De zakelijke rijder houdt zich meer bezig met zijn huishoudbeurs dan met duurzaamheid. Onder invloed van de hoge fiscale bijtelling kiest hij weliswaar vaak voor een zuiniger automodel, maar steeds meer zakenrijders besluiten ook om er een - veelal meer vervuilende - privéauto naast te zetten.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Zakenrijder vermijdt hoge bijtelling

Uit een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van het vakblad Automobiel Management wordt duidelijk dat niet alle zakelijke rijders even ‘groen’ denken. Zo kiest een substantiële groep ervoor om een hoge bijtelling te vermijden »

Je hoeft bijvoorbeeld maar om je heen te kijken om de in theorie superzuinige hybride modellen van Honda en Toyota met hoge snelheid voorbij te zien rijden, niet zelden voorzien van spoilers en sportwielen. Ze zijn overduidelijk zo populair vanwege de bijbehorende lage (14%) bijtelling. Niet voor niets verhogen leasemaatschappijen de brandstofcomponent in de kostencalculatie.

Meer privéritten in eigen auto

Ook kiezen steeds meer zakenrijders ervoor om bijtelling geheel te vermijden. Ze rijden privé in een – veelal wat oudere – eigen auto. Hun aantal is in de afgelopen jaren razendsnel (met een derde) gegroeid. Op dit moment spreek je al over honderdduizenden.

Belonen werkt, straffen niet

Opmerkelijk bijverschijnsel is dat zij privé meer rijden dan voorheen in hun zakenauto. Milieutechnisch gesproken een ongewenst effect van het overheidsbeleid. De onderzoekers stellen vast dat het belonen (het kopen van groene modellen) kennelijk wel werkt, maar het straffen (hoge bijtelling) niet.

CO2-uitstoot daalt wel

Toch valt er een belangrijke daling te bespeuren van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw gekochte auto’s in ons land. Daarbij groeien vooral de segmenten van de compacte Aygo- en Golf-klassen. Opvallend genoeg is de Polo-klasse daartussenin minder populair.

De industrie zorgt ook voor steeds zuiniger motoren. Samen heeft merkbaar resultaat. Het gaat zelfs zo snel dat het per maand meetbaar is: in de afgelopen drie jaar daalde de gemiddelde uitstoot van een nieuwe auto met bijna een halve gram CO2. In augustus zat ons land op 143 gram CO2. Aardig op weg naar de Europese doelstelling voor 2012.

Onzuinige benzineauto verdwijnt

In dat verband valt ook op dat benzineauto’s die niét in aanmerking komen voor een lager tarief bijtelling (20% veelal) in hoog tempo van de boodschappenlijstjes verdwijnen. Drie jaar geleden was het nog driekwart van de verkopen, nu iets meer dan de helft. Die trend zal zich volgens Automobiel Management versneld voorzetten.

Klein zakelijk minder groen

Het door RDC uitgevoerde onderzoek van Automobiel Management levert nog meer opvallende details op. Zo is de privékoper kennelijk het meest bezig met een laag verbruik van zijn auto. Op de hielen gevolgd door de leaserijder. Bij fleetowners speelt het al iets minder, maar vooral ‘klein zakelijke’ rijders kiezen voor aanzienlijk minder zuinige automodellen.

Diesel verliest marktaandeel

De brandstofkeuze verschuift significant. Na een piek in 2007 zijn de dieselverkopen naar het laagste niveau sinds 2002 gedaald. Vooral omdat fleetowners en leaserijders afhaken. De meer klassieke benzinemodellen zijn populairder, maar het door diesels verloren marktaandeel gaat vooral naar hybride automodellen. De hybrides zijn ‘uit het niets’ gestegen naar 7,7% van de zakelijke markt. In de leasing zelfs 9%. Vooral de nieuwe Toyota Prius blijkt de afgelopen maanden een verkoophit. Ten koste van de Civic Hybrid.

Minder uitgegeven aan nieuwe auto

Om voor de hand liggende redenen geven kopers doorgaans minder uit aan hun nieuwe auto’s. Na een jarenlange gestage stijging richting 25 mille gemiddeld is dat in korte tijd met 5,7% gedaald. Dat komt vooral ‘voor rekening’ van de privé- en de kleinzakelijke koper. Die laatste besteedt gemiddeld 11% minder aan een auto. Bij lease en fleet is het niveau stabiel.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…
Rij je zakelijk? Let dan goed op op de regels voor bijtelling van je bedrijfsauto. In dit artikel duiken we in de wereld van bijtelling voor…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…