Bij elektrische auto's is er een praktisch aspect dat zwaar meeweegt: de actieradius. Het goede nieuws is daarbij dat de techniek zeker niet stilstaat. Bovendien pioniert ons land in de ‘uitrol' van laadinfrastructuur. Een toenemende 'range' plus de mogelijkheid om onderweg snel bij te laden neemt veel van de angst weg om stil te vallen.

 

 
 

De nieuwe Nissan Leaf 30 kWh versie is daarvan een treffend voorbeeld. Even impulsief naar Zuid-Frankrijk toeren ligt wat ingewikkelder, maar dan is het aardig om te weten dat in de deal van de Leaf ook een paar weken per jaar een Hertz-vakantieauto zit. Alle bestemmingen in en om ons land mogen hoe dan ook geen probleem meer zijn. We nemen in een koud Nederland de proef op de som en noteren bij gemengd gebruik in en buiten de stad zo’n 160 tot 170 kilometer actieradius. In de praktijk goed bruikbaar.

In de zomer kan dat tot een kilometer of 250 oplopen. Waarom? De accu’s werken dan beter, laden makkelijker en belangrijk ook: je gebruikt geen energie slurpende elektrische verwarming.

Laadpunten
Maar ja, een mens wil ook weleens wat verder weg, niet? Dan zorgt de Leaf voor een belangrijke ontwikkeling, want hij wordt geleverd met een virtuele tankpas om vier jaar lang gratis te laden op de Fastned-stations. Die extreem krachtige (50 kW) laadpunten staan inmiddels al op meer dan vijftig plekken langs de grote snelwegen. Hun aantal groeit nog steeds en Fastned denkt nog dit jaar ook in andere landen de eerste stations neer te zetten.

Je ‘tankt’ bij deze leverancier stroom met behulp van een app op je mobiele telefoon. In onze praktijktest bleek het installeren van die applicatie nog het meeste werk, want het gebruik ervan wijst zichzelf. Je drukt de laadstekker in de neus van je auto; de smartphone weet door de gps waar je bent en vraagt je alleen nog het juiste nummer van de laadzuil in te tikken. Dan start alles automatisch.

Je ziet op een beeldscherm de verlopen tijd en hoeveel kWh er is geladen. Hoe voller hij is, des te meer moeite kost het de ‘machine’. In de praktijk gebruik je hem dan ook om tot iets boven de 80 procent bij te vullen. Het is een veilig idee dat een koffiestop of bel- en mailpauze van enkele tientallen minuten tot maximaal een dik half uur voldoende is om de elektrische energie in het accupakket weer flink aan te vullen. Zo kun je weer pakweg 140 kilometer of zelfs meer verder rijden.

Bij slim gebruik…
Door de zakelijke bril bezien: als je Fastned slim gebruikt, rijd je jarenlang zonder brandstofkosten. Nou ja, tot het maximum van 5500 kWh dan, maar dat is honderden keren laden. Nissan biedt ook een gemonteerd muurbox-laadpunt voor je huis- of werkadres standaard bij de auto aan, zodat je hem ’s nachts of tijdens werktijd weer helemaal vol hebt. Installatie hoort bij de aanschaf, het laden – bijvoorbeeld thuis – is vanzelfsprekend op eigen kosten.

Als je het Fastned-kaartje bekijkt, wordt duidelijk dat de snellaadstations aardig strategisch over het hele land verdeeld staan. Geen toeval, want juist deze ‘bijlaadpunten’ spelen een sleutelrol als het erom gaat elektrisch rijden bij een brede doelgroep aantrekkelijk te maken. Dit ‘vangnet’ maakt vooral ook lange ritten mogelijk. Voor gangbaar dagelijks gebruik is de actieradius van de 30 kWh Leaf veelal voldoende. Onderzoek wijst uit dat ‘we’ dagelijks gemiddeld niet meer dan 80 kilometer rijden. Woon-werk bijvoorbeeld. Het zal duidelijk zijn dat de beschikbaarheid van – gratis – snelladers de inzetbaarheid nog vergroten.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…

Ondernemerstest: Mercedes E 220d
Plug-in hybrides verliezen bijtellingvoordeel, diesel verder in het verdomhoekje
Nog niet zelfrijdend, maar wel rondkijkend
Nissan LEAF: heel Nederland binnen bereik
Zakenauto van het Jaar: C-klasse

Lees ook…