8 October 2015
in Auto
Businesscoaches weten het: bij goed ondernemen hoort ook dat je de boog niet voortdurend gespannen houdt. Blaas de stress bijvoorbeeld weg achter het stuur van een leuke auto. Waarom niet? Niet alle liefhebbersauto's laten de bank meteen springen of jagen je klanten op de kast. We hebben er drie voor je geselecteerd.

Echt leuk rijden met een overzichtelijk budget, zonder dat je meteen een deuk slaat in je imago als maatschappelijk verantwoord ondernemer… Het kan! Zo lanceert Mazda met de nieuwe generatie MX­5 een heerlijke gooi­en­smijt-roadster met het prijskaartje van een geinig gemotoriseerde businessclass Golf. Vanaf 29 mille of een leaseprijs van 532 euro, om precies te zijn. Noem het een sportwagentje zonder praatjes, want de MX­5 heeft in de afgelopen kwart eeuw de uitstraling van een aaibare liefhebbersauto opgebouwd. Zelfs niet­kenners bespeuren zijn speciale karakter. Ooit zag de oerversie eruit als een klassiek populair Brits MG­ of Lotus­sportwagentje. In zijn nieuwe design is hij de oceaan overgestoken: hij oogt nu een beetje als een Corvette Cabrio voor de smalle beurs. Ook van binnen een leuk ding trouwens, met een echt cockpitgevoel.

Om met het slechte nieuws te beginnen: je gaat in deze 4 meter lange roadster zeker geen onhandig grote dingen in vervoeren. En je kunt er maar met zijn tweeën in zitten. Een station­ of bestelwagen erbij is dus nooit weg. Maar verder? Een absoluut hebbeding voor mensen die van autorijden houden en op weg naar de klant en het bedrijf even letterlijk alle zware gedachten uit het hoofd willen laten waaien. Met het canvas dakje omlaag natuurlijk. Dat is letterlijk in een paar tellen gebeurd trouwens, want hij gaat met de hand in één zwierige beweging omhoog of omlaag. Met een klein duwtje mee van een verend mechanisme. De zijruiten maken trouwens automatisch ruimte, zodat alles netje aansluit. Met het dak omlaag zit je verrassend goed beschermd, met de wind (zeggen de ontwerpers) opzettelijk nét op de schouders – voor het cabriogevoel – maar zonder wervelingen rond je hoofd. Je kunt de MX­5 zodoende vaker open rijden dan je denkt. In de zomer met de airco op je benen en als het koud is juist warme lucht.

Als kwikzilver
Het Japanse sportwagentje nodigt nadrukkelijk uit om the long way home te nemen. In zijn oerversie was hij al kwiek, maar in deze nieuwste generatie reageert de Mazda helemaal als kwikzilver. Niet zo raar als je weet dat hij 100 kilo is afgevallen en onderhuids een zeer stijve lichtmetalen structuur heeft. Als een soort aluminium ruggengraat. 

Met zijn ‘klassieke’ achterwielaandrijving en fraaie sportauto­wielophanging kun je hem zo behóórlijk hard een bocht om jagen. Wat dat betreft is het goed dat de stoelen (en feitelijk het hele autootje) je stevig op je plek houden. De vering is aan de stevige kant, dus als je een beetje op comfort gesteld bent: bestel níet de grote sportvelgen. Dan komt elke ribbel in het wegdek door, kan ik melden.

Onder volle acceleratie laat de motor zich sportief horen, zonder dat het hinderlijk wordt als je langere afstanden rijdt. Bijkomend voordeel bij een lichte auto: met de bescheiden direct ingespoten 1.5 SkyActiv­G kom je toch al prima vooruit. Debasismotor dus. Het zesbakje schakelt mooi snel met korte slagen.

Nog een tip: we reden met een voorserie MX­5 en daarin werd de middentunnel aan de passagierskant nogal warm. En die stoel staat ook nog iets lager, zodat je in tegenstelling tot de bestuurder tegen de tunnel aan zit. Aan die kant loopt de uitlaat langs de aandrijfas naar achteren. De ontwikkelingstechneuten beloofden daar nog naar te kijken. Even checken bij de proefrit dus. Of juist niet, als je autopret liefst solo geniet.

Ferrari in gezins-autoverpakking
Is het jou allemaal te tam? Dan is de nieuwe Honda Civic Type R misschien de oplossing. Uiterlijk ‘gewoon’ een sportief aangeklede middenklasse hatchback, met kloeke spoilers en brede banden. Geraffineerd design is misschien anders, maar ach: je rijdt je niet al te uitbundig in de kijker.

Normaal dagelijks gebruik zit er ook best in, met zijn vijfdeurs koetswerk, opmerkelijk grote bagageruimte en zitruimte voor drie op de achterbank. Opmerkelijk, want in zijn soort is hij toch echt een soort Ferrari in gezinsautoverpakking. Maar dan met een prijskaartje van 44 mille.

In zijn klasse van de hot hatchbacks zijn er best modellen die bij de drive­thru van de McDonald’s minder uit de toon vallen – denk aan een Golf R of een Seat Leon Cupra R – maar de echte liefhebber laat dan toch prestaties ‘liggen’. Lees: pret. Wandel eens om de Type R heen en je ziet meteen dat het menens is. Om de sportwielen liggen speciaal voor deze auto ontwikkelde Conti­banden en daarbinnen herken je opvallend grote schijfremmen.

Na het instappen valt op dat Honda het onderste uit de kan heeft geschraapt. Zeker als je de kans krijgt om hem, zoals yours truly tijdens de perspresentatie, op een racecircuit te rijden. Met voormalig Formule 1­coureur Gabriele Tarquini (van 1987 tot 1995 deed hij soms mee) als gids naast je. Opeens wordt duidelijk waarom de Honda­stoelen je als een vuist omklemmen.

“Even wachten… gas!” klinkt het uit de passagiersstoel, als de gang er eenmaal in zit en banden rondom kermend naar grip grabbelen. “En hier mag je best nog veel later remmen. Rustig insturen en laat hem maar driften.” Op een speciaal beeldschermpje zie je intussen welke g­krachten je bij het remmen en in bochten trekt. Tamelijk imposant, zo blijkt achteraf uit een opname. Op volle stoom heb je tijdens de live actie even wat anders te doen. Zoals altijd op een circuit zijn vooral de remwerking en de bizarre bochtensnelheid imposant. De Type R ligt als een plank zo strak en de 2­liter turbo sleurt er met 310 pk gigantisch aan. Zijn trekkracht – voor de kenners: 400 Nm! – is indien mogelijk nog imposanter.Niet in de laatste plaats omdat het monstertje die trekkracht via een perfect kort schakelende zesbak en hightech aandrijftechniek enorm effectief op straat overbrengt. En vervolgens soepel naar 7000 toeren doorjakkert. Nul naar 100 in 5,7 tellen en een top van 270… Het hoort allemaal niet mogelijk te zijn bij een voorwielaandrijver.

Oké, hij is tamelijk stevig geveerd. En de getunede turbomotor is niet bepaald de stilste. So what? En die prijs? Je moet maar denken: ontspanning in je hoofd is voor een ondernemer best wat waard. Dat bewijzen talloze workshops, businesscoaches en bedrijfsyogalessen. En uiteindelijk tel je goed 40 mille ook zomaar neer voor een leuke Audi of BMW! Toch?

De R in de maand
Zoek je dynamiek, karakter en een gevoel van luxe, in een auto met iets meer gezond verstand? Misschien is de Volvo V40 D2 dan wat voor je. En om de magische woorden dan maar weer te bezigen: 14 procent bijtelling.

Deze auto heeft een minder hoog ‘blaas de spinnenwebben tussen je oren uit’­ gehalte, maar je rijdt wel een premium model zonder je bankmanager zweetparels op het voorhoofd te bezorgen. Met een prijs net onder de 30 mille en een leaseprijs van 499 euro zit je in Golf­ en Passat­regionen, maar toch is de R in de maand. Voluit: de V40 D2 R­Design Business.

Decent sportief aangekleed met spoilers, diffusors tussen de twee uitlaatpijpen, strakke sportwielen, speciale xenon lampen en van binnen leer en nubuck, sportpedalen en een prettig stuurwiel. Daarnaast snufjes als navigatie, speciale audio en internetdiensten. Weer een heel andere manier van autopret, mag je stellen. Onder de motorkap knort een nieuwe, door Volvo zelf ontwikkelde 2­liter D2 diesel met 120 pk en – belangrijker nog – 280 Nm trekkracht. De Peugeot­motor van de vorige versie is dus verdwenen. De Zweden hebben hem in verbruik getemd om aan de exotisch strenge Nederlandse bijtellingnormen te voldoen, maar dat merk je aan de dynamiek zeker niet. 

Hij gaat gespierd van de plek en laat een top van 190 noteren. De D2 is niet de stilste, maar je merkt er weinig van dat de motor op brandstofrantsoen staat. Sterker nog: de tweeliter rijdt soepel en behoorlijk dynamisch. Zeker op het verlaagde sportonderstel dat bij R­design past (455 euro). Die maakt het geheel nogal hard, dus daar moet je van houden. De semi­sportstoelen zijn juist een tikje zacht – dat dan weer wel – maar geven gelukkig voldoende zijdelingse steun.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…