Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Wat wordt "t? Een nieuwe Mondeo of een oude Mercedes? In die laatste kunt u rijden zonder dat de fiscus u meteen uitkleedt. Ondernemers die voor een youngtimer kiezen, doen dat vol overtuiging: "Wij willen niets anders meer?.

Lagere kosten
Zakelijk rijden in een jonge klassieker, dat hoeft bepaald geen straf te zijn. Zo’n vijfentwintigduizend voornamelijk kleine ondernemers en starters hebben dat al ontdekt. Zij kiezen weloverwogen voor een reeds afgeschreven auto van de zaak omdat die veel minder kost dan een nieuwe en ook privé vriendelijker wordt ingeschaald.

De bijtelling op ‘youngtimers’ (auto’s met een leeftijd van 15 tot 25 jaar) wordt namelijk berekend op basis van de huidige marktwaarde en niet de cataloguswaarde.

Dan is het aardig om te weten dat zelfs een Mercedes S-klasse, een E-klasse of een BMW 5-serie uit het begin van de jaren negentig veelal wordt getaxeerd op het prijsniveau van een Daihatsu Cuore. Of zelfs minder.

Youngtimer-regeling intact
In de belastingplannen werd voorzien dat deze mogelijkheid per 1 januari 2010 zou verdwijnen. Maar de afgelopen maanden ontwikkelde zich een gevecht van hoog David en Goliath-gehalte.

Vanuit het kantoor van zijn bedrijf Corporate IT in de gebouwen van het Aartsbisdom Utrecht nam de startende ondernemer Wouter van Embden de strijdbijl op tegen het ‘Haagse onrecht’.

Samen met zijn strijdmakkers en duizenden gedupeerde zzp-ers succes boekte hij succes. Na zijn intensieve lobby vervalt de verhoging van de bijtelling grotendeels uit het Belastingplan. De Tweede Kamer ging akkoord met slechts een beperking van gemiddeld enkele tientjes.

Van Embden: “Ik was er zo verschrikkelijk klaar mee dat ik de afgelopen maanden weinig anders heb gedaan dan actievoeren. Wat denken ze wel? Leasing of een nieuwe auto kopen is voor een startend bedrijf gewoon te kostbaar. Via internet kocht ik een BMW 5-serie stationwagen voor 3.450 euro. Meer dan 15 jaar oud en dus in de bijtelling niet aangeslagen op zijn catalogusprijs, maar op de marktwaarde. Vervolgens heb ik er een mille of zes aan vertimmerd om hem technisch in goede staat te brengen. Aftrekbare kosten, dat wel, maar nog steeds gewoon geld.”

Van Embden vergelijkt de geheel onverwachte ‘overval’ van de overheid met het wegvallen van de hypotheekrenteaftrek. Het zou hem netto € 600,- per maand in de huishoudportemonnee kosten. Op de actiewebsite die hij opzette (www.bijtellingoldtimer.nl/) knalt zijn onvrede de lezer tegemoet: ‘Heilige koe verder uitgemolken’, ‘Ondernemers lopen leeg’. Hij kreeg duizenden steunbetuigingen.

Van Embden: “Mijn BMW 530 Touring stond ooit omgerekend in de catalogus voor 77 mille. Daar sta je niet bij stil als je een auto met 300 duizend kilometer op de klok koopt. Hij bleek omgerekend ooit 77 mille te hebben gekost. Geen sprake van dat ik daar bijtelling op ga betalen! En uit de vele reacties op onze actie bleek ook dat vrijwel niemand dat van plan is geweest.”

Modellen tijd ver vooruit
Ondernemers die voor de youngtimer-regeling kiezen, gaan meestal op zoek naar een model dat ondanks een leeftijd van meer dan 15 jaar toch redelijk modern is, ruimte en comfort biedt én waarmee je veilig rijdt. Dat verklaart volgens de kenners waarom het vaak een Mercedes of BMW wordt. Het zijn auto’s die hun tijd vooruit waren. Destijds waren ze al leverbaar met katalysatoren, roetfilters, ABS en airbags. Milieu en veiligheid hoeven er met wat zoeken dus niet onder te lijden.

Restaurantketen Le Connaisseur heeft ze ook in gebruik. Ze zijn ze er als vanzelf ingerold omdat hun eerste auto, een Mercedes 300 TE uit 1987, inmiddels zevenhonderdduizend kilometer heeft gelopen. Directeur Arend-Jan Diephuis: “Het werd policy bij ons om met zulke auto’s te rijden. We hebben er nu tien in gebruik, allemaal van hetzelfde merk, zelfs een SL Cabriolet voor speciale gelegenheden. Ze komen meestal uit Duitsland, omdat daar nogal wat zogenaamde ‘Rentnerfahrzeuge’ te vinden zijn. Die zijn van oudere mensen die ooit nog één keer een mooie auto hebben gekocht, met alles erop en eraan.”

Diephuis laat ze restaureren om bedrijfszekere auto’s te hebben. “We hebben meerdere vestigingen, waar onze mensen al naar gelang de drukte worden ingezet. Er wordt bij nacht en ontij zo’n  50 of 60 duizend kilometer per jaar gereden. Leasing wordt dan gewoon te kostbaar. Met onze huidige auto’s praat je over zo’n 30 cent per kilometer, terwijl Passats of Mondeo’s al gauw 70 of 80 cent kosten.”

Bijkomend voordeel is volgens Diephuis dat leveranciers positief reageren als je zichtbaar op de kleintjes let. Bovendien past het bij het budgetconcept van zijn bedrijf en is het voor de medewerkers prettiger om maandelijks enkele tientjes bijtelling te betalen. Daar staat tegenover dat de rijders – ook hijzelf – enkele malen per jaar met de leeftijd van hun auto worden geconfronteerd.

“Een keertje moeilijk starten, dat soort dingen. Maar je leert op den duur allerlei trucjes om toch weer weg te komen. En het goede nieuws is dat de wegenwacht met zulke oudere auto’s prima de weg weet, zonder computers onder de motorkap. Nee, wij willen niet anders meer.”

Betaalbare verzekeringen
Er zijn betaalbare verzekeringen voor oudere auto’s, ook zonder kilometerbeperking. Let op: montage van een modern alarmsysteem is een aanrader, omdat juist dergelijke auto’s vaak worden gestolen.

Goedkoop in onderhoud
Youngtimers en oldtimers verbruiken wat meer, maar zijn volgens de kenners goedkoop in het onderhoud. Maar laat dit liefst wel een specialist verrichten. De speurtocht daarnaar is niet altijd lastig. Mercedes bijvoorbeeld heeft geselecteerde dealers als Classic Partner aangewezen.

 

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Lees ook…

Tankpas
Bijtellingsregels 2016: Blijf de zware klap voor!
Zo werkt een ritregistratie

Lees ook…