Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel veranderen op het gebied van subsidies en fiscale voordelen. Spoiler: het wordt er niet gunstiger op. In dit artikel duiken we in de wereld van elektrisch rijden voor ondernemers. Is het een slimme zet of een dure grap? We leggen alle kaarten op tafel, zodat jij een geïnformeerde beslissing kunt maken.

In het kort

  • Elektrisch rijden is een snelgroeiende trend, vooral in de zakelijke markt, waar het aandeel elektrische auto’s in één jaar is verdubbeld tot 31%.
  • De infrastructuur voor elektrisch rijden in Nederland is sterk, met meer dan een half miljoen laadpunten, inclusief openbare snellaadstations.
  • Voordelen voor ondernemers zijn onder andere milieuvriendelijkheid, toegang tot milieuzones, bijtellingvoordelen, geen bpm en geen motorrijtuigenbelasting.
  • Subsidiemogelijkheden voor elektrische bedrijfsauto’s zijn beschikbaar tot eind 2024 en bieden financiële voordelen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Elektrisch is de trend – zeker in de zakelijke markt

De overgang van auto’s op fossiele brandstoffen naar elektrische voertuigen wint snel terrein, vooral binnen de zakelijke markt. Het aandeel elektrische auto’s is in het afgelopen jaar verdubbeld vergeleken met 2022 – van 15 naar 31 procent. Dit betekent dat bijna één op de drie bedrijfsauto’s die op de Nederlandse wegen rijden nu elektrisch is.

Dat sluit aan op een wereldwijde trend. In Amerika heb je Inflation Reduction Act en ook de Europese Unie maakt grote stappen naar een duurzamere toekomst. Tegen 2035 moeten alle nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens in de EU emissievrij zijn. Dit houdt in dat vanaf 2035 de verkoop van nieuwe diesel- en benzineauto’s stopt en dat traditionele autofabrikanten zich volledig zullen richten op het ontwikkelen van elektrische en in mindere mate waterstofauto’s.

Meer laadpunten

De infrastructuur ondersteunt deze trend: Nederland heeft het grootste aantal laadpunten per vierkante kilometer in Europa. Er zijn nu meer dan een half miljoen laadpunten voor elektrische auto’s, waarvan het grootste deel privélaadpunten. Maar ook openbare (snellaad)stations zijn in opkomst en veel bedrijven kiezen ervoor om een laadpaal te plaatsen.

Voordelen van elektrische auto’s voor ondernemers

Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat de meeste mkb’ers en zzp’ers positief tegenover elektrisch staan. Er zijn dan ook grote voordelen:

Elektrisch is milieuvriendelijker

Wist je dat een elektrische auto gedurende zijn levensduur gemiddeld 40 procent minder CO₂-uitstoot dan een benzineauto? Zeker nu in Nederland steeds meer groene stroom wordt geproduceerd. Een belangrijk punt voor bedrijven die inzetten op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Toegang tot milieuzones

Elektrische auto’s mogen nu én in de toekomst milieuzones inrijden. Dat wordt steeds belangrijker omdat steeds meer binnensteden een zero-emission-zone instellen. Als je een nieuwe bestelbus aanschaft of gaat leasen, is de komst van zero-emissiezones belangrijk om mee te nemen in je overweging.

Het draagt bij aan CSRD-proof

De CSRD, een Europese richtlijn voor duurzaamheidsrapportage, zet grote bedrijven aan om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en in te kopen. Hierdoor zijn veel ondernemingen op zoek naar manieren om niet alleen hun eigen bedrijfsvoering te verduurzamen, maar ook die van hun toeleveranciers en partners in de keten (vaak mkb-bedrijven). Dit leidt tot aanbestedingen waarbij een lage CO2-uitstoot een van de belangrijkste criteria is en dat zorgt ervoor dat het aantal elektrische auto’s groeit.

Opkomst van snellaadpunten

Slim laden zit in de lift. Op steeds meer plekken komen de snellaadstations waar je vaak in 30 minuten weer volgeladen op weg bent.

Elektrisch rijden: fiscale voordelen en subsidies

De Nederlandse overheid stimuleert elektrische auto’s met fiscale voordelen en subsidies. Maar als de huidige plannen uit Den Haag ongewijzigd blijven, lijkt het erop dat deze financiële voordelen voor elektrisch rijden in de nabije toekomst beperkter worden. Dit betekent dat als je nog wilt profiteren van financiële voordelen voor elektrisch rijden, het verstandig kan zijn om hier niet te lang mee te wachten.

Lagere bijtelling voor elektrische auto’s

Als je zakelijk een auto rijdt en deze ook privé gebruikt, krijg je te maken met bijtelling. De bijtelling voor elektrische auto’s is een stuk lager dan voor traditionele auto’s. Over de eerste € 35.000 van de cataloguswaarde betaal je in 2024 een percentage van 16 procent in plaats van 22 procent. In 2025 stijgt dit naar 17 procent. Voor duurdere modellen boven de € 30.000 geldt de standaard bijtelling van 22 procent.

Een extra voordeeltje: voor elektrische auto’s die rijden op waterstof of uitgerust zijn met zonnecellen, geldt deze bijtellingskorting over de volledige cataloguswaarde. Dat maakt deze auto’s extra aantrekkelijk voor de zakelijke rijder.

Je betaalt geen aanschafbelasting (bpm)

Als je een nieuwe auto of motor koopt of naar Nederland importeert, krijg je te maken met de aanschafbelasting, bpm genoemd. Voor volledig elektrische voertuigen hoef je geen bpm te betalen. Dit stimuleringsbeleid blijft in ieder geval geldig tot en met 2024.

Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting in 2024

Als je een volledig elektrische auto rijdt, betaal je geen motorrijtuigenbelasting. Dit is een steuntje in de rug van de overheid om volledig elektrisch rijden aan te moedigen. Let op: dit belastingvoordeel blijft geldig tot en met 2024.

In 2025 zullen de belastingregels voor elektrische auto’s veranderen. Vanaf dat jaar moet je voor een elektrische auto 25 procent van de wegenbelasting betalen: je krijgt dan dus nog 75 procent korting. Vanaf 2026 betaal je waarschijnlijk het volledige tarief.

Gebruik dit jaar nog de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)

Overweeg je een nieuwe, volledig emissievrije bedrijfsauto aan te schaffen of te leasen? Dan is er de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Hiermee kun je maximaal € 5000 subsidie per bedrijfsauto ontvangen. Let op: 2024 is het laatste jaar dat de SEBA beschikbaar is. Dus, als je nadenkt over een emissievrije bedrijfsauto, is dit het moment om te profiteren van de SEBA-regeling.

De SEBA werkt op basis van een subsidiepercentage van de nieuwprijs. Die is afhankelijk van de grootte van je onderneming:

  • Grote ondernemingen: 7%
  • Middelgrote ondernemingen: 10%
  • Kleine ondernemingen: 12%

Vraag deze subsidie aan vóórdat je de koop of financial lease definitief maakt. Bij operational lease kan de leasemaatschappij dit voor jou regelen.

Geen MIA en VAMIL meer op elektrische auto’s

Voorheen was het mogelijk om met de Milieu Investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (VAMIL) de aanschafkosten van elektrische auto’s van de winst af te trekken, wat een mooi belastingvoordeel opleverde. Maar de regels zijn veranderd. Gewone elektrische auto’s vallen niet meer onder de MIA en VAMIL.

Elektrische bestelauto’s en personenauto’s met geïntegreerde zonnepanelen komen nog wel in aanmerking voor deze subsidies. En ook voor het investeren in een ‘slimme’ laadpaal kun je gebruikmaken van de MIA. Blijf dus op de hoogte van de regelingen, want ze kunnen nog steeds interessant zijn voor je bedrijf.

Aanschaf elektrische auto in privé

Er zijn veel ondernemers die hun privéauto zakelijk gebruiken. Daarvoor krijg je in 2024 een onbelaste vergoeding per zakelijke kilometer van € 0,23. Die ondernemers kunnen gebruikmaken van de regeling Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).

Voor de aankoop of lease van nieuwe auto’s, kun je per voertuig € 2950 subsidie aanvragen. Als je een gebruikte elektrische auto koopt, is dat € 2000. Voor 2024 is er een budget van € 29,4 miljoen gereserveerd. Als deze subsidiepot eenmaal leeg is, moet je wachten tot 1 januari 2025 voor een nieuwe kans. Wees er dan snel bij, want in 2023 was de subsidie in november op.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Nadelen van zakelijk elektrisch rijden

Beperkte actieradius

De beperkte actieradius van elektrische auto’s kan een beperking zijn voor ondernemers die vaak lange reizen maken. De ontwikkeling van accu’s voor elektrische auto’s gaat wel snel en de actieradius wordt steeds groter door nieuwe, verbeterde accu’s.

Lange laadtijd

Opladen kost meer tijd dan traditioneel tanken. Niet ideaal voor ondernemers die veel onderweg zijn.

Hogere aanschafkosten

De aanschafkosten voor een nieuwe elektrische auto liggen over het algemeen hoger dan die van een vergelijkbare auto met brandstofmotor.

Beperkte tweedehandsmarkt

Het aanbod van elektrische occasions is nog beperkt, en de afschrijving kan snel verlopen vanwege de snelle ontwikkeling van nieuwe modellen.

Is elektrisch rijden goedkoper of duurder?

In de showroom zijn elektrische modellen vaak duurder dan hun tegenhangers op brandstof. Er komen echter steeds meer betaalbare elektrische modellen op de markt. Wanneer je de totale maandelijkse kosten overweegt, zul je merken dat een elektrische auto vaak net zo betaalbaar is als een auto op brandstof.

Elektrische auto’s zijn goedkoper in gebruik, vereisen minder onderhoud en de kosten per kilometer zijn lager. Ook de restwaarde van elektrische auto’s is een belangrijk punt om in de gaten te houden. Met de groeiende populariteit van elektrisch rijden kan dit een positief effect hebben op de restwaarde.

Elektrische bedrijfsbus: doen of niet?

Zeker de uitbreiding van milieuzones is voor ondernemers met een bestelbus de overstap naar elektrisch een actueel onderwerp. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat 61 procent van de gebruikers van bedrijfsbussen aangeeft dat elektrisch rijden voor hen geen optie is. Bij ondernemers die personenauto’s gebruiken, ligt dit percentage op 31 procent.

Hetzelfde onderzoek toont aan dat er hardnekkige misverstanden bestaan over elektrische bestelbussen. Veel ondernemers denken bijvoorbeeld dat een elektrische bus minder ruimte biedt, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Ook over het laadvermogen en de actieradius bestaan misvattingen. Overstappen naar een elektrische bestelbus kan dus interessanter zijn dan je denkt.

Conclusie: in 2024 overstappen kan heel voordelig zijn

Elektrisch rijden biedt vele voordelen, vooral voor ondernemers die de milieu-impact en operationele kosten van hun auto of zakelijke vloot willen verlagen. Met de snelle ontwikkelingen in de auto-industrie en de laadinfrastructuur worden veel van de huidige nadelen aangepakt.

De overstap naar elektrisch rijden is niet alleen een duurzame keuze, maar ook een slimme investering voor de toekomst van je onderneming op de Nederlandse wegen en daarbuiten.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
Rij je zakelijk? Let dan goed op op de regels voor bijtelling van je bedrijfsauto. In dit artikel duiken we in de wereld van bijtelling voor…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…