Ook in ons land wordt kritisch gekeken naar rijden op diesel in binnensteden. Dat maakt het extreem schone alternatief aardgas voor ondernemers extra interessant. Vooral omdat die brandstof u duizenden euro"s per jaar kan besparen.

Steeds meer steden in Duitsland, Italië en Engeland krijgen te maken met een ‘sanitaire’ ring. Oudere auto’s en vooral diesels zonder roetfilter worden daar geweerd. Lastig voor de toeristische bezoekers die een weekeindje willen gaan shoppen in pakweg Keulen, Milaan of Londen, maar dodelijk voor ondernemers die hun levensader juist door stadscentra hebben lopen. Klanten, serviceadressen, eigen vestigingen; ze zijn niet meer bereikbaar.

Daarom kiezen bedrijven in grote delen van Europa steeds vaker voor zeer milieuvriendelijke vervoermiddelen. Met een dergelijke ‘vloot’ vermijden ze de problemen. Voor de nieuwste generatie elektrisch rijdende bestel- en personenauto’s is zelfs het veelal hermetisch gesloten historische centrum van allerlei Italiaanse steden bijvoorbeeld niet langer verboden terrein. Zo wordt een aanvankelijk nadeel omgebogen in een voordeel. Waarschijnlijk komt Fiat later dit jaar al met zo’n elektrische auto – de Doblo – naar ons land.

Dat is nog een beetje toekomstmuziek. Het goede nieuws is dat een andere ‘nieuwe’ oplossing in beeld komt. Iets minder exotisch dan elektrische aandrijving, maar praktisch gezien wel zo aantrekkelijk. Dan hebben we het over CNG of zoals het in gewoon Nederlands heet: aardgas, zo ongeveer de meest milieuvriendelijke brandstof die je kunt bedenken. En dat verklaart meteen waarom het door talloze Europese overheden al jarenlang bijzonder vriendelijk wordt bejegend. Onder andere met belastingvoordelen. Dat het werkt, blijkt wel uit de populariteit van aardgas in Duitsland. Zo is het boekje Wegweiser Erdgastankstellen – een overzicht van alle tankstations bij onze oosterburen – maar liefst 320 pagina’s dik.

 

Voordelen aardgas

– Zeer ‘schone’ brandstof
– Lage brandstofkosten
– Motor rustiger dan diesel
– Mogelijkheid thuis tanken
– Veiliger dan LPG
– In toekomst mogelijkheden omschakelen op biogas
– In sommige gevallen minder bijtelling dan vergelijkbaar dieselmodel.

 

Nadelen aardgas

– Nog weinig tankstations
– Beperkte actieradius door tankinhoud
– Lagere prestaties (VW Caddy krijgt daarom speciale grotere 2-litermotor)
– Meerprijs gasinstallatie in auto
– Kans op kleine benzinetank vanwege Duitse eisen.

 

Merkwaardig
Des te merkwaardiger is het dat aardgas juist in ons land nauwelijks in beeld komt. Terwijl het toch een inkoppertje lijkt. We beschikken over enorme voorraden aardgas, juist hiér is veel kennis op het gebied van gasinstallaties en ook de automobilist zelf is (denk aan LPG) al aardig gewend aan rijden op gas. Het probleem? Een kwestie van de kip en het ei: er is in ons land helaas maar een handvol pompen te vinden en dat weerhoudt potentiële kopers ervan om de stap te nemen. Op hun beurt vinden de gasleveranciers het niet de moeite waard om meer pompen te plaatsen.

Dat lijkt een gemiste kans, want niet alleen dient aardgas zich aan als een ‘bedrijfszekere en toekomstgerichte’ brandstofkeuze, maar ook kostentechnisch kan het aantrekkelijk zijn. Op dit moment kost een kilo gas aan de pomp 65 tot 69 cent en volgens kenners is de vuistregel dat u daarmee ongeveer evenveel kilometers kunt rijden als op een bijna twee maal zo dure liter diesel. Een andere wetenswaardigheid is dat er op dit moment flink wordt gelobbyd om ook de ‘aardgasauto van de zaak’ vanwege zijn zeer milieuvriendelijke karakter in het lage 14 procenttarief van fiscale bijtelling in te schalen. Milieutechnisch gesproken een logische stap.

Winst
Vertaalt dat theoretische voordeel zich ook werkelijk in lagere kilometerkosten? Cees Dijkstra van het gelijknamige taxibedrijf in Den Haag runt sinds een tijdje ook enkele Mercedes E200 CNG auto’s – op aardgas, dus – en toont zich uiterst tevreden over de resultaten.

“Om te beginnen heeft de keuze milieuvoordelen. Een milieuvriendelijke uitstraling trekt in een stad als Den Haag zeker klanten. Maar ik word ook heel vrolijk als ik naar de variabele kosten kijk. Aardgas scheelt enorm in de brandstofkosten: 4 cent per kilometer tegen bijna 13 cent voor een vergelijkbare benzine-uitvoering. Bij het hoge kilometrage dat onze taxi’s maken, betekent dat een verschil van circa 5200 euro per jaar. Per auto. Ook de chauffeurs en passagiers reageren positief. Feitelijk kan ik maar één minpunt bedenken: de actieradius. De tankinhoud is nu eenmaal beperkt en dat betekent dat je om de 275 kilometer moet tanken.”

Cruciaal is in dit specifieke geval dat juist in Den Haag een van de eerste CNG Net-aardgastankstations van ons land te vinden is. Eén van slechts een handvol. Voor Cees Dijkstra was dat vanzelfsprekend ook een voorwaarde om de stap te wagen.

Nieuwe pompen
De ommekeer lijkt begonnen. Om de vicieuze cirkel te doorbreken, is er onder de naam Aardgas Mobiel onlangs een breed samenwerkingsverband opgericht van autofabrikanten, brandstof- en energieleveranciers, leasemaatschappijen en financiële specialisten. Doel: het rijden op aardgas ook in ons land van de grond te tillen.

De resultaten zijn nu al merkbaar. De automerken kunnen steeds meer bestel-, vrachtauto en personenautomodellen met een aardgasinstallatie leveren. En minstens even belangrijk: her en der in ons land worden tankinstallaties voor aardgas geplaatst. In de loop van dit jaar moet dit leiden tot 50 pompen en binnen enkele jaren zelfs naar een netwerk van 250 pompen.

Vaak komt zo’n tanklocatie voort uit een voorzet van een gemeente die zijn eigen vloot op aardgas wil ‘aansluiten’ en tegelijkertijd probeert om ondernemers in de regio voor deze nieuwe alternatieve brandstof te interesseren. Op zoek naar meer informatie over dit onderwerp kunnen bedrijven zodoende vaak terecht bij hun eigen gemeente. Of op het contactadres van Aardgas Mobiel (www.aardgasmobiel.nl).

Bij een enkele bedrijfs- of zakenauto is er ook de mogelijkheid van een eigen thuispomp. Specialisten waarschuwen voor de beperkingen van die oplossing. Om te beginnen kost de installatie al gauw een kleine 6000 euro en vergt bovendien het nodige onderhoud. Daarbij komt dat het al gauw acht tot tien uur duurt om een aardgastank vol te krijgen. In de praktijk wordt zo’n auto ‘s daarom nachts aan de aardgasleiding gekoppeld. Alleen voor een kleine ondernemer met één of hoogstens twee auto’s is dat het overwegen waard. Iets om rekening mee te houden: in zo’n geval betaal je de veel hogere energiebelasting voor thuisgebruik van aardgas. Veel meer dan de lage (3 cent) accijns die op aardgas uit de snelpomp wordt geheven. Als overbrugging voor de komende een of twee jaar kan het wel interessant zijn.

 

Misschien ook interessant:

Tankpas: Meer dan alleen een tankpas >>

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…

Tankpas
Nieuwe trend: vrouw in private lease auto
Bijtellingsregels 2016: Blijf de zware klap voor!
Zo werkt een ritregistratie

Lees ook…