Autotest: Tesla Model 3 Dual Motor (2019)

Zakelijk kopen, alle beschikbare fiscale en andere voordelen scoren en privé rijden met korting op de bijtelling. De afgelopen jaren was het recept voor de aanschaf van een elektrische auto meestal tamelijk overzichtelijk. Maar nu er honderdduizenden rijden kun je ook aan een gebruikte EV denken. Privé of zakelijk? Wat zijn de aandachtspunten? Onze testpiloot Rob van Ginneken zocht een blommige twee jaar oude kersvers geïmporteerde Tesla Model 3 uit en vertrok voor een roadtrip door Duitsland.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Het idee van een occasion elektrische auto is even wennen, maar bij déze Tesla Model 3 moet ik in elk geval twee keer kijken om te zien dat het een auto met ervaring is. Hier en daar een kleinigheidje aan de lak, maar verder niets mis mee en dat geldt in grote lijnen ook voor het interieur. Van een krasje op een klepje zal niemand wakker liggen. 

Zeker als je weet dat juist Tesla voor zijn auto’s een troefkaart in handen heeft. Je rijdt in een soort computer op wielen die regelmatig draadloos wordt geüpdatet. Het is een beetje als met een smartphone: de software en bijvoorbeeld het laden en accubeheer van de auto werken nú op een hoger technisch niveau dan toen hij nieuw was. Het verschil met een nagelnieuwe kun je wel voelen – de ontwikkeling staat niet stil, maar veel scheelt het niet. 

Intussen noteer ik dat deze Model 3 Dual Motor met zijn extra’s een mille of twintig minder kost dan eentje die vers van de boot komt. Niet bepaald een koopje van de week, maar dat mag je ook positief zien: een Tesla behoudt zijn waarde. Je rijdt in dit geval een aangeklede – 19 inch wielen en speciale lak – hij heeft autopilot als extra, vierwielaandrijving, flink veel power en het grotere batterijpakket.

Pretversie fiscaal bekeken

Voor de prijs van een nieuwe basisversie heb je een ‘pretversie’. Aan de andere kant laat je als ondernemer dan de nodige zakelijk fiscale ’EV’ voordelen voor investering, afschrijving en gebruikskosten vallen. Die zijn alleen bij nieuwkoop ‘op de zaak’ van toepassing. Toch kan privé kopen zeker ook interessant zijn. Een kwestie van rekenen. Maar misschien ook wel je ‘gevoel’ van een eigen auto…

Privé kopen heeft ook zijn merites. Bijtelling heb je dan niet. Je profiteert wel van het nul BPM-tarief, betaalt de komende jaren geen motorrijtuigenbelasting en kunt een kilometervergoeding ‘uit de zaak’ declareren. Een minder bekend feit: als je het goed met je adviseur uitstippelt kan een privé aangeschafte auto eventueel toch een BTW-teruggave opleveren voor het ‘zakelijke’ deel. Dat vereist wel een rittenboekhouding voor de fiscus. Overleg vooraf en kies die constructie meteen bij de aanschaf!

Kijk ook even op informatiesites als rvo.nl en nederlandelektrisch.nl. Veel steden hebben een eigen stimuleringsbeleid met bijvoorbeeld een laadpaal of subsidies. Met name voor elektrische bestelwagens kan de buit flink oplopen. 

Terug naar de Tesla. In dit geval laat je helaas twee mille liggen. Er is een overheidssubsidie voor de particuliere aanschaf van EV personenwagens – twee mille op een occasion – maar die geldt alleen voor wat betaalbaarder modellen tot 45 mille (catalogusprijs toen hij nieuw was). Met pakweg een gebruikte Leaf of Kona Electric zit je dan wél goed. Al met al een intrigerende mogelijkheid. Voor bedragen rond de 20 mille zijn er relatief jonge beschikbaar. Ook dan kun je kiezen: privé kopen (met twee mille subsidie) of juist zakelijk. In dat laatste geval profiteer je bijvoorbeeld bij een Leaf uit 2019 nog tot het jaar 2024 van de toén gangbare 4 procent bijtelling. Die wordt bepaald aan de hand aan het moment van eerste verkoop en duurt als bekend vijf jaar. 

Als een kogel

Maar goed, we waren op pad met een ‘occasion’ pretversie Tesla. Wat zijn de praktijkervaringen met de Model 3? 

Naast zijn sportieve looks zet Tesla passend dubbelgespierde prestaties. Met beide aangedreven assen samen kom je op 441 pk en een koppel van 493 Nm. Het is – ik heb het eerder al een gezegd bij een Tesla test – alsof je wordt afgeschoten. Heel knap gedaan. 

Een belevenis, alsof ze een voorgespannen veer loslaten, zoveel tractie is er. Zelfs volbloed sportwagens hebben er een hele heis aan om je bij te houden. In het pure bochtenwerk is de macht iets minder, want hij weegt heel wat en neigt ietsjes naar onderstuur. Zoekt de buitenkant van de bocht op, zogezegd. Gelukkig heeft Tesla er niet voor gekozen dat met een spijkerharde vering op te lossen.

De instap is met die coupévormgeving wat aan de lage kant. De auto herkent je smartphone trouwens op afstand en opent vanzelf. Met diezelfde smartphone kun je veel bedienen en instellen, inclusief de lader. Eenmaal binnen kijk je uit op – tja – een stuur en een fors beeldscherm. In feite bedien je daarmee alles, zelfs het dashboardkastje. Met als alternatief de stembediening. Als je een gangbaarder dashboard gewend bent leidt dat ‘opzij kijken’ wel wat veel af.

Range anxiety valt weg

Grote vraag is voor veel mensen nog steeds: is de actieradius groot genoeg? In dit geval valt die range anxiety(actieradiusangst) vrij rap weg. Aan de Tesla superchargers – eigen stations met een hele rij snelladers – onderweg ben je bij een kop koffie in een half uur aardig in business en ik noteerde dan een praktijkrange van 480 kilometer. Zelfs als je dat heel voorzichtig aanpakt is dat goed voor flinke etappes. 

Live dangerously… dus koos ik een roadtrip langs de noordkust van Duitsland. Daar zijn Tesla-laadpalen dun gezaaid, maar gelukkig kennen zij voor nood zogenaamde destination chargers. Niet zo snel, maar goed om op terug te vallen. Een keer trok mijn eigen laadpas aan een Allego snellader. Voor je gemoedsrust is het prettig in de achterzak. Tip: laden kan tijdens de boodschappen bij sommige grote supermarkten (soms gratis zelfs) die hun dak vol hebben liggen met zonnepanelen. Denk ook aan de Ikea en uiteraard parkeerplaatsen. 

Waarmee ik dus vaststel dat zo’n auto ook heel goed privé te rijden is en verre vakanties met enig overleg inmiddels goed te doen zijn. Wat overblijft zijn de voordelen van elektrisch rijden. De rust met name. En natuurlijk lage gebruikskosten.

TESLA MODEL 3 DUAL MOTOR (2019)

Testauto werd refurbished voor 49 mille aangeboden via Tesla zelf. Bijna 20 mille minder dan nieuw. Met twee aandrijfmotoren levert hij 441 pk en 493 Nm trekkracht. Wij noteerden een praktijk range van zo’n 480 kilometer. 

Zijn 79 kWh accupakket bleek aan de Supercharger tot een snelheid van 125 kW te laden (tegen de 800 kilometer in een uur omgerekend). Trek daar in de praktijk 30 tot 40 minuten voor uit. Reken op circa 4 euro laadkosten per 100 kilometer rijden.

De Dual Motor Model 3 sprint in 4,6 seconden naar 100 en heeft een top van 233 kilometer per uur. En dat haalt hij, kunnen we melden…

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Picture of Rob van Ginneken

Rob van Ginneken

Als autojournalist heb ik voor de ondernemer een specifieke kijk op de wereld van de mobiliteit ontwikkeld. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de automobielindustrie reageert met een snelle transitie naar elektrisch rijden en de opmars van digitale diensten. Nieuwe trends dienen zich aan. Met internationale autotesten, fabrieksbezoeken, technologieworkshops en interviews hou ik de vinger aan de pols.
Lees ook…
De verschillen tussen zakelijke laptops en consumentenlaptops zitten vooral in de specifieke eisen waaraan de apparaten bij zakelijk gebruik moeten…