Er komen steeds meer volledig elektrisch aangedreven auto's (EV's) op de markt. Door fiscale stimulering zijn die vooral aantrekkelijk voor zakelijke rijders. Maar welke EV kiest u? De ANWB maakte een overzicht van de 10 verkrijgbare volledig elektrische auto's.

Sinds eind 2010 zijn er in Nederland volledig elektrische auto’s (EV’s) op de markt. De techniek staat in enkele opzichten echter nog in de kinderschoenen. De gemiddelde actieradius van een EV is beperkt tot zo’n 150 of maximaal 200 kilometer. Daarna moet hij opgeladen worden. Steeds meer modellen hebben de mogelijkheid tot snelladen. Daarmee brengt u de accu in een half uur terug tot circa 80 procent van de capaciteit. Anders moet u rekenen met laadtijden van 4 tot 8 uur.

Tanken
Hoewel een EV daarmee niet heel efficiënt lijkt, heeft deze auto toch enkele grote voordelen. Zo belasten ze het lokale milieu niet. Met name in steden is dat een belangrijk gegeven. Auto’s leveren een belangrijke bijdrage aan slechte luchtkwaliteit, dus elke auto die geen uitlaatgassen produceert is winst. Een ander voordeel is, dat de “brandstofprijs” van EV’s laag is: een kilowattuur elektriciteit kost circa € 0,26. Een “volle tank” bevat in de meeste huidige modellen tussen de 16 en de 24 kilowattuur. Een “tankbeurt” kost u dus nog geen € 7. Daarmee rijdt u dan weliswaar slechts een kwart van de afstand die u met een volgetankte conventionele auto kunt rijden, maar het verschil is duidelijk.

Fiscaal voordeel
Om de innovatie te stimuleren en de luchtkwaliteit in steden zoveel mogelijk te sparen, stimuleert de overheid elektrische auto’s via verschillende fiscale maatregelen. Zo betaalt de bezitter van een EV nog enkele jaren geen wegenbelasting en geen BPM. Een onderneming die in 2014 een EV aanschaft, krijgt eenmalig milieuinvesteringsaftrek (MIA) ter hoogte 36 procent van de aanschafprijs. En wie zakelijk een EV rijdt en meer dan 500 privékilometers per jaar maakt, krijgt een bijtelling van slechts 4 procent van de cataloguswaarde van de EV. Veel elektrische auto’s doen daarom dienst als auto van de zaak.

Overzicht elektrische auto’s
Maar welke auto kiest u? De ANWB en Stichting Natuur en Milieu vergeleken het aanbod van januari 2014 en maakten een top10 elektrische auto’s. Daarbij hebben de beide organisaties op allerlei aspecten gelet: natuurlijk actieradius en laadtijd, maar ook het gewicht, kofferruimte, veiligheid (in Euro NCAP-sterren) en nog veel meer. Daarnaast maakten ze de rekensom wat de auto kost per maand en per jaar, gebaseerd op 15.000 kilometer per jaar en een gebruiksduur van vier jaar.

De top10 elektrische auto’s in het kort:

Naam
Actieradius
(Snel)laden
Prijs
Kosten:mnd
Km
BMW i3
190
(0:30) 3 – 6 u
35.500 
182
0,15
Citroën C-Zero
150
(0:30) 6 – 9 u
29.393
179
0,14
Ford Focus
162
(–) 6 – 7 u
39.900
223
0,18
Mitsubishi i-MiEV
150
(0:30) 6 – 9 u
34.930
186
0,15
Nissan Leaf
175
 (0:30) 8 u
23.890
212
 0,17
Peugeot iOn
150
(0:30) 6 – 9 u
29.395
179
 0,14
Renault Fluence Z.E.
185
(–) 8 u
25.990
299
0,24
Renault Kangoo Z.E.
170
(–) 8 u
23.800 
281
0,22
Renault ZOE
210
(0:30) 6 – 9 u
20.990
257
 0,21
Tesla Model S
390
(2:30) 7 u
 69.000
310
0,25

  

Afschrijving
Belangrijk om te vermelden is dat de restwaarde en dus de afschrijving van elektrische auto’s nog niet bekend is. EV’s zijn eenvoudigweg nog niet lang genoeg op de markt om daar uitspraken over te doen. De verwachting is echter dat de afschrijving hoog zal zijn. Accupakketten zijn een belangrijke factor in de aanschafprijs, maar hun levensduur overstijgt de economische levensduur van de auto maar weinig. Daarom zijn er inmiddels fabrikanten die de accu’s via een leaseconstructie aanbieden. In dat geval is de restwaarde van de auto naar verwachting wat hoger en de afschrijving dus beperkt, maar voor de lease van de accu moet wel doorlopend worden betaald. In de top-10 van ANWB en Natuur & Milieu is de afschrijving echter niet meegenomen. Ook de fiscale voordelen voor zakelijk gebruik zijn niet opgenomen.

Vertekend
De accu’s in de drie modellen van Renault worden op huurbasis geleverd. De huurprijs per maand ligt tussen de € 72 tot € 85. In de berekening van de maandelijkse kosten en de kosten per kilometer is die accuhuur meegenomen. 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Voor welke auto ga jij?

Van een hippe Tesla tot een degelijke Volkswagen. Onze Rob test voor jou de meest aantrekkelijke zakelijke auto’s en bestelwagens. En af en toe een exotische sportwagen, gewoon omdat het kan.

Lees ook…