Zakelijke autorijders moeten op hun tellen passen. De komende anderhalf jaar heerst alarmfase drie: de grenzen voor de bijtelling veranderen twee maal en de eindstreep van het wegenbelastingvrij rijden nadert.

Spijkerharde datum: 1 juli 2012
Alle hens aan dek, zowel bij de importeurs als in de leasewereld en bij vlootbeheerders. Vanaf deze zomer starten de autobelastingen volgens ‘Rutte-normen’. Dat is duidelijk andere koek dan we tot nu toe onder het belastingregime Balkenende gewend zijn.

Wie na 1 juli een nieuwe zakenauto least of aanschaft, zal constateren dat nogal wat auto’s uit de gunstige bijtellingen zijn gekukeld. De overheid zal die datum spijkerhard maken. Auto op 2 juli op kenteken gezet? Jammer maar helaas, hij valt onder het nieuwe strengere regime voor de CO2-uitstoot (Zie: BPM-tarieven 2012 »).

Deze zomer zal de klap misschien nog wel meevallen, omdat er ook na die eerste ronde van scherpere normen nog alternatieven beschikbaar blijven.

Zes maanden later zal de vólgende stap er echter hard inhakken. Dan valt bijvoorbeeld zelfs de hybride Honda Insight uit de boot.

Vooral bij de duurdere 20%-zakenauto’s is het opletten geblazen. Pijnlijk is het als u pakweg een blommige Audi bestelt die onverwacht wat vertraging oploopt en te laat aankomt.

En als gezegd: de druk wordt opgevoerd. De grenzen voor lage bijtelling worden op 1 januari 2013 namelijk nog eens fors aangetrokken.

Saillant detail: bij leasemaatschappijen is het gangbaar om vanaf pakweg half november geen auto’s meer op kenteken te zetten. “Een paar weken later zijn ze op papier immers een jaar oud”, zo meldt een specialist van een grote leasemaatschappij. Wie te lang talmt, is de pineut.

Dure vergissing
Hyundai-directeur Hans Kwaad benadrukt dat het een boel geld kan schelen als je op tijd in actie komt.

Kwaad: “Dit wordt voor de zakelijke autokoper een jaar om op je tellen te passen. Een vergissing kost je over de gangbare leasetermijn van vier, vijf jaar privé al gauw tussen de drie- en vijfduizend euro netto. Als je aan een andere auto toe bent of je contract de komende tijd afloopt, is het zaak om je in de materie te verdiepen en je goed te laten voorlichten.”

Opties afwegen
Het is in veel gevallen sowieso slim om de opties tegen elkaar af te wegen. Zo kan het financieel voordelig zijn om een lopend contract af te kopen, zodat u op tijd onder het oude bijtellingregime met een verse leaseauto kunt starten. Als dat € 1000,- kost en u wint er vijf mille mee, ligt de keuze voor de hand.

Hyundai-directeur Kwaad voorspelt dat de leasemarkt de rest van het jaar uiterst turbulent zal worden. Er zou al een hausse aan bestellingen zijn en dat zal de komende maanden zeker verder aanzwellen als de volle omvang van de nieuwe autobelastingen bij een groter publiek duidelijk wordt.

Kwaad: “Steeds meer kopers laten in de overeenkomst opnemen dat ze van de auto af kunnen als die na 1 juli komt. Maar het is een boeiende vraag wat je daarmee opschiet. Een prettig alternatief zal tegen die tijd wellicht niet zomaar klaarstaan.”

Binnen de autowereld trekt men alle registers open om het probleem voor te blijven. Dat gaat zelfs zover dat aangepaste auto’s door de fabriek worden gehomologeerd. Als je één gram CO2 boven de grens zit, kost je dat als importeur immers enorm veel verkopen.  

Buiten de boot
Bart Visser van Alphabet Lease geeft een paar sprekende voorbeelden: “De nieuwe Peugeot 208 zou net buiten de boot vallen, maar met een paar maatregelen hebben ze er kennelijk toch twee gram CO2 afgeschaafd en dus valt dat model na 1 juli nét in het 14 procent-voordeeltarief.

“Hetzelfde zie je bij de Mégane diesel. Ook bij Mercedes gaat dat spelen: je kunt de nieuwe B-klasse met Ambition Plus-pakket bestellen. Daar zitten dan smallere winterbanden op waarmee de B nét in het 20 procent-regime blijft. Zomerbanden zijn een optie.”

Gaat het u duizelen? U kunt natuurlijk ook in uw huidige auto doorrijden. Dan houdt u gewoon het huidige bijtellingniveau. Maar ooit zult u toch keuzes moeten maken. Tot 2016 veranderen die bijtellingnormen namelijk elk jaar. Zeer schrale troost: alleen in 2012 is het twee keer raak.

Wegenbelasting grootste klap?
De begrenzing van de lage bijtelling zal zonder twijfel voor heel wat turbulentie in de zakelijk automarkt zorgen, zoals altijd wanneer de rijders in de privé-portemonnee worden getroffen. Toch kan het ‘Rutte-belastingregime’ werkgevers en kleine bedrijven om een andere reden wel eens veel harder raken.

Veel kleine ondernemers hebben de afgelopen tijd een zeer zuinige ‘belastingvrije” auto gekozen, al dan niet via een leasemaatschappij. Na eind volgend jaar moet voor zulke auto’s weer motorrijtuigenbelasting worden betaald.

Voor een benzineauto valt de klap wel mee, maar voor de enorme vloot diesel Polootjes, Fiats en Corsaatjes op onze wegen valt vanaf 1 januari 2014 een wegenbelastingrekening van zeven à acht tientjes per maand op de mat.

Niet iedereen realiseert zich dat ook leasemaatschappijen dat regelrecht aan de leaseklant zullen doorberekenen. Als u daarna nog een paar jaar met zo’n auto rijdt, gaat het dus over duizenden euro’s.

Snel verkopen of inleveren dan maar? U zult niet de enige zijn die dat bedenkt. Kenners voorspellen dat dergelijke auto’s in waarde zullen kelderen. Met name de Polo Bluemotion, omdat de aantallen enorm zijn. Export is geen aantrekkelijke optie omdat er geen BPM op die auto’s is betaald én andere landen sowieso niet zitten te wachten op een driecilinder dieseltje. Voor een viercilinder Corsaatje of DS3 kon dat laatste nog wel eens meevallen.

Lees ook:
Gestaffelde bijtelling komt eraan »
11 vragen over de Verklaring Uitsluitend Zakelijk Gebruik Bestelauto »
Meer veranderingen per 1 juli »

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Download Whitepaper Rechtsvormen

Download gratis de whitepaper “Rechtsvormen” met alle voor- en nadelen per rechtsvorm, handige tips voor ondernemers en rechtsvormkeuze test.
Lees hier ons Privacy statement

Lees ook…