Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Bijtelling belangrijker dan milieu

Bijtelling belangrijker dan milieu

24 oktober 2011
in Fiscus
De zakelijke rijder houdt zich meer bezig met zijn huishoudbeurs dan met duurzaamheid. Onder invloed van de hoge fiscale bijtelling kiest hij weliswaar vaak voor een zuiniger automodel, maar steeds meer zakenrijders besluiten ook om er een - veelal meer vervuilende - privéauto naast te zetten.

Zakenrijder vermijdt hoge bijtelling
Uit een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van het vakblad Automobiel Management wordt duidelijk dat niet alle zakelijke rijders even ‘groen’ denken. Zo kiest een substantiële groep ervoor om een hoge bijtelling te vermijden »

Je hoeft bijvoorbeeld maar om je heen te kijken om de in theorie superzuinige hybride modellen van Honda en Toyota met hoge snelheid voorbij te zien rijden, niet zelden voorzien van spoilers en sportwielen. Ze zijn overduidelijk zo populair vanwege de bijbehorende lage (14%) bijtelling. Niet voor niets verhogen leasemaatschappijen de brandstofcomponent in de kostencalculatie.

Meer privéritten in eigen auto
Ook kiezen steeds meer zakenrijders ervoor om bijtelling geheel te vermijden. Ze rijden privé in een – veelal wat oudere – eigen auto. Hun aantal is in de afgelopen jaren razendsnel (met een derde) gegroeid. Op dit moment spreek je al over honderdduizenden.

Belonen werkt, straffen niet
Opmerkelijk bijverschijnsel is dat zij privé meer rijden dan voorheen in hun zakenauto. Milieutechnisch gesproken een ongewenst effect van het overheidsbeleid. De onderzoekers stellen vast dat het belonen (het kopen van groene modellen) kennelijk wel werkt, maar het straffen (hoge bijtelling) niet.

CO2-uitstoot daalt wel
Toch valt er een belangrijke daling te bespeuren van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw gekochte auto’s in ons land. Daarbij groeien vooral de segmenten van de compacte Aygo- en Golf-klassen. Opvallend genoeg is de Polo-klasse daartussenin minder populair.

De industrie zorgt ook voor steeds zuiniger motoren. Samen heeft merkbaar resultaat. Het gaat zelfs zo snel dat het per maand meetbaar is: in de afgelopen drie jaar daalde de gemiddelde uitstoot van een nieuwe auto met bijna een halve gram CO2. In augustus zat ons land op 143 gram CO2. Aardig op weg naar de Europese doelstelling voor 2012.

Onzuinige benzineauto verdwijnt
In dat verband valt ook op dat benzineauto’s die niét in aanmerking komen voor een lager tarief bijtelling (20% veelal) in hoog tempo van de boodschappenlijstjes verdwijnen. Drie jaar geleden was het nog driekwart van de verkopen, nu iets meer dan de helft. Die trend zal zich volgens Automobiel Management versneld voorzetten.  

Klein zakelijk minder groen
Het door RDC uitgevoerde onderzoek van Automobiel Management levert nog meer opvallende details op. Zo is de privékoper kennelijk het meest bezig met een laag verbruik van zijn auto. Op de hielen gevolgd door de leaserijder. Bij fleetowners speelt het al iets minder, maar vooral ‘klein zakelijke’ rijders kiezen voor aanzienlijk minder zuinige automodellen.

Diesel verliest marktaandeel
De brandstofkeuze verschuift significant. Na een piek in 2007 zijn de dieselverkopen naar het laagste niveau sinds 2002 gedaald. Vooral omdat fleetowners en leaserijders afhaken. De meer klassieke benzinemodellen zijn populairder, maar het door diesels verloren marktaandeel gaat vooral naar hybride automodellen. De hybrides zijn ‘uit het niets’ gestegen naar 7,7% van de zakelijke markt. In de leasing zelfs 9%. Vooral de nieuwe Toyota Prius blijkt de afgelopen maanden een verkoophit. Ten koste van de Civic Hybrid.

Minder uitgegeven aan nieuwe auto
Om voor de hand liggende redenen geven kopers doorgaans minder uit aan hun nieuwe auto’s. Na een jarenlange gestage stijging richting 25 mille gemiddeld is dat in korte tijd met 5,7% gedaald. Dat komt vooral ‘voor rekening’ van de privé- en de kleinzakelijke koper. Die laatste besteedt gemiddeld 11% minder aan een auto. Bij lease en fleet is het niveau stabiel.

Lees ook…