merken heeft die toekomst met veranderde verhoudingen in beeld en neemt het voortouw. Zo is de Leaf intussen mondiaal de meest verkochte elektrische auto.

E-vier
Nu komt dus de uitdaging om een breder zakelijk en daarna ook privé koperspubliek aan de alternatieve ‘brandstof’-stroom te binden. In ons land speelt de importeur de troefkaart van ‘E-vier’. Dat staat voor de 4-procentbijtelling, maar ook voor vier jaar gratis snelladen Fastned, vier jaar gratis onderhoud en (verdeeld over diezelfde vier jaar) in totaal twaalf weken een vakantieauto bij Hertz. De rijder krijgt een soort ‘knipkaart’ die je dus ook in tientallen weekends, bij zakelijke trips of op losse dagen kunt besteden.

Lees ook…

Tankpas
Zo bespaar je op onderhoud van bedrijfswagens
Geld verdienen in de deeleconomie? De fiscus kijkt mee
Top-10 zuinige auto’s voor ondernemers
Zakelijk rijden op motor of scooter

Lees ook…