Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Bijtelling of geen bijtelling in 2016: dat is de vraag!

Bijtelling of geen bijtelling in 2016: dat is de vraag!

2 juni 2016
in Fiscus
In alle gekrakeel over lage bijtelling door een slimme autokeuze is de enige échte optie van bijtellingvrij rijden volledig onderbelicht geraakt. Toch zijn er nog steeds honderdduizenden die voor die oplossing kiezen! Bij niet meer dan 500 kilometer privégebruik van de zakenauto – of bestelwagen – geldt er immers nul procent bijtelling. Bovendien hoef je niet meer in de weer met een handmatig bijgehouden kilometerregistratie. De techniek regelt alles.

Tankpas – Probeer via De Zaak nu 3 maanden gratis uit

De jaarwisseling betekent dat ook de bijtellingsregels weer veranderen. En dus loont het de moeite om eens serieus te overwegen om simpelweg niet privé met de auto te rijden. In ieder geval minder dan 500 kilometer per jaar. Besparing: honderden euro’s per maand! Meer gedetailleerde informatie over privé rijden vind je bij de Belastingdienst.

Let echt op dat de bijtelling voor privégebruik voor ‘een heel kalenderjaar’ geldt! Denk dus niet dat je bijvoorbeeld op 1 februari kunt overschakelen, omdat je privéauto dan pas wordt afgeleverd. Metéén kilometers bijhouden voor je zakenauto dus. Dat geldt net zo goed voor het wagenpark van de werknemers.

Elektronische ritregistratie
Ze zijn er in diverse vormen: elektronische ritregistratie systemen. Soms als gecompliceerd systeem dat diep verborgen in de auto-elektronica zit en via een app talloze extra mogelijkheden biedt. Maar het kan ook heel goed met een ingebouwd kastje in een bestaande of nieuwe auto. Dan ben je in ieder geval bevrijd van het gehannes met rommelige lijstjes, al dan niet op papier.

Is het nodig om een kostbaar systeem aan te schaffen? Antwoord: wel nee! De kleine kastjes zijn er in diverse varianten, maar hoeven echt niet kostbaar te zijn. Voor rminder dan 200 euro ben je al in business en als je handig bent kun je hem zelf inbouwen.

Let op opties en keurmerk
Kijk bij de keuze van zo’n systeempje wel naar de achterliggende mogelijkheden. Bij een populair merk als Trackjack kun je zo’n inbouwapparaatje bijvoorbeeld aanschaffen met op jouw toepassing afgestemde opties. Meer of minder geavanceerd. Van traceren en deels zelf uitwerken tot een uitgebreide automatische kilometerregistratie. Dan heb je het over een serviceabonnement van enkele euro’s per maand.

Wat de keuze ook wordt, let in elk geval op dat het een goedgekeurd systeem betreft. Sinds enkele jaren is er voor dergelijke  GPS systemen namelijk een ‘keurmerkcertificaat ritregistratiesystemen’ met bijbehorende goedgekeurde software. En een keurmerk certificaat richting belastingdienst.

Zo heb je automatische registratie via een erkende methode. En kun je die resultaten dus ook probleemloos als kilometerboekhouding aanbieden aan de belastingdienst. Met andere woorden: een zorgenvrije manier om alles sluitend te krijgen. Ook de tijdwinst zal trouwens aanzienlijk zijn.

2015
Bijtelling
2016
Bijtelling
Elektrisch
4%
Elektrisch
4%

Benzine en diesel –
CO2 uitstoot (g/km)

 
Benzine en diesel –
CO2 uitstoot (g/km)
 
1 – 50
7%
1 – 50
15%
51 – 82
14%
51 – 106
21%
83 – 110
20%
> 106
25%
> 110
25%
 
 


Lees ook:
– Bijtellingsregels 2016: blijf de zware klap vóór »

Wat houdt de tankpas in?

Je ontvangt een tankkaart, laadsleutel, OV kaart en een app, zodat je toegang hebt tot álle mogelijke diensten. Tank bij alle stations in Nederland, betaal je parkeerkosten, huur een OV-fiets en reken zelfs je motorolie af. Ideaal toch?

Lees ook…