Benieuwd naar de restwaarde van uw auto? Kijk eens naar de kleur, die geeft een belangrijke indicatie. Sommige 'verkeerde kleuren' kunnen de restwaarde namelijk flink drukken. Lees hier welke kleuren 'eigenlijk altijd goed' zijn en welke u maar beter niet kunt kiezen.

Verkeerde kleur kan duizenden euro’s schelen
Bij de keuze van een lakkleur voor een nieuwe auto gaat de rijder doorgaans gewoon af op zijn eigen smaak.

In de praktijk is dat niet altijd slim: een ‘verkeerd’ gekozen kleur kan later letterlijk duizenden euro’s in restwaarde schelen.

Bij veel bedrijven gelden daarom restricties binnen de autoregeling, al zijn die wel aan verandering onderhevig.

Wit?
De aloude spreuk ‘met een witte blijf je zitten’ gaat niet meer op. Een witte auto gold vroeger gold als onverkoopbaar, maar inmiddels is het vooral in de klassen van Aygo, Corsa en Golf al heel gangbaar. Bij de kleintjes verliet afgelopen jaar bijna 18% wit de showroom.

Bij compacte sportwagens was dat zelfs meer dan 20%, maar de reden daarvoor is soms heel simpel: wit is niet zelden een van de weinige kleuren zonder meerprijs.

Vooral bij wat grotere modellen ligt het een stuk moeilijker. Een gok met de restwaarde dus.

Roze?
Een Barbie-roze Fiat kan snoezig zijn, maar de vraag is gerechtvaardigd of het de juiste uitstraling voor uw bedrijf heeft. In een autoregeling worden dergelijke keuzes daarom vaak uitgesloten.

Zulke restricties gelden overigens ook voor bepaalde typen lak. Maar dan om andere redenen. Zo zijn two tone- en parelmoerlak kostbaarder om te repareren.

Veilige kleuren
Het goede nieuws is dat je heel gemakkelijk op veilig kunt spelen. Voor een bedrijfsauto is bijvoorbeeld wit eigenlijk altijd goed. 

Bij een personenauto ga je met het oog op de restwaarde ‘op zeker’ met een gedekte kleur in metaallak. In leasekringen noemt men met name zwart, antraciet, middengrijs, zilver en donkerblauw. Ook de meerprijs van metallic krijg je bij verkoop altijd terug, zo melden de kenners. Uiteraard verschilt het verhaal per klasse en model.

Michael Bernsen hakt in de restwaardecommissie van ING Car Lease dagelijks met dit bijltje. “Een gele Fiat 500, daar kun je je nog wat bij voorstellen. En ach, bij pakweg een Peugeot 107 zal het sowieso niet gauw meer dan een paar honderd euro in restwaarde schelen. Toch trekken sommige bedrijven grenzen bij kleuren die niet bij het imago passen.”

Oppassen bij grotere auto’s
Het wordt allemaal een heel ander verhaal bij een auto als de BMW 7-serie. Daar kan kleur na een paar jaar zomaar drie mille extra afschrijving kosten.

“Het ligt gevoelig. Opvallend genoeg geldt dat zelfs voor een uitvoering als metallic bordeaux rood. Terwijl dat voor een Peugeot 308 juist een prima kleur is.
In het algemeen zou ik wegblijven bij groen en brandweerrood. En wit mag dan in de mode zijn, maar als leasemaatschappij zijn wij er vooral bij grotere auto’s toch voorzichtig mee.”

Kortom: over smaak valt niet te twisten, maar zeker in de duurdere klassen is het slim om op safe te gaan. Saai misschien, maar wel zo economisch.

Tip: car wrappen
Wilt u toch voor een sprekende of anderszins gewaagde kleur auto gaan? Overweeg car wrappen. Kies in de showroom een gedekte kleur lak en laat daarna de hele auto strak inpakken in een plakfolie. Dat is vrijwel onzichtbaar en de sky is letterlijk the limit.

Bedrijven als Ziggo, met hun blaartrekkend groene huiskleur, doen het trouwens ook zo. Het kost weliswaar wat, maar daar staat tegenover dat er na het verwijderen bij verkoop een bijna perfect geconserveerde auto onder vandaan komt. Er zijn daarom ook doorzichtige folies.

Een andere kleur wel even melden bij de RDW met het oog op het kentekenbewijs. Bij een besteller hoeft dat niet.

 

Nieuwe laktechnieken
Een verhaal apart vormen nieuwe laktechnieken. Diverse merken hebben bijvoorbeeld nanolak – Mercedes standaard zelfs – die door zijn structuur letterlijk zelf kleine krasjes opvult. Ook nuttig als je de auto regelmatig door de wasstraat haalt. Bij normale lak levert dat fijne krasjes op.

 

Mercedes kent bijvoorbeeld ook exclusieve designlakken als het zijdematte ‘Designo Magno’ (€ 4.380) en het bijna als gepolijst aluminium glimmende ‘Designo Alubeam’ (€13.800 op een SLS AMG). In dat geval moet de auto volgens de importeur bij schade bij voorkeur zelfs terug naar de fabriek om daar te worden gespoten.

 

Maar goed, wie dertien mille neertelt voor een unieke lak zal dat waarschijnlijk worst zijn.

 

 

Copyright eerste twee foto’s: Viny Touch

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…

Tankpas
Nieuwe trend: vrouw in private lease auto
Bijtellingsregels 2016: Blijf de zware klap voor!
Zo werkt een ritregistratie

Lees ook…