Bij de onderhandelingen over het Belastingplan 2014 is de automobilist de spreekwoordelijke joker om de begroting sluitend te maken. Een groot deel komt op het bordje van zakelijke rijders. Wel is duidelijk dat met name de aanschaf van geheel of gedeeltelijk elektrisch rijdende automodellen tot eind dit jaar nog extreem aanlokkelijk is.

Autobelastingen opgeschroefd
Voormalig staatssecretaris van Financiën Willem Vermeend sprak er jaren geleden tijdens een informele ontmoeting met de autopers al breed glimlachend over: “Een tekort op de begroting? Dan zet in Den Haag een ambtenaar zijn denkpet op en wordt in elk geval iets aan de autobelastingen opgeschroefd.”

Zijn woorden hebben wederom profetische waarde. Bij de onderhandelingen over het Belastingplan 2014 is de automobilist als spreekwoordelijke joker ingezet om de begroting (met bijna driekwart miljard extra in de komende twee jaar) sluitend te maken. Het ligt voor de hand dat een groot deel op het bordje van zakelijke rijders terecht komt. Zij kopen de meeste auto’s en rijden (nu nog) vaker in motorrijtuigenbelastingvrije auto’s.

In zijn brief aan de Tweede Kamer spreekt de minister van een aanpak die ‘meer robuust is, maar nog steeds vergroenend’. Lees: meer zekerheid over de opbrengst, zonder oppositie en milieubeweging in de boom te jagen.

Een kwart miljard komt vanaf volgend jaar alleen al binnen – per jaar wel te verstaan – door een ‘handigheidje’ met de motorrijtuigenbelasting, zo noteren we bij importeursorganisatie RAI Vereniging: “Het was bekend dat ook rijders van zeer zuinige auto’s vanaf januari weer motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Dat zou ‘budgetneutraal’ verlopen: iedereen zou wat minder gaan betalen om onder de streep dezelfde opbrengst te hebben. Cruciale verandering is dat dat laatste van de baan is.”

Overstap maken
Zakelijke rijders zouden op zijn minst kunnen overwegen om een overstap naar een nieuwe auto te maken onder ‘oud fiscaal bewind’. Daarbij spelen zowel de bijtelling en de aanschaf- en gebruikskosten mee. De eerste weken van oktober liet al een hausse aan registraties van nieuwe auto’s zien: plus 80%. Naarmate meer details bekend worden over het belastingplan voor 2014, zal die zich naar verwachting voortzetten.

Vooral bij de aanschaf van auto’s met nul of 14% bijtelling is de urgentie om snel te handelen groot. De eerste worden fiscaal een stuk minder aantrekkelijk gemaakt en door strengere normen zijn er vanaf 1 januari gewoon een stuk minder modellen die aan de 14% eisen voldoen.

Elektrische en plug-in auto’s
Belangrijke ontwikkelingen zijn er ook rond elektrische en plug-in automodellen. Het is bekend dat de enorme fiscale voordelen via MIA, KIA en Vamil voor personenauto’s volgend jaar flink worden teruggeschroefd. Het ziet er ook na de nieuwe brief aan De Kamer niet naar uit dat er aan eenmaal verworven bijtelling wordt getornd.  

Met name de aanschaf van geheel of gedeeltelijk elektrisch rijdende automodellen is tot eind dit jaar nog extreem aanlokkelijk. Maar dat wordt na 1 januari fiscaal een stuk minder. Importeurs spelen daar op in door voorraden uit heel Europa naar ons land te halen.

BPM nieuwe auto’s en extra heffing diesels
Er komt vanaf 2015 een compleet nieuwe berekening van de BPM op nieuwe auto’s. Op alles komt een extra heffing, behalve op vol-elektrische auto’s. Daarbovenop krijgen dieselauto’s een extra heffing te verduren, zelfs de meest extreem zuinige en ‘schone’ versies. Dat alles per jaar levert € 200 miljoen extra BPM op.

Lees ook:
Belastingplannen 2014 aangepast »
Belastingplan 2014 – auto van de zaak »
Belastingmaatregelen zuinige auto’s aangepast »

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…